Test Lexus NX 300h – insinuare directă

Clubul SUV-urilor compacte premium este foarte restrâns: Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60. Mașini relativ convenționale, pe care cei din middle-management le preferă în variante diesel. Iată de ce noul NX 300h este o adevărată provocare.



test lexus nx 300h - floteauto 0

Mai întâi trebuie remarcat un lucru: noul Lexus NX vrea să polarizeze toată atenția încă de la prima privire. Din moment ce ”greii” germani au deja o aură de demizei, japonezii au hotărât că ar fi mai de efect să arunce în scenă o mașină arătând aproape la fel ca și conceptul care a făcut furori cu vreo doi ani în urmă.

test lexus nx 300h - floteauto 0Iar efectul este garantat, deoarece proprietarul e clar un manager tânăr, de succes, cel mai probabil specializat în zona IT și, de ce nu, gamer înrăit. De ce să fii conservator când e mai cool să fii și să arăți… cool? Impresia este continuată și de interiorul luxos-sportiv, cu un bord sofisticat, în totală contradicție cu stilul sobru al rivalilor. În mod interesant, ergonomia nu e afectată prea mult de aglomerarea de butoane, dar e clar că trebuie să fii open-minded pentru a accepta melanjul de elemente provocatoare, respectiv obișnuite. Sau compromisul dictat de plasticele care imită inserțiile metalice.

E oarecum ciudat și modul în care șoferul interacționează cu sistemul multimedia (nemții preferă un buton rotativ multifuncțional în locul pad-ului responsiv al lui NX), dar, în rest, SUV-ul japonez se dovedește foarte confortabil și ușor de înțeles. Iar cotiera ascunde un gadget excelent: încărcător wireless pentru smartphone, evident foarte util.

Anti-convenții

Lexus a devenit deja ”rebelul” segmentului premium, deoarece preferă să privilegieze propulsia hibridă într-un domeniu dominat de motoare diesel performante. Este și cazul lui NX, care prin varianta 300h se dorește o alternativă la versiunile diesel de circa 200 CP ale concurenților. Marea diferență este că NX 300h se alimentează cu benzină, nu cu motorină. De unde și întrebarea: chiar poate rivaliza acest SUV hibrid cu unul diesel?

test lexus nx 300h - floteauto 1
High-tech pentru amatorii de IT. Planşa de bord are un design complex, cu unele detalii conservatoare. Sistemul multimedia e controlat printr-un touchpad.

Ei bine, primul avantaj al lui NX300h ține de ambianța sonoră. La viteze mici în oraș, când de cele mai multe ori funcționează doar motorul electric, este imbatabil ca silențiozitate. Iar la vitezele medii și mari plătește tribut doar turbulențelor aerodinamice, motorul pe benzină și transmisia CVT fiind ceva mai sonore doar în momentele de accelerații și reprize bruște.

Dacă tot am adus în discuție termenul ”brusc”, e de lăudat modul progresiv și chiar lin în care mașina se catapultează în depășirile rapide, aportul motorului electric conferindu-i lui NX 300h performanțe de demaraj comparabile cu ale modelelor diesel de peste 250 CP. Și încă un lucru: transmisia integrală a versiunii AWD răspunde mult mai rapid decât la rivalii actuali. Al doilea motor electric, de pe puntea spate, nu suferă de pierderile mecanice ale sistemelor 4×4 convenționale ale concurenței. Ceea ce are ca efect în curbe o agilitate inițial surprinzătoare, dar și o intervenție foarte promptă când aderența se înrăutățește (noroi sau zăpadă).

Atâta doar că NX 300h nu e chiar un SUV sportiv, deoarece compromisul asigurat de suspensie între confort și rigiditate nu se ridică la nivelul unui anumit SUV compact german, iar direcția asistată electric privilegiază confortul, nu incisivitatea. Însă e clar un SUV compact rapid și foarte confortabil la drum lung, inducând și o puternică senzație de siguranță și control. Adică lucrurile care contează cel mai mult pentru un manager cu capul pe umeri.

test lexus nx 300h - floteauto 2
Lexus NX 300h are pretenții sportive mai reduse, dar pune accentul pe siguranță și eficiență.

Anti-diesel

Sistemul hibrid al lui Lexus NX 300h se dovedește imbatabil în mediu urban, unde este cu atât mai eficient cu cât e mai aglomerat – decelerările și frânările contribuie la încărcarea bateriei, așa încât mașina merge foarte mult în regim strict electric (dacă nu se accelerează sportiv), iar motorul termic e rareori în funcțiune. În ambuteiaje specifice orelor de vârf, am obținut în jur de 6,5 litri/100 km fără niciun efort, valoare excelentă pentru un SUV din această categorie.

În schimb, în regim de autostradă, la viteze de 130-140 km/h, SUV-ul japonez e destul de însetat comparativ cu un diesel, afișând un consum mediu de 9,0 litri/100 km. În rest, într-un regim obișnuit de viteză, pe trasee extraurbane normale, consumul variază între 7 și 8 litri/100 km, fiind influențat mult de stilul de condus adoptat. În realitate, e cam greu să te abții de la apăsarea hotărâtă a accelerației, din cauza excelentei eficiențe a sistemului hibrid.

Cu alte cuvinte, Lexus NX 300h se dovedește o foarte bună alegere pentru cei care-și petrec cea mai mare parte a timpului în mediul urban sau periurban și rareori fac drumuri lungi. În aceste condiții, SUV-ul premium japonez este mult mai confortabil și eficient decât rivalii diesel, care au prețuri comparabile sau chiar mai mari.

test lexus nx 300h - floteauto 3
Tehnologie de succes. Sistemul hibrid, cu două motoare electrice (pe versiunea AWD) se dovedește redutabil în special în aglomerația urbană. Pe displayul central se afișează fluxul de putere sau modul de reîncărcare a bateriei la frânare/decelerare – aportul celui de-al doilea motor electric este considerabil. Consumul este redus în oraș, în aceste condiții NX 300h fiind clar o alternativă mai bună la diesel.

Caracteristici tehnice Lexus NX 300h AWD

Motor termic (carburant): benzină
Cilindree (cmc): 2.494
Putere max./turație (CP)/rpm): 155/5.700
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm): 210/4.200-4.400
Motor electric 1 (CP): 143
Motor electric 2 (CP): 68
Putere totală sistem hibrid (CP): 197 CP
Transmisie: E-CVT
L/l/h (mm): 4.630/1.845/1.645
Ampatament (mm): 2.660
Masă proprie (kg): 1.785
Volum portbagaj (l): 555-1.600
Accelerație 0-100 km/h (s): 9,2
Viteza maximă (km/h): 180
Consum u./ex./mixt (l/100km): 5,4/5,2/5,3
Normă poluare/emisii CO2 (g/km): Euro 6 / 123
Preț de bază, fără/cu TVA (euro): 35.403 / 43.900

(Test publicat în FloteAuto nr. 13 – martie 2015)

Adaugati comentariu