Test în premieră Fiat Doblo facelift: un nou aspect, aceleași atuuri

Fiat Doblo vine în 2015 cu o serie de modificări și îmbunătățiri menite a-l păstra în topul preferințelor celor care au nevoie de o mașină polivalentă, adaptată multor cerințe.
test fiat doblo - floteauto 1

La 15 ani după lansarea primului Doblo, utilitara italiană de categorie compactă revine pe scenă cu forțe proaspete, faceliftul celei de-a doua generații aducând îmbunătățiri serioase. Am fost la Torino, cu ocazia lansării internaționale a noului Fiat Doblo, pentru a afla în ce constau upgrade-urile unuia dintre cele mai cunoscute vehicule comerciale din Europa, dar și din România.

test fiat doblo - floteauto 1
Fiat Doblo facelift – o parte frontală cu o individualitate pronunțată

Individualitate pronunțată

În ultima vreme, vehiculele utilitare nu mai sunt doar niște cenușărese din punct de vedere al aspectului, așa încât noul Doblo renunță la farurile ovoidale în favoarea unei părți frontale mai bine conturate. Care mi se pare că îi conferă și un aer mai atractiv, lucru important mai ales în cazul variantei de persoane.

Lucrurile nu se opresc doar la exterior, deoarece și habitaclul a fost revizuit în profunzime. Chiar și în varianta utilitară de bază, ambianța din Doblo denotă o calitate corectă a plasticelor, dar mai ales o foarte bună ergonomie a comenzilor. Versiunile mai echipate plusează cu un colorit mai pretențios, iar formele curbilinii reușesc să inducă un sentiment de relaxare la volan.

test fiat doblo - floteauto 3
Idee excelentă: al treilea loc din față poate deveni o cotieră confortabilă.

Ca spațiu interior, lucrurile stau foarte bine, Doblo fiind un performer în segmentul său. O noutate demnă de remarcat, în cazul versiunii utilitare, este bancheta care permite un loc central suplimentar.

Dacă nu e folosit, prin rabatarea spătarului se obține o cotieră mai confortabilă decât cotiera disponibilă pentru șofer în versiunea de persoane. De altfel, atenția la confort și spațiu este mare și în cazul utilitarei, nu doar al versiunii de persoane, ceea ce are ca rezultat un nivel al stresului mai scăzut la drum lung.

Impresie aproape de autoturism

Un domeniu în care inginerii au făcut mari progrese este suspensia lui Doblo. Versiunea de persoane mi s-a părut rezonabilă ca și confort, mai ales raportat la monovolumele familiste. Însă o surpriză mai plăcută oferă versiunea utilitară Doblo Cargo, de la care pretențiile, în mod normal, sunt mai scăzute.

test fiat doblo - floteauto 2
Foarte bun pentru muncă. Versiunile superioare de echipare ne duc în zona autoturismelor pretențioase.

Sincer, acum varianta cu ampatament lung Doblo Cargo Maxi ar trebui să fie prioritară pe lista celor care vor o mașină de transport marfă pe drumuri lungi. Direcția și frânele nu rivalizează cu ale unui autoturism obișnuit, dar e clar că oferă un bun compromis între confort și siguranță. Doar zgomotul dieselului (și reverberațiile lui în spațiul de marfă) îți amintesc permanent că Doblo este, totuși, o utilitară.

Dar nu o utilitară oarecare, ci una economică, mai ales dacă se optează pentru varianta cu sistem StartStop, precum cea din test. Dacă mai luăm în considerare și cutia manuală cu 6 trepte, rezultă un consum bun, mai ales că motorul MultiJet II de 1,6 litri face Doblo-ul suficient de sprințar. Iar inginerii ne asigură că noul model va fi și mai fiabil, afirmație dublată și de estimările Eurotax Glass, care consideră că devalorizarea noului Doblo va fi, în medie, mai redusă cu 3% față de a precedentului Doblo.

De asemenea, motorul diesel îmbunătățit de 1,6 litri promite și costuri cu motorina mai reduse cu peste 1.600 de euro (după 60 de luni sau 150.000 km). Nu în ultimul rând, noul Doblo va avea un TCO mai scăzut decât al precedentului model, ba chiar va fi cel mai bun din categoria sa. Iar asta în condițiile în care prețurile noului Doblo vor fi mai mari în medie cu doar 2% față de predecesor.

test fiat doblo - floteauto 4
Fiat Doblo facelift oferă multe configurații utilitare, plus lista de accesorii Mopar

Peste 1.000 de variante

Suntem obișnuiți să auzim că mașini lifestyle, precum Fiat 500, oferă extrem de multe modalități de customizare. Însă acest lucru e valabil și pentru noul Doblo – doar că nu vorbim de „fițe“, ci de particularizări care să satisfacă aproape orice doleanță pragmatică și de natură utilitară.

Demn de remarcat este că nu au survenit modificări la nivelul platformei variantelor cu șasiu liber, așa încât diversele supracarosări pot fi transpuse facil de la vechiul Doblo la noul Doblo. După care iese în evidență versiunea cu acoperiș supraînălțat, încă o raritate în segment. Iar enumerările pot continua, de la versiuni de poliție ori ambulanță până la vitrine frigorifice sau chiar mini-basculante. Chiar și versiunile de persoane permit multe particularizări, precum și configurații de până la 7 locuri și o tăblie inteligentă pentru compartimentarea portbagajului.

În concluzie, noul Fiat Doblo vine cu multe îmbunătățiri și atuuri, care sigur îl vor face să rămână printre favoriții segmentului utilitarelor compacte.

Caracteristici tehnice model testat: Fiat Doblo 1.6 MultiJet II 105 CP

test fiat doblo - floteauto 5
Fiat Doblo facelift promite un câștig de 600 de euro la devalorizare față de predecesor

Motor (combustibil): motorină
Capacitate cilindrică (cmc): 1.598
Putere maximă (CP)/rpm): 105 / 4.000
Cuplu maxim (Nm/rpm): 290 / 1.500
Transmisie: man. 6 trepte
Dimensiuni (L/l/h – mm): 4.756/1.832/1.880
Volum portbagaj min./max. (mc): 4,2 / 4,6
Masă proprie/admisibilă (kg): 1.460/ 1.005
Viteză maximă: 164 km/h
Consum mediu (l/100 km): 5,2
Emisii CO2 (g/km)/Normă poluare: 136 / Euro 5+
Data lansării în România: urmează să fie anunțată

(Articol publicat în numărul 12 al revistei FloteAuto)

Adaugati comentariu