Aproximativ 79% dintre şoferii români păgubiţi ar apela la un service care are contract cu asigurătorii, în cazul în care ar avea nevoie să îşi repare maşina în baza poliţei RCA în urma unui accident rutier produs din vina altui conducător, conform celei mai recente cercetări sociologice realizate de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) împreună cu IRES.
În acelaşi timp, doar 11% dintre românii păgubiţi ar apela la un service care nu are contract cu asigurătorii.
„Aşa cum deja se cunoaşte, pe piaţa de reparaţii auto există diferenţe destul de mari între preţurile practicate de diferitele tipuri de unităţi reparatoare în raport cu companiile de asigurare RCA”, susţin autorii studiului privind „Percepţia riscului şi cultura asigurărilor din România”.
Conform sursei citate, o analiză a datelor aferente perioadei 2018-2022 transmise de companiile membre UNSAR pentru dosarele cu daune materiale care s-au închis şi s-au plătit (fără a lua în calcul dosarele care sunt încă în rezervă – adică cele care urmează să fie închise) a relevat unele discrepanţe considerabile.
„Astfel, pentru service-urile independente care nu au un contract de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţii către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei), şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au un contract cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei)”, arată cercetarea.
Reprezentanţii UNSAR susţin că preţul poliţei RCA, plătit de toţi cei care deţin autovehicule, este influenţat semnificativ şi de costul despăgubirilor plătite. Astfel, contractele cu unităţile reparatoare, care ar putea fi introduse în Legea RCA, aflată acum în dezbaterea Camerei Deputaţilor, ar putea simplifica şi grăbi procesul de despăgubire – la preţuri corecte de piaţă şi reparaţii de calitate, în interesul atât al plătitorilor de prime de asigurare, cât şi al persoanelor prejudiciate.
Barometrul UNSAR – IRES privind „Percepţia riscului şi cultura asigurărilor din România” a fost realizat în luna mai a acestui an pe un eşantion reprezentativ format din 1.010 respondenţi, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 50 de ani, folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
CITEȘTE ȘI:
Mercedes-Benz Vans. Inteligente, interactive, confortabile
Comentați?