Pentru Podul peste Prut de la Ungheni, cel de-al treilea tronson al Autostrăzii Unirii A8 Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni, Studiul de fezabilitate a fost finalizat, iar, după obţinerea Acordului de Mediu, procedură aflată în derulare, CNAIR va lansa licitaţia pentru proiectare şi execuţie. Autoritățile mizează, pentru finanțare, pe fondurile europene din Programul Operațional de Transport 2021-2027.
Realizarea Podului peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8 Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni, a intrat în dezbatere publică din punctul de vedere al impactului asupra naturii, procedura fiind una obligatorie pentru orice investiție pentru care a fost depusă cerere de obținere a Acordului de Mediu. În acest caz, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va tranșa eventualele aspecte semnalate de părțile interesate într-o video-conferință organizată pe 25 noiembrie.
În pofida a șase variante de trecere, pe cale rutieră, a Prutului în Republica Moldova, marea lor majoritate sunt întreţinute în mod necorespunzător, în lipsei proiectelor de modernizare şi a resurselor financiare. Acest lucru are drept rezultat creşterea semnificativă a timpilor de parcurs şi a costurilor de transport.
Astfel, prin noul pod, va fi realizată o cale de comunicaţie modernă cu implicaţii în fluidizarea traficului, creşterii siguranţei, micşorarea timpilor de parcurs și scurtarea legăturilor rutiere cu Republica Moldova, Ucraina şi Rusia.
Potrivit Studiului de fezabilitate, Podul peste râul Prut va asigura conexiunea autostrăzii Tg. Neamț – Iaşi – Ungheni (inclusă în reţeaua prioritară TEN-T a Uniunii Europene) cu drumul M14 Criva – Briceni – Chişinău – Tiraspol şi va micşora distanţa dintre Chişinău şi Iaşi cu aproximativ 25 km. Totodată podul va conecta Autostrada Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni prin partea de nord a localităţii Ungheni din România cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni din Republica Moldova. Pe lângă valenţa internaţională, podul va deservi și traficul de pe teritoriul României.
Poduri în paralel, câte unul pe sens
Investiția, inclusiv punctul de trecere a frontierei și drumul de legătură desprins din Autostrada Tg Mureş – Iaşi – Ungheni, va fi realizată pe teritoriul administrativ al comunei Golăiești din județul Iaşi şi în raionul Ungheni pe teritoriul Republicii Moldova. Drumul de acces din țara vecină va fi executat în baza unui proiect separat al acesteia, care până acum a reabilitat, din fonduri UE, drumul european E58 care se intersectează cu drumul de legătură către pod.
Practic, tronsonul 3 al Autostrăzii Unirii A8 cuprinde un drum de legătură de 1 km, din care lungimea Podului peste Prut este de 261,2 m.
Concret, pentru implementarea proiectului a fost adoptată soluţia podurilor gemene, adică unul pentru fiecare sens de circulaţie. Pentru fiecare pod este asigurată o parte carosabilă de 8 m pentru două benzi de circulaţie şi un trotuar de 2,05 m pentru pietoni, trotuar ce va fi separat de partea carosabilă printr-un parapet de siguranţă metalic.
La rândul său, drumul de legătură va avea, în cazul variantei I din Studiul de fezabilitate, o platformă de 26 m și o lățime a părții carosabile de 15 m ( 4 x 3,75), iar în cazul variantei II, o platformă de 24,53 m și o lățime a părții carosabile de 14 m ( 4 x 3,50)
Punct de control la trecerea frontierei
În cadrul proiectului este inclusă și construcția unui punct de control la trecerea frontierei, pe o lungime de 530 m, fiind prevăzut cu zonă de parcare şi cântare pentru autovehiculele de transport marfă, cu parcări pentru autoturisme, precum și cu o clădire administrativă.
Accesul în/din ţară se va face pe câte șapte benzi pentru fiecare sens de circulaţie, dintre care două benzi cu lăţimea de 5 m fiecare pentru autobuz / autocar / microbuz, trei benzi cu lăţimea de 3,50 m fiecare pentru autoturisme şi două benzi cu lăţimea de 5 m fiecare pentru tiruri.
Atât pe sensul România – Moldova, cât și pe sensul Moldova – România, înainte de punctele de control, au fost proiectate parcări cu 10 locuri pentru autovehicule mari și 13 locuri pentru autoturisme, urmând a fi montate și două cântare auto pentru vehiculele de marfă.
Tot pe ambele sensuri, după trecerea prin vamă, a fost prevăzut câte un spaţiu închis, destinat verificării amănunţite a autoturismelor, cu 3 locuri de parcare şi un spaţiu destinat verificării amănunţite a tirurilor, cu 4 locuri de parcare, precum şi un spațiu pentru scanarea camioanelor tip Roboscan.
Sensurile de mers sunt despărţite de un parapet şi un gard de plasă, iar după trecerea punctului vamal, a fost prevăzut un spaţiu de întoarcere în lungime de 20 m. Pentru tranzitul pietonilor prin punctele de trecere a frontierei a fost proiectat un trotuar pietonal în lăţime de 2,50 m.
Siguranţa circulaţiei
Pentru asigurarea siguranţei circulaţiei a fost prevăzută instalarea unui parapet median de beton tip H2 şi un gard de plasă pe toată lungimea drumului de legătură. La limita trotuarului cu partea carosabilă, se va amplasa un parapet metalic.
De asemenea, a fost propusă instalarea unui gard de siguranţă pe toată lungimea drumului de
legătură şi a podului. Totodată, vor fi asigurate dispozitive antiorbire, precum și marcaje orizontale, verticale şi indicatoare rutiere necesare pentru siguranţa circulaţiei pe drumul de legătură, precum şi pe platformele aferente punctului de frontieră.
(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2021)
CITEȘTE ȘI:
O nouă companie intră pe piața RCA, Axeria Iard din Franța
Stellantis și Crédit Agricole vor să creeze un lider paneuropean în leasingul operațional
Comentați?