Am testat noul SUV de clasă mică T-Cross, cu motorul turbo de 1 litru/95 CP și transmisie manuală cu 5 trepte. Cine are nevoie de mai mult spațiu și polivalență decât într-un VW Polo pentru o flotă, poate alege versiunea de bază Life, foarte bine dotată. Foto: Bogdan Paraschiv
Un SUV de clasă mică era ultima verigă care lipsea mărcii VW, mai ales că acest segment s-a dezvoltat accelerat în ultimii ani. Dezvoltarea platformei MQB A0 derivată din MQB a creat premisele pentru un SUV de clasă mică în grupul VW. A fost întâi Seat Arona la final de 2017, acum a venit T-Cross, iar la final de an urmează Skoda Kamiq. SUV-ul de clasă mică al lui VW se numește T-Cross și se plasează la baza gamei. Deasupra lui de află subcompactul T-Roc și SUV-ul compact VW Tiguan (5 locuri), respectiv Tiguan AllSpace (7 locuri), plus luxosul Touareg.
T-Cross este cu adevărat un SUV de clasă mică. Cu 4,110 m lungime și 1,558 m înălțime, este cu numai 58 mm mai lung și cu 112 mm mai înalt decât Polo, iar ampatamentul de 2.563 mm este cu 12 mm mai mare. Practic, T-Cross are formatul lui Renault Captur, referința segmentului, față de care este cu 12 mm mai scurt și cu 2 mm mai înalt. Privit din afară, T-Cross are un aer de macho comparativ cu formele mai line ale frățiorului Seat Arona. Grila aproape verticală a radiatorului, proiectoarele de ceață mari integrate într-o ramă cromată și spatele cu stopurile legate de banda neagră îi dau un aer de off-roader stilat.
Calitățile platformei MQB A0 se regăsesc și la T-Cross în ceea ce privește spațiul interior. Este încântător că o mașină de numai 4,11 metri oferă un spațiu interior atât de generos. Spațiul la genunchi în spate ajunge la 44 cm dacă se impinge bancheta culisantă la maximum spre spate. Apoi, în spate, înălțimea interioară de 95 cm (Captur 91 cm) permite ca în spate să ia loc și persoane înalte de 1,82 metri precum subsemnatul.
Bancheta culisantă este obligatorie în acest segment dacă vrei să fii un jucător important, și la T-Cross culisează pe o distanță de 14 cm, cu 4 cm mai mult decât la Captur. Podeaua portbagajului este mobilă, și montată în poziția de sus, permite crearea unei suprafețe plane prin rabatarea spătarului banchetei.
Citește aici testul comparativ între SUV-urile mici
Chiar și la echiparea de bază, Life, pe care am avut-o la test, spătarul scaunului pasagerului față este rabatabil, astfel că se vor putea încărca obiecte foarte lungi comparativ cu lungimea mașinii. Tot standard, T-Cross are un sertar practic sub scaunul pasagerului față – o invenție de la vanurile franțuzești Renault Modus sau Scenic, dar care nu există la Captur – care va fi foarte apreciată de doamne.
Volumul minim măsurat al portbagajului este de 319 litri caz în care pasagerii din spate au mult loc la genunchi. Dacă se impinge bancheta spate spre înainte, volumul crește la 377 litri. Este o valoare remarcabilă, chiar dacă este ușor mai mică decât la Renault Captur sau Citroen C3 Aircross.
Planșa de bord este similară cu cea de la VW Polo în ceea ce privește poziționarea ecranului sistemului multimedia, a gurilor de ventilație și a blocului climatizării. Însă sunt și mici diferențe. Datorită consolei centrale mai înalte decât la Polo, apare în plus un rând de butoane pentru ESP, parcare automată și senzori de parcare, care la Polo sunt grupate în jurul schimbătorului. Standard, echiparea Life vine cu sistem multimedia Radio Composition Colour cu ecran tactil color de 6,5 inci, dar mașina noastră de test era dotată cu sistemul multimedia Radio CD Composition Media cu ecran tactil de 8 inci, Bluetooth și 6 difuzoare (173 euro fără TVA). Nici sistemul de top cu navigație Discover Media nu e scump (420 euro fără TVA). Și indicatoarele de bord virtuale ca la VW Polo se pot configura contra sumei de 297 euro fără TVA. Însă pentru o mașină de flotă, și sistemul de bază Radio Composition Colour este o dotare arhisuficientă, peste ce oferă rivalii.
Care e mai bun: T-Cross, C3 Aircross sau Renegade?
Noi am condus versiunea de echipare de bază Life combinată cu cel mai mic motor, de 1 litru în trei cilindri cu 95 CP, cuplat la o transmisie manuală cu 5 trepte. Există și versiunea de 115 CP a aceluiași motor, cuplată cu o transmisie manuală cu 6 trepte, care costă doar 533 euro fără TVA în plus. În schimb, a doua echipare, Style, care este și cea de top, se poate cumpăra doar cu motorul de 115 CP și aduce un supliment de preț de 1.413 euro fără TVA. Și doar la această versiune există opțiunea unei cutii automate DSG cu 7 trepte.
Pentru un motor de bază, micul trei cilindri de 1 litru și 95 CP își face treaba mai ales dacă îl comparăm cu omologul 0.9 Turbo de 90 CP de la Captur. Funcționează rotund și liniar și nu are gol turbo precum rivalul său francez, dar își atinge repede limitele de putere. De la 120 km/h în sus pe autostradă începe să tragă din greu, și la depășiri trebuie retrogradat în treptele inferioare, reprizele fiind destul de lente. Deși pe hârtie nu sunt decât 20 CP mai puțin decât la versiunea de 115 CP a aceluiași motor, în viața reală pare mai lent. La acest lucru contribuie și faptul că T-Cross este cu 100 kg mai greu decât Polo și rezistența aerodinamică este mai mare.
Pe autostradă ne-am fi dorit și o a șasea treaptă pentru că la 130 km/h avem deja 3.100 rpm. Consumul rămâne însă în limite rezonabile chiar și în lipsa celei de-a șasea trepte, fiind de 7,24 l/100 km la 130 km/h. Și în oraș, micul motor este frugal, cu un consum de 7,04 l/100 km, care este competitiv. Media consumului de 6,49 l/100 km este atractivă, dar diferența față de versiunea de 115 CP este de numai 0,5 l/100 km.
Acestea sunt cele mai vândute SUV-uri mici în Europa!
Trenul de rulare este excelent reglat oferind un compromis foarte bun între confort și ținuta de drum. Ca și la Arona, diferențialul blocabil electronic pe față XDS reduce mult efectul subvirator și T-Cross se conduce plăcut în viraje, ruliul fiind moderat.
La Life nu e disponibil selectorul pentru moduri de rulare (99 euro fără TVA la Style), dar nu este neapărat necesar. La drum întins, motorul este foarte silențios și la fel ca și la versiunea de 115 CP, zgomotul nu crește odată cu creșterea turației. Și trenul de rulare este silențios dar de la 120 km/h începe să își facă simțită prezența zgomotul la vânt. Totuși, pentru această clasă nivelul general de zgomot este redus.
Mai trebuie să remarcăm că deși este un SUV de clasă mică, T-Cross vine standard chiar de la echiparea de bază Life cu asistent la frânarea de urgență care este foarte vigilent și cu asistent de bandă. Și dotarea de confort este foarte completă pentru o mașină de flotă la echiparea de bază Life: jante de aliaj ușor de 16 inci, aer condiționat manual, sistem multimedia cu ecran tactil color de 6,5 inci Radio Composition Colour, Bluetooth și geamuri electrice față/spate.
Pentru verdict și date tehnice apasă 2!
Comentați?