Cum ține piept best-sellerul segmentului de SUV-uri mici, Renault Captur, asaltului modelelor concurente? L-am suspus unui test comparativ, alături de cei mai galonați adversari: al doilea cel mai bine vândut model, conaționalul Peugeot 2008, cuplul italo-american Fiat 500X – Jeep Renegade, Ford EcoSport și recent lansatul Opel Crossland X. Foto: Quattroruote
Cât de diluat a devenit conceptul de crossover… Semnifică un pic de SUV, un pic de van, un pic de break, are adeseori tracțiune față, iar în cazuri mai rare tracțiune integrală. Însă scopul de a oferi plăcere și versatilitate întregii familii a rămas neschimbat.
Care dintre modele este cel mai versatil? Am comparat campionul vânzărilor, Renault Captur, cu cinci dintre cei mai apreciați rivali, toți animați de motoare turbo-diesel, cu puteri cuprinse între 100 și 120 CP cuplate la sisteme de tracțiune integrală. Se aliniază la start perechea Fiat 500X – Jeep Renegade, diferite ca formă, dar identice ca platformă, apreciatul Peugeot 2008, trecut recent printr-un facelift cuprinzător care i-a adus, printre altele, cockpit-ul cu volanul coborât și instrumentarul plasat sus, făcut celebru de micul 208.
Pe lângă ei, am ales și Ford EcoSport, un model creat inițial pentru piața sud-americană, iar apoi personalizat din mers pentru a ”prinde bine” și pe piețele europene. Am ales varianta pre-facelift, pentru că producția versiunii revizuite nu a început încă. Finisajele și dotarea modelului american nu se ridică la nivelul concurenților, iar sistemele de siguranță sunt slabe, însă, așa cum vom vedea, la capitolele performanță și confort se descurcă onorabil.
Încheiem cu cel mai nou dintre modele, Opel Crossland X, primul rod al achiziției companiei germane de către PSA, care îmbină fericit cele mai bune componente ale francezilor (motorul turbodiesel este cel mai bun exemplu) cu unele caracteristici specifice modelelor din Russelsheim. Mă refer, în primul rând, la designul tipic al caroseriei, cu montantul original al lunetei asemănător cu al micuțului Adam.
Dar să nu mai pierdem vremea cu teoria, și să trecem la testele practice. Cum punctează modelele la capitole precum consum, distanțe de frânare, confort, habitabilitate și siguranță? Aflați în cele ce urmează!
Model | Renault Captur Intens | Fiat 500X Pop Star | FORD EcoSport Titanium | Jeep Renegade Limited | Opel Crossland X Innovation | Peugeot 2008 Allure |
---|---|---|---|---|---|---|
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 | 1.598 | 1.498 | 1.598 | 1.56 | 1.56 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 110/4.000 | 120/3.750 | 95/3.750 | 120/3.750 | 120/3.500 | 120/3.500 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 260/1.750-2.500 | 320/1.750 | 205/1.750 | 320/1.750 | 300/1.750 | 300/1.750 |
Transmisie | față | față | față | față | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 5 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4.122/1.778/1.566 | 4.248/1.796/1.600 | 4.017/1.765/1.650 | 4.236/1.805/1.667 | 4.212/1.765/1.605 | 4.159/1.739/1.556 |
Ampatament (mm) | 2.606 | 2.570 | 2.520 | 2.570 | 2.604 | 2.538 |
Volum portbagaj (l) | 377-1.235 | 350-1.000 | 310-1.238 | 351-1.297 | 410-1.255 | 338-1.194 |
Masă la gol (kg) | 1.190 | 1.320 | 1.360 | 1.535 | 1.319 | 1.275 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,4 | 10,5 | 14,0 | 10,2 | 9,9 | 9,6 |
Viteză maximă (km/h) | 175 | 186 | 160 | 178 | 187 | 192 |
Consum mixt (l/100 km) | 3,7 | 4,1 | 4,4 | 4,6 | 4 | 3,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 98 | 109 | 115 | 120 | 105 | 96 |
Preț (euro, fără TVA) | 15.462 | 15.400 | 15.672 | 19.771 | 14.765 | 17.570 |
Performanțe și consum
Două modele ies în evidență la aceste capitole: Peugeot 2008 și Opel Crossland X, ambele construite pe aceeași platformă, împreună cu noul Citroen C3 Aircross. Germanul are satisfacția victoriei la accelerația 0-100 km/h (chiar dacă doar cu o zecime de secundă), dar francezul are un comportament rutier mai echilibrat și afișează o repriză mai bună în treapta a șasea (70-120 km/h în 20,1 secunde, comparativ cu 23 secunde la Opel). Diferența de prestații dintre cele două modele și restul din grup se explică prin masa lor scăzută: Crossland X și 2008 cântăresc 1.359, respectiv 1.388 kg, în timp ce în dreptul perechii 500X – Renegade, cântarul afișează 1.551, respectiv 1.591 kg. Iar două sute de kilograme se simt cu adevărat, mai ales când capacitățile cilindrice și valorile de putere și cuplu sunt asemănătoare.
Și Captur mizează pe cartea greutății reduse, obținând cel mai mic consum din test. Și la acest capitol, 2008 s-a plasat pe locul secund, la un vârf de ac distanță. În ceea ce privește modelul EcoSport, greutatea redusă (1.409 kg) oferă doar beneficii parțiale, pentru că și motorul său este cel mai puțin puternic din grup: cei 95 CP se comportă satisfăcător, dar oferă o dinamică slabă. În sfârșit, spațiile de frânare sunt bune pentru toate modelele, în special pentru Captur, care impresionează, în timp ce 500X și 2008 închid lista.
Confort
Modelul american oferă cea mai bună izolare fonică, deși este mai slab echipat decât concurenții. Crossoverul fabricat în India și Brazilia (și care va fi asamblat la Craiova după recentul facelift) deține cel mai bun indice de confort acustic (care măsoară atât calitatea zgomotelor, cât și nivelul acestora, în decibeli), în timp ce suspensia moale, realizată special pentru drumurile proaste din America de Sud, îi permit să absoarbă mai bine denivelările căii de rulare. Și în cazul lui 2008, zgomotul din habitaclu este scăzut, în timp ce 500X este puțin mai zgomotos. Referitor la suspensii, Captur și Renegade au cel mai tare tren de rulare, fapt care se simte mai ales la trecerea peste denivelările scurte.
Habitabilitate
Minivanurile oferă un spațiu superior crossoverelor, însă, folosindu-se de ceva artificii, ultimele echilibrează situația. Este cazul modelelor Crossland X și Captur, singurele din test care au banchetă glisantă, fapt care permite creșterea volumului portbagajului în detrimentul spațiului din spate. Cu bancheta în poziția maximum față, portbagajele celor două modele ating valori record: 494 litri pentru german și 436 pentru francez.
Celelalte modele au spații de bagaje cuprinse între 334 litri la 500X și 350 litri la Renegade și 2008. Totuși, în cazul prezenței călătorilor pe banchetă (deci cu șezutul în poziția standard), avantajul banchetei glisante este anulat. În final, toate modelele sunt suficient de spațioase pentru o familie cu patru membri (al cincilea stă destul de incomod în mijloc), iar portbagajele sunt relativ asemănătoare.
Captur | 500X | EcoSport | Renegade | Crossland X | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 89-103 | 84-97 | 86-105 | 94-107 | 95-101 | 85-102 |
2 | 0-42 | Jul-38 | Sep-41 | Sep-40 | 0-43 | Sep-41 |
3 | 91 | 88 | 96 | 99 | 90 | 94 |
4 | 132-162 | 136-167 | 134-166 | 140-171 | 141-172 | 147-179 |
5 | 72-78 | 78 | 76 | 74 | 71-86 | 83 |
6 | 62 | 60 | 65 | 57 | 48 | 50 |
7 | 73 | 79 | 63 | 74 | 74 | 63 |
8 | 197 | 203 | 207 | 202 | 199 | 201 |
9 | 190-206 | 200 | 205 | 203 | 190-204 | 199 |
10 | 128 | 131 | 130 | 134 | 131 | 136 |
11 | 120 | 124 | 119 | 132 | 123 | 125 |
12 | 123 | 131 | 126 | 135 | 131 | 128 |
13 | 99 | 95 | 99 | 95 | 100 | 99 |
14 | 101 | 104 | 130 | 95 | 100 | 120 |
15 | 181 | 185 | 182 | 190 | 183 | 183 |
16 | 12° | 13° | 10° | 12° | 11° | 11° |
Măsurători în centimetri, unghiuri în grade |
Siguranță
Încă de la lansarea de acum trei ani, 500X a primit sisteme de siguranță și asistență de vârf, care îl mențin și acum în topul segmentului. La fel ca și fratele de platformă Jeep Renegade, 500X beneficiază de frânare de urgență „full range” (până la viteza maximă), asistență la iminența unei coliziuni, asistență la menținerea benzii de rulare (care corectează poziția volanului, semnalizând intervenția cu o mică vibrație) și, în final, monitorizarea unghiurilor moarte și a traficului perpendicular la ieșirea din parcare, datorită prezenței a doi senzori radar în spate. Odată cu ultima restilizare, și Captur a primit sistem de monitorizare a unghiurilor moarte, fiind, alături de modelul italian, singurul din grup cu această dotare, dar nu are alertă la coliziune.
Chiar și 2008, în pofida recentei restilizări, a rămas un pic în urmă cu pachetul ADAS (Sistem Avansat de Asistență Pentru Șoferi): printre alte mici neajunsuri, trebuie să se mulțumească cu frânare de urgență doar până 30 km/h. Cel mai nou model poate fi comandat cu pachetul Opel Eye: camera frontală recunoaște pietonii (un plus față de toate celelalte modele din test) în intervalul 5-60 km/h. În plus, până la 85 km/h, sistemul poate reduce viteza mașinii cu 22 km/h înainte de intervenția șoferului, care însă trebuie să frâneze pentru oprirea completă. La viteze reduse (5-30 km/h), decelerarea completă poate preveni accidentele din trafic urban. Standard sunt incluse sistemul de detectare a gradului de oboseală a șoferului, alertă la părăsirea benzii de rulare, recunoașterea limitelor de viteză și pilot automat. Singura funcție care lipsește este monitorizarea unghiurilor moarte. La final se află simplistul Ford EcoSport, creat cu ambiții modeste și care se limitează la echipamentul esențial, oferind doar șapte airbag-uri și ESP.
Comentați?