Viteze mai mari pe drumurile expres, în funcție de categoria autovehiculului. Proiect

O inițiativă legislativă de modificare a Codului Rutier, aflată pe agenda Senatului, propune majorarea vitezei maxime admise pe drumurile expres de la 100 km/h la 120 km/h pentru categoriile A și B, de la 90 km/h la 100 km/h pentru categoriile C, D şi D1, precum și de la 80 km/h la 85 km/h pentru categoriile A1, B1 şi C1.
drumurile expres

Un nou proiect de lege pentru modificrea OUG 195/2002, cunoscută și sub denumirea de Codul Rutier, prevede creșterea limitei maxime de viteză pentru circulația autovehiculelor pe viitoarele drumuri expres al țării. Inițiatorii, deputații Ion Marian Lazăr și Cătălin Drulă, consideră că legislația actuală nu stabilește un regim diferențiat între drumurile expres și drumurile naționale europene (E) atât în ceea ce privește
viteza maximă admisă pe cele două categorii de drumuri, cât și din perspectiva regimului de circulație aplicabil acestora.

Pe lângă lucrările la o serie de loturi de autostradă aflate în derulare, se află în diferite etape de proiectare sau execuție drumuri expres ce vor asigura o circulație rutieră rapidă între diverse localități din România. Deși la momentul actual există tronsoane de drum expres ce se află în stadii avansate de execuție, Ordonanța de Urgență a Guvemului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice nu stabilește un regim diferențiat între drumurile expres și drumurile naționale europene (E) atât în ceea ce privește viteza maximă admisă pe cele două categorii de drumuri, cât și din perspectiva regimului de circulație aplicabil acestora”, arată deputații, care fac referire în special la Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești, ce în curând va fi deschis parțial traficului rutier.

Potrivit parlamentarilor, în cadrul proiectării drumurilor expres a fost avută în vedere posibilitatea adaptării pe viitor a acestora la profil de autostradă, în funcție de evoluția fluxurilor de trafic. Ca atare, inițaitorii consideră că această situație este în măsură să justifice implementarea în regim de urgență a unor modificări legislative în ceea ce privește majorarea limitei maxime de viteză admise pentru drumurile expres, atât prin raportare la viteza de proiectare stabilită pentru aceste șosele, cât și extinderea utilizării regulilor de circulație aplicabile autostrăzilor pentru categoria de drumuri expres.

Modificările privind viteza maximă

Prima prevedere a noului proiect de lege pentru modificarea Codului Rutier se referă la definiția ”drumului expres”, care reprezintă un ”drum național rapid, semnalizat special, rezervat exclusiv circulației autovehiculelor, cu sau fără remorci, care nu servește proprietății riverane, prevăzut cu două căi unidirecționale, separat printr-o zonă mediană sau, în mod excepțional, prin alte modalități, cu excepția unor locuri speciale sau cu caracter temporar, având cel puțin două benzi de circulație și acostament pe sens, accesibil numai prin noduri sau intersecții reglementate și pe care oprirea și staționarea pe partea carosabilă sunt interzise.”

În ceea ce privește modificarea limitelor maxime de viteză, alineatul (4) al articolului 49 va avea următorul cuprins:

Limitele maxime de viteza în afara localităților sunt:
a) pe autostrăzi -130 km/h;
b) pe drumurile expres -120 km/h (100 km/h în prezent, n.red.);
c) pe drumurile naționale europene (E) – 100 km/h;
d) pe celelalte categorii de drumuri – 90 km/h.

Totodată, limita maximă de viteză va fi modificată și în funcție de categoria autovehiculului. Astfel, alineatul (1) al articolului 50 va avea urmatorul cuprins:

Vitezele maxime admise în afara localităților pentru categoriile de autovehicule prevazute în anexa nr. (1) sunt următoarele:
a) 130 km/h pe autostrazi, 120 km/h pe drumurile expres (100 km/h în prezent, n.red), 100 km/h pe pe drumurile naționale europene (E) și 90 km/h pe celelalte categorii de
drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A și B;
b) 110 km/h pe autostrazi, 100 km/h pe drumurile expres (90 km/h în prezent, n.red), 90 km/h pe drumurile naționale europene (E) și 80 km/h pe celelalte categorii de
drumuri, pentru autovehiculele din categoriile C, D și categoria D1;
c) 90 km/h pe autostrazi, 85 km/h pe drumuri expres (80 km/h în prezent, n.red), 80 km/h pe drumurile naționale europene (E) și 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile Al, B1 si Cl;
d) 45 km/h, pentru tractoare și mopede.

Reguli de circulație pe viitoarele șosele rapide

Potrivit proiectului de lege, regulile de circulație aplicabile autostrăzilor vor fi extinse și pentru categoria de drumuri expres, fiind modificate actualele articole 74 și 108 din Codul Rutier.

Astfel, și pe drumurile expres va fi interzisă circulația pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depășite, fără autorizație specială de transport eliberată de administratorul drumului public, a vehiculelor cu tracțiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor, trotinetelor electrice și mopedelor, a tractoarelor agricole sau forestiere și a mașinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum și a vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h .

Totodată, și pe drumuri expres vor fi interzise învățarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de șasiuri și de autovehicule, manifestațiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele și competitiile sportive de orice fel, precum și cortegiile.

În același timp, ca și în cazul autostrăzilor, și pe drumurile expres se va interzice circulația, oprirea sau staționarea autovehiculelor pe banda de urgență sau acostament cu excepția cazurilor justificate, precum și a autovehiculelor cu regim de circulație prioritar.

De asemenea, circulația autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau
de mărfuri se va efectuează, de regulă, în cazul drumului expres, numai pe banda marginală din partea dreapta, în sensul de mers.

Ca și în cazul autostrăzilor, și pe drumurile expres va fi interzisă circulația sau staționarea pe spațiul interzis care separă sensurile de circulație; staționarea ori parcarea autovehiculelor în alte locuri decât cele special amenajate și semnalizate; executarea manevrei de întoarcere sau de mers înapoi; circulația sau traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.

Drumuri expres în construcţie

– Brăila – Galaţi (Lot 1), termen de finalizare – mai 2024
– Craiova – Piteşti (Tronson 1), termen de finalizare trim. IV 2022
– Craiova Piteşti (Tronson 2, Lot 1), termen de finalizare trim 2021
– Craiova Piteşti (Tronson 2, Lot 2), termen de finalizare trim 2021
– Craiova – Piteşti (Tronson 4), termen de finalizare – 2024
– Craiova – Piteşti (Tronson 3), termen de finalizare – 2024
– Legătură Centura Oradea – Autostrada A3, termen de finalizare – 2024

Drumuri expres în proiectare:

– Bacău – Piatra Neamţ
– Brăila – Tulcea
– Buzău – Brăila
– Craiova – Tâtgu Jiu
– Focşani – Brăila
– Constanţa – Tulcea
– Paşcani – Suceava
– Ploieşti – Găeşti
– Suceava – Siret
– Tişiţa – Albiţa
– Oar – Satu mare
– Autostrada A1 (Piteşti) – Mioveni

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Licitație pentru construcția a 24 de noi parcări moderne pe autostrăzi

Poduri gemene pentru traversarea Prutului la Ungheni

 

Adaugati comentariu