Vehiculele comerciale uşoare au devenit la fel de uşor de condus ca autoturismele, iar cea mai nouă tendinţă este împrumutarea de motoare de la modelele compacte. Am testat noul Peugeot Expert cu celebrul motor 1.6 BlueHDI, într-o versiune cu sarcină utilă de peste 1.100 kg. Foto: Bogdan Paraschiv
Lansat în urmă cu ceva mai bine de un an, noul Expert este construit pe platforma EMP2 (Efficient Modular Platform), la fel ca modele de succes din gama Peugeot, precum 308, 3008 sau 5008. Alinierea s-a făcut şi la nivelul designului exterior, farurile şi grila lui Expert amintind de cele ale modelelor enunțate anterior. Dar asemănarea se opreşte aici. La interior avem plastic mult: pe podea, pe uși, pe bord, pe volan, fapt ce trădează caracterul de utilitară al lui Expert, unde miza este pusă pe rezistenţă şi întreţinere uşoară.
Bordul este simplu şi are câteva spaţii de depozitare, cel mai mare deasupra, pentru acte A4. Uşile au şi ele câte două locuri de stocare, unul foarte mare jos şi unul mic mai sus, unde la început am crezut că este mânerul de închidere. La nivelul de echipare Active, scaunul şoferului dispune de cotieră, reglaj pe înălţime şi lombar, iar în dreapta avem o banchetă dublă pentru pasageri. Toate acestea aveau pe maşina de test o tapiţerie mixtă, cu piele sintetică pe margini şi material textil în centru.
La capitolul confort, Expert are aer condiţionat manual începând de la nivelul de echipare Active. Maşina de test avea însă climatizare automată cu dublă comandă. Un alt echipament opţional prezent era ecranul tactil de 7 inci, care include conectivitate Bluetooth şi USB. Vehiculul nu avea şi opţiunea pentru sistem de navigaţie, dar sistemul multimedia permite conectarea telefoanelor şi afișarea aplicaţiilor acestora prin intermediul tehnologiei Mirror Screen. Pasagerii mai au la dispoziție două prize de 12 V pentru încărcarea diferitelor dispozitive electronice.
În ciuda dimensiunilor generoase, Peugeot Expert este un model ușor de condus. Poziția înaltă și oglinzile mari asigură o bună vizibilitate, iar direcţia puţin supra-asistată, ca la orice utilitară, crește manevrabilitatea. Condusul în spații înguste este ușurat de senzorii de parcare faţă-spate, o opţiune disponibilă pentru ambele niveluri de echipare.
Noul Peugeot Expert vine cu 3 versiuni de putere ale motorului 1.6 BlueHDI: de 95, 115 şi 122 CP. Noi am avut la test o versiune foarte interesantă, cu motorul cel mai puţin puternic şi cutie manuală cu 5 trepte, dar cu o opţiune de creştere a sarcinii utile. Astfel, modelul de test poate fi încărcat legal cu peste 1.100 kg de marfă.
Motorul de 95 CP va fi preferat cu precădere de cei care fac curse urbane, unde consumul înregistrat este unul optimist. Noi am obținut între 5,7 într-o zi cu trafic rarefiat și 7,5 într-o zi normală din București. Deşi puterea este relativ mică, motorul se pretează destul de bine şi la curse în afara oraşului, deoarece accelerează lejer până la viteze de 100 km/h, ajutat şi de cutia de viteze manuală cu 5 trepte, precisă și cu rapoarte scurte. Abia după 110 km/h motorul îşi pierde din suflu şi începe să fie mai gălăgios. În rest, acesta este foarte silenţios atât la exterior, cât şi la interior.
În caz de urgenţă se poate merge pe autostradă şi cu 130 km/h, fapt pe care nu îl recomandăm din cauza zgomotului resimțit şi mai ales a consumului, care se va situa în acest caz în jur de 10 l/100 km. În schimb, la 100 km/h, motorul are 2.500 rpm şi consumul ajunge sub 5,5 l/100 km. Dacă aveți răbdare şi puteți să mergeți constant cu 80 km/h, consumul va scădea sub 5 l/100 km. Faptul că modelul este gândit şi pentru trasee mai lungi este demonstrat şi de lista de echipamente. Încă din versiunea de bază, Access, noul Expert vine cu regulator şi limitator de viteză. În plus, maşina de test dispunea de detector de unghi mort, util atât la drum lung, cât şi în oraş.
Noul Peugeot Expert are trei versiuni de lungime: Compact (4,60 m), Standard (4,95 m) și Long (5,30 m). Versiunea testată de noi a fost cea Standard (L2H1), cu un volum de marfă de 5,4 metri cubi, care poate găzdui trei europaleți. Mai important, grație opțiunii de sarcină utilă mărită, utilitara poate transporta peste 1.100 kg de marfă.
Vezi aici pachetul de finanțare de la Peugeot
Pe lângă dimensiunile generoase, spațiul de marfă al lui Expert are foarte puține linii curbe, fapt care maximizează utilitatea. În plus, acesta dispune de protecții din lemn pe lateral și de șase puncte de ancorare pe podeaua antiderapantă, câte trei de fiecare parte. O altă opțiune interesantă prezentă pe mașina de test este MODUWORK, un concept modular compus dintr-o trapă în partea de jos a peretelui despărțitor și un șezut de scaun (cel mai din dreapta) care se rabatează. Cu ajutorul golului astfel obținut se pot transporta obiecte lungi de până la 3,6 metri, față de 2,5 în mod normal. Zona de podea din fața scaunului dreapta dispune și de un punct de ancorare. De asemenea, picioarele pasagerului din mijloc sunt protejate cu o plasă despărțitoare.
Mașina de test avea două uși spate cu deschidere la 180 de grade și o ușă culisantă pe partea pasagerului, dar lista de opțiuni este mult mai stufoasă. Astfel, cei interesați își pot echipa mașina cu uși culisante pe ambele laterale sau cu uși spate cu deschidere la 235 de grade (doar pentru versiunea Long). De asemenea, este disponibil un sistem de deschidere a ușii laterale fără mâini, prin activarea unui senzor prezent sub bara spate. Același gest comandă și închiderea ușii, cu blocare, cu singura condiție să purtați cheia electronică în buzunar.
[/mb_plusminus]
Opel Vivaro 1.6 CDTI 95 CP de la 17.798 euro
VW Transporter T6 Furgon KR 2.0 TDI 84 CP de la 20.681 euro
Model | Peugeot Expert L2H1 Active |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.560 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 95/3.750 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 210/1.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.956/1.920/1.930 |
Ampatament (mm) | 3275 |
Volum spațiu marfă (mc) | 5.3 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.718/1.112 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | n.c. |
Viteză maximă (km/h) | 145 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 144 |
Preț (euro fără TVA) | 20.046 |
Comentați?