Advertisement

suprataxă de carbon
Home Administrare flote Fiscalitate UE va introduce o suprataxă de carbon pentru bunurile importate din state terțe

UE va introduce o suprataxă de carbon pentru bunurile importate din state terțe

Planurile Comisiei Europene pentru a introduce o suprataxă de carbon pentru mărfurile importate din state terțe devin din ce în ce mai concrete. Comisia are în vedere lansarea unui așa-numit ”Mecanism de ajustare a carbonului la frontiere” (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM), prin care va introduce obligația pentru importatori de a achiziționa certificate pentru gazele cu efect de seră generate în timpul producției de mărfuri din afara Uniunii.

Mărfurile importate vizate sunt precum, oțelul, cimentul și electricitatea.

Se estimează că proiectul va fi lansat pe 14 iulie.

Comisia UE a anunțat că mecanismul face parte din Pactul verde european, destinat protejării climei. Este menit să împiedice producătorii europeni care trebuie să respecte cerințele stricte privind emisiile de CO2 să concureze cu mărfurile importate care nu sunt produse într-un mod ecologic.

Cu toate acestea, analiștii sunt de părere că proiectul este ”exploziv” din punct de vedere politic, deoarece ar putea acționa ca o restricție asupra importurilor. Totodată, ar putea intra în conflict și cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului.

Cum va funcționa mecanismul

Toți importatorii trebuie să se înregistreze la viitoarea autoritate europeană care va administra mecanismul și să determine emisiile de CO2 generate de produsul importat. Pentru fiecare tonă de CO2 trebuie să cumpere un certificat. Prețurile ar trebui să fie corelate cu prețurile de pe piața certificatele tranzacționate pe plaforma ETS a UE. Certificatele CBAM cumpărate în avans și neutilizate pot fi revândute autorității, dar nu pot fi tranzacționate liber.

Unii europarlamentari se opun proiectului. „Comisia Europeană planifică un nou monstru al birocrației care va duce cu siguranță la creșterea prețurilor la import și cu greu va fi controlabil în practică. În plus, nu s-a dovedit că mecanismul este într-adevăr compatibil cu regulile OMC. Chiar dacă, contrar așteptărilor, mecanismul de ajustare a carbonului la frontiere ar trebui să funcționeze corect, rămâne întrebarea cu privire la modul în care companiile europene ar trebui să rămână competitive în afara pieței interne”, a precizat eurodeputatul Markus Ferber, economist și expertul în finanțe.

Conform planurilor UE, suprataxa de carbon nu se va aplica țărilor din cadrul Uniunii vamale – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția, și nici teritoriilor UE de peste mări.

Dacă țările din care provind importurile au o schemă de certficate de carbon similare UE, nu se aplica suprataxa. Dar, potrivit unor surse de la Bruxelles, statele cu ambiție climatică ridicată, precum SUA și Marea Britanie, nu sunt scutite automat.

 

CITEȘTE ȘI

TEST Renault Clio Intens E-TECH 140. Economie fără diesel

Turcia, Cipru, Elveţia şi Croaţia, în Zona verde. Lista actualizată a ţărilor în funcţie de rata de incidenţă

Arcul de Triumf va fi deschis în fiecare weekend şi în zilele de sărbători legale, până în 17 octombrie

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

biodiesel
CarburanţiFiscalitate

După mașinile electrice, Comisia Europeană va taxa și biodieselul importat din China

După ce a introdus taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice chinezești, Comisia...

companie
Fiscalitate

Germania va acorda, până în 2028, noi facilități pentru mașinile electrice de companie

Angajații germani care conduc o mașină de companie complet electrică beneficiază deja...

acciza
CarburanţiFiscalitate

Ministerul Finanțelor propune creșterea subvenției la acciza pentru combustibil pentru transportatori și distribuitori

Ministerul Finanțelor a publicat în transparență un proiect de act normativ prin...

Mini
Fiscalitate

Mini, în centrul negocierilor dintre BMW și Comisia Europeană privind suprataxele vamale

Mini, marca britanică BMW își prezintă argumentele în fața Comisiei Europene pentru...