După divorțul de Mercedes-Benz Sprinter, marele Volkswagen Crafter pornește pe un nou drum, înarmat cu o gamă extinsă de caroserii, un interior de autoturism și un pachet de siguranță complet. Test cu versiunile Crafter 3.5 Furgon L3H2 și L4H3, ambele cu tracțiune față și motor de 140 CP. Foto: Adi Cobzașu, tuttoTrasporti
Mai țineți minte când Sprinter și Crafter erau aceeași mașină? Ei bine, uitați repede acele vremuri, pentru că acum fiecare din cei doi producători a decis să dezvolte propriul van. În cazul companiei din Wolfsburg, noul Crafter arată mai ”uman” ca oricând, pentru că inginerii au adăugat imaginii sale de van indestructibil și o doză zdravănă de confort. Iar rețeta a prins atât de bine, încât noul Crafter a devenit Van of the Year 2017, în special datorită celor peste 15 sisteme de asistență a șoferului. Mai mult, începând cu luna aprilie 2017, noul model este comercializat și sub numele de MAN TGE, divizia de camioane a grupului Volkswagen considerându-l demn de a-i purta sigla.
Nemții au decis să acopere cerințele tuturor clienților de van-uri, permițându-le să-și ”croiască” propriul exemplar întocmai după propriile necesități. Sunt oferite caroserii cu trei lungimi și trei înălțimi diferite, motorul 2.0 TDI oferă 110, 140 sau 160 CP, poate fi cuplat la o transmisie manuală cu șase trepte sau la una automată cu 8 rapoarte și transmite puterea fie roților din față, fie celor din spate, fie tuturor (în cazul variantei 4Motion). Noi am ales pentru test versiunile L3H2 și L4H3, ambele animate de motorul 2.0 TDI de 140 CP, cutie de viteze manuală și tracțiune față.
Primul lucru pe care l-am remarcat urcând la volan a fost înălțimea postului de conducere. Contrariat, scot ruleta și măsor: stau la 105 cm de sol, mai sus decât șoferii de pe autobuzele RATB. De aceea, mă simt suveran în trafic, pot să anticipez ușor circulația, adaptându-mi manevrele pentru a scădea consumul în consecință. Inginerii au muncit cot la cot cu mine, adăugând un sistem Start/Stop automat și recalibrând gama de motoare, care acum sunt cu 15% mai economice decât la generația anterioară.
E drept, greutatea mare la gol a versiunii L3H2, de 2.315 kg (conform măsurătorilor tuttoTrasporti) penalizează puțin consumul urban: adoptând un stil normal de conducere, colegii italieni au măsurat 13,3 l/100 km cu mașina încărcată, dar mergând conform indicațiilor de schimbare a treptelor, am reușit să scad în București la 10 l/100 km cu van-ul gol. La drum întins, mă ajută din plin și forma aproape conică a caroseriei, ”cea mai aerodinamică din segment”, cu montanți înclinați firesc în prelungirea capotei. Astfel, consumul la 80 km/h se menține la 7,0 l/100 km, iar la viteze de autostradă nu sare de 11 l/100 km, valori foarte bune ținând cont de înălțimea de aproape 2,6 metri.
Interiorul îmi creează o senzație de relaxare, datorită planșei de bord inspirată evident din lumea autoturismelor, cu cadrane a la Golf & Co. și volan multifuncțional teșit, cu trei spițe. Îl învârt foarte ușor, pentru că direcția hidraulică de la precedenta generație a fost înlocuită de noul sistem electromecanic, dar în special la versiunea lungă resimt ampatamentul mare și tracțiunea față, care măresc diametrul de bracaj până la 16,2 m, făcând imposibile întoarcerile dintr-o singură manevră în oraș. Mă resemnez repede, privind cabina asezonată din plin cu spații de depozitare extrem de utile.
De exemplu, torpedo-ul cu volum de 13 litri, poate adăposti un biblioraft A4, iar șezuturile scaunelor pasagerilor sunt rabatabile individual, punând la dispoziție spații ample. Pentru raftul de deasupra parbrizului, va trebui totuși să plătiți extra 137 euro fără TVA. O mențiune specială merită scaunul șoferului: nu-mi amintesc să fi întâlnit vreunul mai confortabil la vreun van! Este suficient de moale și bine profilat pentru a scădea miraculos gradul de oboseală resimțit la sfârșitul zilei de lucru. Și se poate chiar mai bine, pentru că în lista de opțiuni se află, pentru prima dată în segmentul van-urilor mari, scaunul ergoActive cu suspensie și cu funcție de masaj.
Aflați aici prețurile noului Volkswagen Crafter
Vești la fel bune vin de sub capotă: motorul diesel de 2.0 litri se dovedește elastic, fiind bine ajutat de transmisia manuală cu șase viteze. Prima treaptă este scurtă, facilitând pornirile cu mașina încărcată, fapt care îmi permite să plec de la semafor „la gol” direct cu treapta a doua, fără nici cel mai mic efort. Deși timbrul său sonor este extrem de discret, asemenea unuia de autoturism, noul motor EA288 a fost dezvoltat special pentru utilitare, fapt evident dacă privim fișa tehnică: cei 340 Nm ai versiunii testate de noi sunt atinși la numai 1.600 rpm, favorizând atât un rulaj relaxat și economic, cât și o durată de viață lungă.
Ridicând capota, remarc compartimentul motor aerisit: nemții l-au dimensionat atât pentru a adăposti propulsorul așezat transversal, ca în cazul nostru, cât și longitudinal, pentru versiunile cu punte motoare spate. Într-o clipită mă străfulgeră o idee nebunatică: e suficient spațiu și pentru o potențială versiune V6! Zâmbesc plin de speranță și închid capota.
Deschid apoi larg ușile din spate și descopăr opritoarele ingenioase: cu ele cuplate, ușile se deschid la 90 de grade, dar la decuplarea lor, unghiul de deschidere crește la 270 de grade. Privesc spațiul pentru marfă și mă pierd în cei 14,4 mc ai versiunii L4H3, dar nici versiunea cu consola mai scurtă, L3H2 nu suferă cu ai săi 11,3 mc, sau cu podeaua lungă de 3.470 mm (conform măsurătorilor tuttoTransporti), care poate găzdui fără probleme patru europaleți. Exemplarele mele au compartimentul de marfă capitonat, pentru a evita deformarea panourilor caroseriei la deplasarea accidentală a mărfurilor. Totul a fost gândit pentru a maximiza utilitatea.
Chiar și puntea spate a fost redesenată pentru a coborî cu 100 mm înălțimea podelei, până la 515 mm, la versiunile cu tracțiune față, ușurând fantastic încărcarea și descărcarea mărfurilor. A fost coborât în consecință și centrul de greutate, fapt care ar trebui să se simtă din plin pe drum național, la încărcare maximă. Ușa laterală glisantă are o deschidere de 1.300 mm, suficientă pentru a încărca un europalet, iar pe lateral se află un mâner pentru facilitarea urcării în spațiul de marfă, dar care pot incomoda la încărcarea obiectelor voluminoase.
[/mb_plusminus]
Fișă tehnică | |
---|---|
Model | VW Crafter L3H3 FWD |
Tip motor | EA288 2.0 TDI |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 140/3.500-3.600 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 340/1.600-2.250 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 5.986/2.040/2.590 |
Ampatament (mm) | 3.640 |
Volum spațiu marfă (mc) | 11,3 |
Masă proprie/sarcină utilă (kg) | 2.090/1.410 |
Anvelope | Continental ContiVanContact 200 205/75 R216 C |
Consum mixt (l/100 km) | de la 7,4 |
Emisii CO2 (g/km) | de la 193 |
Normă poluare | Euro 6 |
Măsurători tuttoTrasporti | |
Viteză maximă și accelerații | |
Viteză maximă (km/h) | 153,6 |
0-100 km/h (s) | 19,42 |
400 m cu start de pe loc (s) | 21,18 |
1 km cu start de pe loc (s) | 39,46 |
Reprize | |
70-100 km/h (s) (tr. VI) | 18,3 |
400 m de la 70 km/h (s)(tr. VI) | 17,15 |
1.000 m de la 70 km/h (s)(tr. VI) | 36,58 |
Frânare | |
De la 100 km/h, la gol, rece (m) | 46,8 |
De la 130 km/h, la gol, rece (m) | 77,5 |
Consum | |
La 80/100/130 km/h (l/100 km) | 7,0/8,1/11,8 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 13,3/10,9/11,0 |
Consum în test (l/100 km) | 11,8 |
Autonomie (km) | 636 |
Mase și diametru de bracaj | |
Masă măsurată (kg) | 2.315 |
Sarcină utilă măsurată (kg) | 1.185 |
Diametru bracaj s/d (m) | 13,90/13,85 |
Zgomot interior | |
la 90 km/h (dBA) | 65,3 |
la 120 km/h (dBA) | 73,0 |
Preț (euro, fără TVA) | 23.775 |
Garanție | |
Garanție | 4 ani sau 120.000 km |
Comentați?