Și mai atent la consum, și mai nervos pe șosea: Toyota Yaris hibrid model 2021 te face să uiți repede de fosta generație. Sunt, însă, și mici regrese, resimțite în special de flotele companiilor.
Era o vreme când Yaris hibrid nu avea rival în segment, pentru că Toyota a introdus, practic, propulsia hibrid acum mai bine de 8 ani în clasa mică. Apoi a venit timid Suzuki Swift mild hybrid, care nu știe să meargă pur electric, dar care, chiar și așa, în testul nostru a consumat 5,4 l/100 km în regim urban. În sfârșit, Renault ripostează acum cu Clio E-TECH, pe care l-am testat aici și care aduce, odată cu cei 140 CP, un strop de sportivitate în relaxanta lume eco, iar Honda lovește cu Jazz Hybrid, care, ce-i drept, are un preț ușor cam piperat pentru a deveni un vehicul de flote.
Așa că, încolțit, Yaris se scutură de trei ori și renaște: platformă nouă, sistem de propulsie nou, baterie nouă. În afară de nume, generația a patra nu a mai păstrat nimic de la precedenta. Se vede cu ochiul liber saltul: adio citadină înaltă și îngustă, bun venit hatch sportiv! Noul Yaris este mai scund cu 50 mm, mai lat cu 5 mm și are un ampatament crescut cu 5 mm. Practic, te uiți la un racer urban care face o primă impresie excelentă, ajutat fiind de panourile caroseriei evazate la extrem. Noua filosofie Toyota se simte din plin și la interior, unde șoferul și pasagerii stau mai jos cu 60 mm, pentru a contracara coborârea plafonului și a accentua senzațiile dinamice.
➡ Citește aici testul cu Honda Jazz hibrid model 2021! 💡
A coborât și capota motorului, deci vezi mai bine în față, însă ochii stau mai jos, unde stâlpii sunt mai groși, drept urmare vizibilitatea în celelalte direcții este mai slabă decât la fosta generație. Practic, unghiul întunecat total a crescut cu 30°, însă, în practică, nu sunt probleme la parcare, datorită camerei de marșarier (standard). De fapt, manevrele sunt mai ușoare, datorită direcției mai asistate (1,4 kg forță de învârtire a volanului vs 1,9 la fosta generație). Totuși, creșterea ampatamentului a adus un diametru de bracaj mărit, cu 0,5 m.
Dacă în față totul este mai aerisit, datorită designului mai ”curat” și lățimii interioare în ușor progres, în spate spațiul a scăzut puțin, cu 1-2 cm în toate direcțiile. Totuși, adulții de statură medie pot călători fără probleme de spațiu, inclusiv pe distanțe mari. Spațiul pierdut în spate se regăsește în portbagaj, mai mare cu 8 l, cf. măsurătorilor QR.
➡ Configurează Toyota Yaris hibrid model 2021! 💡
Testul prin București mi-a dezvăluit o suspensie reglată mai ferm decât la fostul Yaris, însă noua platformă GA-B este mult mai rigidă și se simte că se deformează mai puțin la denivelări, deci zgomotele la trecerea peste liniile de tramvai sunt mai mici. Cât despre sistemul de propulsie… Uită tot ce știai despre fosta generație, pentru că acum economia a devenit sinonimă cu plăcerea de a conduce.
De exemplu, consumul. Am înregistrat constant valori mai mici decât la precedenta generație, cu o medie urbană uimitoare, mai mică de 4 l/100 km, adică cu 0,5 l sub cea a lui Yaris 3. Diferența s-a amplificat la ieșirea din localitate, unde noul Yaris a afișat o medie sub 4,3 l/100 km (-0,9 l/100 km), în timp ce, pe autostradă, coeficientul aerodinamic ameliorat (0,31 vs 0,34) a permis consumuri reale de aproximativ 6,5 l/100 km (-0,7 l/100 km). Clar, sistemul merge mai mult pe curent, pentru că noua baterie Li-ion și motorul mai puternic cu 19 CP asistă șoferul până la viteze mai mari, de până la 130 km/h. Dacă înainte făceai eforturi să mergi pur electric prin oraș, acum rularea cu emisii zero este mult mai simplă.
Toyota Yaris hibrid este mai sportivă
Fiecare strop de energie stors din benzină vine la pachet cu pulsul crescut cu 10 bătăi pe minut: în modul Power, sistemul hibrid nu mai are nicio legătură cu precedentul. Trage entuziasmant, secondat de transmisia CVT clar mai bine reglată, fără efect de bandă elastică, totul pe fondul unui sound sportiv venit de la aspiratul în 3 cilindri. Reprizele sunt clar mai scurte decât te-ai aștepta: de exemplu, 70-100 km/h, durează cu 2 secunde sub cea a precedentei generații. Limitele sunt foarte sus pentru un hatch mic, iar ESP-ul reglat fin poate fi chiar dezactivat!
Valsul pe viraje este susținut de ruliul mic, rezultat al centrului de greutate coborât și al suspensiei sportive, și de direcția ușor de ”citit”, în ciuda asistării servo mai pronunțate. Simplu de dozat și excepțional de eficiente, frânele îl opresc pe Yaris mai prompt decât pe orice alt hatch mic cu care am mers vreodată, fără a trăda intervenția sistemului de recuperare a energiei, ca la alte hibride.
Odată cu prestațiile, a crescut și prețul de achiziție: dacă fosta generație pornea de la 14.100 de euro fără TVA, prețul de bază al actualei generații este de 15.140 de euro fără TVA. Chiar și așa, însă, Yaris rămâne cel mai accesibil hibrid de pe piață. Chiar și după apariția lui Clio E-TECH, al cărui preț pornește de la 17.521 euro fără TVA.
Sistemul de propulsie
A patra generație Yaris păstrează schema de propulsie hibridă consacrată de Toyota, dar îi înnoiește complet componentele. Schimbările încep de la bază, adică de la platforma GA-B, cu rigiditatea torsională în progres cu 37%, în timp ce centrul de greutate a coborât cu 12 mm și distribuția maselor pe punți a fost ameliorată, toate oferind un plus de agilitate semnificativ. Noul motor pe benzină în 3 cilindri este derivat din cel de 2.0 litri al familiei Dynamic Force, ce a fost dezvoltat special pentru a atinge eficiența maximă. Astfel, motorul lucrează cu un raport de comprimare ridicat (14:1), funcționează în ciclu Atkinson, care crește eficiența termică la 40% în detrimentul cuplului și are o serie de elemente constructive aparte: cursa lungă a pistonului, unghiul supapelor crescut, pentru pierderi mici de eficiență în zona galeriilor de admisie și evacuare, precum și sistem dublu de injecție (directă și indirectă).
Datorită aranjării diferite a celor două motoare electrice, transmisia are o lungime redusă cu 37 mm. Mai mult, motorul electric are acum 59 kW față de 45 kW la fosta versiune, de aceea îl poate propulsa pe noul Yaris până la 130 km/h fără emisii. Bateria Li-ion este mai ușoară cu 27% decât cea Ni-MH anterioară și asigură o putere de descărcare mai mare, deci îl propulsează pur electric pe Yaris mai repede și pe distanțe mai mari.
[/mb_box_one]Calitatea sub lupă
De asemenea, plac panourile ușilor acoperite în mare parte cu material textil, deși sub acest material nu se află burete. Asamblările sunt, în general, corecte, cu excepția unui mic joc al tunelului central, iar comenzile sunt plăcut de acționat. Portbagajul nu place la fel de mult, cu o podea de slabă calitate și panouri laterale din plastic tare. Lipsesc și ochiurile de prindere a plasei de amarare.
Foto: Adrian Cobzașu

[/mb_plusminus]
Model | Toyota Yaris |
---|---|
Versiune | Dynamic Plus HYB |
Motor termic | |
Motor/nr. cilindri | L3, aspirat |
Cilindree (cm3) | 1.490 |
Putere maximă (CP) | 92/5500 |
Cuplu maxim (Nm) | 120/3.600–4.800 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 80 |
Cuplu maxim (Nm) | 141 |
Putere maximă totală (CP) | 116 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | CVT |
Capacitate baterie (Ah) | 4,3 |
L/l /h (mm) | 3.940/1.745/1.500 |
Ampatament (mm) | 2.560 |
Volum portbagaj (l) | 286 |
Masă la gol (kg) | 1.170 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 9,7 |
Viteză maximă (km/h) | 175 |
Consum mixt (l/100 km) | 3,9–4,3 |
Emisii CO2 (g/100 km) | 87–98 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0–60 km/h (s) | 4,3 |
0–100 km/h (s) | 10,3 |
0–110 km/h (s) | 12,4 |
0–120 km/h (s) | 14,7 |
0–130 km/h (s) | 17,4 |
400 m cu start de pe loc (s) | 17,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 31,8 |
Reprize la gol/ la sarcină maximă | |
70–90 km/h (s) | 3,9/4,2 |
70–120 km/h (s) | 9,9/11,6 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 36,5 |
Consum | |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 3,92/4,29/6,45 |
În test (l/100 km) | 4,85 |
Autonomie în test (km) | 743 |
Mase | |
Masă măsurată (kg) | 1.246 |
Distribuție mase (%) | 63/37 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dB(A)) | 58,7 |
în accelerare maximă (dB(A)) | 69,4 |
COSTURI & GARANȚIE | |
Impozit anual (lei/an) | 3 |
Garanție | 6 ani sau 200.000 km |
Preț (euro, fără TVA) | 17.416 |
Comentați?