Test Fiat Doblo Cargo 1.3 Mjet 95 CP E6 Business Confort

Fiat Doblo Cargo este utilitara mică cu cea mai mare sarcină utilă și cu cel mai mare volum pentru marfă din segment. Iar acestea nu sunt singurele atuuri ale modelului, așa cum aveam să aflu în testul de față. Foto: Bogdan Paraschiv



Fiat Doblo Cargo

Ne-am ales cea mai deprimantă zi de iarnă, ploioasă, cețoasă și rece, pentru a testa una dintre cele mai capabile dubițe de pe piața din România. Deși lansată în 2010 și revizuită în 2015, a doua generație Fiat Doblo încă nu are rival pe piață, dacă luăm în calcul volumul util (până la 5 mc) și sarcina utilă, de până la 1.005 kg. Iar dacă rabatați și scaunul pasagerului, optând pentru peretele divizor pivotant, eliberați 5,4 mc pentru marfă!

Fiat Doblo Cargo

Știu, pentru distribuția urbană poate fi cam mult, de aceea nu trebuie să optați musai pentru versiunea XL, cu plafon înalt și ampatament lung. De fapt, Fiat vă propune încă două versiuni mai mici, cu volume ale spațiului de marfă de la 3,4 mc, ca să alunecați ușor prin traficul urban. Pe minionul meu îl cheamă Doblo Business Confort, se află în echiparea de bază și azi îmi ține companie prin București și împrejurimi. Trage de noi un motor Multijet, de 1.248 cmc, suficient de mic pentru a scoate din visterie doar 12.957 euro fără TVA, dar suficient de eficient pentru a dezvolta 95 CP.

Fiat Doblo Cargo

Citiți aici testul cu Fiat Tipo Hatchback 1.4 95 CP!

Propulsorul a ajuns la a doua generație (versiunea anterioară producea 90 CP), ocazie cu care a primit injectoare mai rapide, capabile de 8 jeturi/ciclu, optimizând arderea. Paradoxal – odată cu creșterea eficienței, greutatea a scăzut, pentru că inginerii au simplificat schema de funcționare, renunțând la aproape 40% dintre componentele auxiliare.

Fiat Doblo Cargo

A rezultat un motor simplu, silențios și, mai ales, economic: în aglomeratul București, consumul s-a situat în jurul a 7 l/100 km la gol. Și dinamica la gol este bună, simplul schimb al treptelor la 2.000 rpm fiind suficient pentru o rulare relativ alertă. Pe măsură ce încărcați mașina spre MTMA, însă, va trebui să creșteți turația spre 2.500 rpm, reducând astfel la minimum inclusiv întârzierea turbinei. Schimbătorul se mișcă ușor și precis printre trepte. Chiar și cu mașina complet încărcată, în oraș nu veți avea probleme cu micuțul motor, însă la drum întins veți simți o lipsă de cuplu, în special la depășiri, de aceea, companiile care distribuie marfă grea pe rute interurbane, ar trebui să se orienteze către propulsorul 1.6 Multijet: pentru 776 euro în plus, primiți cu 120 Nm mai mult și o cutie de viteze cu 6 trepte (față de 5 la 1.3 MJT). Dacă, însă, mașina circulă mai puțin încărcată, motorul mic este suficient, iar consumul se păstrează la aproximativ 6 l/100 km pe drum național.

Fiat Doblo Cargo

Și util, și confortabil

Un mare avantaj față de concurenți este suspensia spate independentă, care asigură un mare grad de confort în oraș și o ținută bună de drum în afara localității. Nu la același nivel se ridică vizibilitatea spate: trebuie musai comandate fie geam pe peretele despărțitor (112 euro), uși spate vitrate, cu ștergător (140 euro) și ușă laterală vitrată (56 euro), fie, dacă vă temeți de hoți, doar senzori de parcare (210 euro). Altfel, manevrele cu spatele vor fi problematice.

Nu mă pot plânge de dotarea standard a cabinei: aerul condiționat, computerul de bord și geamurile electrice ușurează viața șoferului. Totuși, se simte nevoia unui radio cu Bluetooth (350 euro), sau, pentru pretențioși, a unui sistem multimedia (490 euro, cu display tactil de 5 inci). Iar pentru un plus de siguranță, ar trebui să optați pentru airbag față pasager (168 euro) și pentru cele laterale (210 euro), pentru că standard primiți doar airbag frontal pentru șofer. Nu veți putea alege, însă, asistent de bandă, de unghi mort sau asistent frontal, indisponibile în lista de opțiuni.

 

Presărat cu mici găselnițe

Confortul pe plan secund, productivitatea în prim plan? Nicio problemă: avem standard spătare rabatabile la ambele scaune ale pasagerilor (utile pentru a crește volumul de marfă, dacă optați pentru peretele divizor pivotant), spații de depozitare sub ambele șezuturi, poliță deasupra parbrizului, un spațiu deschis în bord și torpedo blocabil cu cheie. Spațiul de marfă este accesibil prin cele două uși spate asimetrice și batante la 270°, prin ușa culisantă din dreapta și, opțional pentru 322 euro, printr-o a doua ușă culisantă din stânga. La interior regăsesc două plafoniere, o podea din tablă ambutisată (pentru a nu aluneca încărcătura), cu șase cârlige pentru ancorarea mărfii și o priză de curent de 12V.

Verdict FloteAuto

Fiat Doblo CargoSimplu, accesibil și foarte ușor de adaptat necesităților oricărei companii (ampatament scurt sau lung, caroseriei standard sau înaltă, platformă sau șasiu), Doblo oferă multe pentru puțin. Singurele puncte slabe sunt lipsa sistemelor de asistență și vizibilitatea spate în versiunea standard.
  • Preț de achiziție accesibil
  • Motor economic și silențios
  • Suspensie confortabilă
  • În cea mai mare versiune, spațiu util și volum de marfă de top în segment
  • Dotări de siguranță și asistență slabe
ModelFiat Doblo Cargo 1.3 Mjet 95 CP E6 Business Confort
Motor/nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.248
Putere max./turație (CP/rpm)95/3.750
Cuplu max./turație (Nm/rpm)200/1.500
Transmisiefață
Cutie de vitezemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.406/1.832/1.845
Ampatament (mm)2.755
Volum spațiu marfă (mc)3,4
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.395/960
Accelerație 0-100 km/h (s)nc
Viteză maximă (km/h)158
Consum mixt (l/100 km)5,0
Emisii CO2 (g/km)133
Preț (euro fără TVA)12.957

Adaugati comentariu