Planurile Comisiei Europene pentru a introduce o suprataxă de carbon pentru mărfurile importate din state terțe devin din ce în ce mai concrete. Comisia are în vedere lansarea unui așa-numit ”Mecanism de ajustare a carbonului la frontiere” (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM), prin care va introduce obligația pentru importatori de a achiziționa certificate pentru gazele cu efect de seră generate în timpul producției de mărfuri din afara Uniunii.
Mărfurile importate vizate sunt precum, oțelul, cimentul și electricitatea.
Se estimează că proiectul va fi lansat pe 14 iulie.
Comisia UE a anunțat că mecanismul face parte din Pactul verde european, destinat protejării climei. Este menit să împiedice producătorii europeni care trebuie să respecte cerințele stricte privind emisiile de CO2 să concureze cu mărfurile importate care nu sunt produse într-un mod ecologic.
Cu toate acestea, analiștii sunt de părere că proiectul este ”exploziv” din punct de vedere politic, deoarece ar putea acționa ca o restricție asupra importurilor. Totodată, ar putea intra în conflict și cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului.
Cum va funcționa mecanismul
Toți importatorii trebuie să se înregistreze la viitoarea autoritate europeană care va administra mecanismul și să determine emisiile de CO2 generate de produsul importat. Pentru fiecare tonă de CO2 trebuie să cumpere un certificat. Prețurile ar trebui să fie corelate cu prețurile de pe piața certificatele tranzacționate pe plaforma ETS a UE. Certificatele CBAM cumpărate în avans și neutilizate pot fi revândute autorității, dar nu pot fi tranzacționate liber.
Unii europarlamentari se opun proiectului. „Comisia Europeană planifică un nou monstru al birocrației care va duce cu siguranță la creșterea prețurilor la import și cu greu va fi controlabil în practică. În plus, nu s-a dovedit că mecanismul este într-adevăr compatibil cu regulile OMC. Chiar dacă, contrar așteptărilor, mecanismul de ajustare a carbonului la frontiere ar trebui să funcționeze corect, rămâne întrebarea cu privire la modul în care companiile europene ar trebui să rămână competitive în afara pieței interne”, a precizat eurodeputatul Markus Ferber, economist și expertul în finanțe.
Conform planurilor UE, suprataxa de carbon nu se va aplica țărilor din cadrul Uniunii vamale – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția, și nici teritoriilor UE de peste mări.
Dacă țările din care provind importurile au o schemă de certficate de carbon similare UE, nu se aplica suprataxa. Dar, potrivit unor surse de la Bruxelles, statele cu ambiție climatică ridicată, precum SUA și Marea Britanie, nu sunt scutite automat.
CITEȘTE ȘI
TEST Renault Clio Intens E-TECH 140. Economie fără diesel
Comentați?