Opel Combo Life sau Renault Kangoo. Joc de noroc? Nicidecum! Pe oricare l-ai alege, mergi la sigur. Ambii rivali oferă confort, utilitate, spațiu și economie de carburant, deci te însoțesc cu talent prin aglomerația orașului, în concedii și la muncă. Însă, chiar dacă sunt unelte multifuncționale, fiecare e mai bun la ceva, după cum aveam să aflu la finalul testului. Foto: Bogdan Paraschiv
Aici nu e loc de ifose! Mașinile din testul de azi nu știu cum să aline fandosiți și dive. Știu, în schimb, să-ți pună pe tavă o mulțime de caracteristici vânate de oamenii obișnuiți. Deci, dacă ești un tip practic și axat pe costuri reduse, bine-ai venit în lumea vanurilor de persoane!
Distracția pornește de la 19.370 de euro, preț în care îți poți lua un Combo Life de 130 CP fix ca al meu. Pentru Kangoo, mai trebuie să decartezi 6120 de euro, chiar dacă are 35 CP în minus. La prima vedere, e o discrepanță mare între prețuri și puteri, dar cât de pregnant se simte ea în practică? Merită să mai muncești 8 luni pe un salariu mediu net, ca să treci de la Combo Life la Kangoo?
Privindu-le, îți dai seama că sunt remarcabil de apropiate ca dimensiuni. Iar a le compara aspectul e ca și cum ai căuta zâmbetul Mona Lisei în Atacul de la Smârdan al lui Grigorescu. Este drept că designerii și-au dat silința să ascundă cutia sub accente cromate și negru lucios (în cazul lui Kangoo) sau sub forma hexagonală a geamurilor laterale (la Combo Life), dar, fii cinstit cu tine, nu cumperi un autoturism, ci un van de persoane.
Sigur, asta nu-i atât de rău pe cât sună! Ai parte de un spațiu interior uriaș. În mod subiectiv, percepi habitaclul lui Kangoo ca fiind mai înalt, iar măsurătorile îți dau dreptate. Și în față, și în spate, ai cu 12 cm mai mult deasupra capului. În realitate însă, scaunele și bancheta francezului sunt montate mai jos. Deci, stai mai degrabă ca într-un autoturism. În Combo, te simți cam ca într-un SUV. De aici decurg multe diferențe. Kangoo te ține mai conectat cu șoseaua și îl simți mai bine pe viraje, Combo îți oferă o vizibilitate mai bună în față și lateral, mai ales că montanții parbrizului îți intră în câmpul vizual mai sus, unde sunt mai subțiri. Însă oglinzile laterale și centrală sunt foarte mici la neamț și te fac să înclini capul când schimbi banda, iar geamurile laterale teșite creează o senzație ciudată spre coada ochiului, dând impresia că e o altă mașină lângă tine. Este drept, ușile batante ale lui Kangoo intră în câmpul vizual al oglinzii centrale, în timp ce luneta lui Combo asigură o vizibilitate mai bună. Dar oglinzile laterale sunt mai mari la francez, și asta primează, pentru că le folosești cel mai des.
În ambele modele, intri și ieși la fel de simplu, pentru că ușile glisante au o deschidere mare. O mențiune specială merită portierele din față ale lui Kangoo, care se deschid la 90 de grade, ușurând la maximum accesul. Materialele sunt indiscutabil mai bune în Kangoo, indiferent dacă ne referim la plasticele de pe uși sau la protecțiile cauciucate de pe fundul spațiilor de depozitare, care se pot scoate și spăla. Apropo, spații de depozitare ai o mulțime, cu un mic plus la Combo, care oferă două volume de-a dreptul cavernoase în tunelul central. Și dacă plusezi, poți opta pentru plafonul panoramic, iar atunci, primești o „insulă“ longitudinală pentru plafon, care se termină cu o cutie în zona superioară a lunetei. Kangoo nu oferă așa ceva, dar oferă alte lucruri. De exemplu, mufe USB în compartimentul de deasupra cadranelor de bord. Capacul acestuia stă ridicat singur, pe când la Combo trebuie susținut. La fel, capota motorului lui Kangoo are amortizoare, nu bară metalică, precum la Combo. Are și mânere de viraj retractabile, nu fixe. Pe spatele spătarelor sunt buzunare, care la Combo lipsesc. Sunt mici plusuri care se simt.
Dacă tot am ajuns la banchetă, în ambele cazuri aceasta este fracționabilă asimetric 33/66%, nu se deplasează orizontal și se rabatează în fix același fel. Cu spătarul în poziție verticală, Combo are portbagajul mai mare cu 22 l. Luneta sa se deschide și separat de hayon, așa că e simplu să pui și să scoți obiecte mici. Dacă optezi pentru cutia pentru depozitare din plafon, o poți accesa prin lunetă, fără să te lupți cu hayonul. Pe de altă parte, ușile batante de la Kangoo sunt mai practice în garajele în care parchezi cu spatele sau în care tubulatura din plafon e joasă. Francezul oferă trei prize de 12 V, una în față, alta la banchetă și una în portbagaj, în timp de neamțul doar una în față, dar plusează cu alta de 220 V.
O prăpastie de 35 de cai se cască între motoarele celor doi rivali. N-o s-o simți dacă mergi normal, dar o să-ți devină evidentă când culci pedala. Indiferent de turație, la „full gas“ Combo trage mai bine. Cât despre consum, la drum întins ambii s-au mulțumit cu 5 l/100 km, iar în oraș, cu vreo 6. Însă atenție cât de scurtă e ruta urbană! De exemplu, prin traficul sufocat din București poți atinge și 8 l/100 km dacă nu mergi suficient de mult. Schimbătoarele de viteze nu sunt modele de exactitate, dar în ambele cazuri se mișcă ușor. Este o diferență sesizabilă între reglajele suspensiei și direcției celor două modele. Combo e cel mai comod și relaxant, cu arcuri mai moi, direcție mai ușoară și mai demultiplicată. Dimpotrivă, Kangoo este cel mai stabil și mai incisiv, îl simți mai direct și mai controlabil în situațiile-limită. O mică influență în acest sens vine și de la roți, cu jante de 16 la Combo și de 17 la Kangoo.
Care mașină e mai plăcută? Este o simplă chestiune de înclinație a șoferului. Eu aș zice că motorul lui Combo pe reglajele lui Kangoo ar fi ideale la drum lung, în timp ce combinația opusă ar fi perfectă în oraș. Cât despre zgomote, în ambele modele se simt șuierături aerodinamice de pe la 110 km/h, iar în oraș, zgomotele suspensiei sunt amplificate de volumul interior mare, fără ca vreunul dintre acestea să fie cu adevărat deranjant.
CONCLUZII
Opel Combo Life
Mai accesibil, mai confortabil și mai rapid, germanul se potrivește mai bine familiilor care vor să ajungă la destinație comod și fără cheltuieli mari. Motorul este puternic și perfect adaptat acestui gen de mașină.
Renault Kangoo
Francezul pare mai autoturism, oferind finisaje clar mai bune și e mai incisiv pe viraje. Ușile din spate sunt, în anumite situații, mai practice decât un hayon, iar per total se simte o atenție la detalii pe care nu o regăsești la rivalul său.
(Articol publicat în revista FLOTE AUTO decembrie 2022 – ianuarie 2023)
CITEȘTE ȘI:
Trei autostrăzi vor fi lărgite la 3 benzi pe sens. A1 București – Pitești va fi mărită integral
Ministerul Dezvoltării își asigură RCA parcul auto de 244 de autovehicule
Comentați?