TEST DRIVE Dacia Spring. Fără indulgență

Știu, e cea mai ieftină electrică din Europa și, din cauza asta, n-ai prea multe așteptări de la ea. Dar eu am condus-o și-ți spun că Dacia Spring are potențialul de a deveni pentru flotele companiilor o mică minune.
Dacia Spring

Mai mult decât clienții particulari, firmele vor fi încântate peste măsură de Spring. Mini-SUV-ul românesc (e drept, fabricat în China) se concentrează fix pe trăsăturile apreciate de companii: preț de achiziție redus, costuri de exploatare mici, robustețe, volum generos al portbagajului și ușurință în utilizare. Să dezvoltăm.

Cei care au râs citind cuvântul SUV, n-au avut motive. Spring are o gardă la sol de 15,1 cm, uriașă dacă o raportăm la gabarit, și aproape toată zona inferioară este protejată cu plastice (sau, pe uși, cu stickere) negre. Aproape, pentru că bara spate are o inserție argintie sensibilă la zgârieturi, dar unghiul de degajare este imens (gardă la sol mare, consolă spate îngustă), așa că nu va atinge în veci bordurile. Deci notă maximă la protejarea de zgârieturi a zonei inferioare a caroseriei. Cât despre zonele de sub caroserie, sunt expuse, fără protecții din plastic, fapt evident când roțile aruncă pietre în pasaje cu un zgomot de tablă expusă. Importante în viața curierilor sunt caroseria îngustă (1,62 m fără oglinzi), care îi permite lui Spring să încapă fără efort pe străduțe și vizibilitatea fără reproș în toate direcțiile, accentuată de camera de marșarier.

Dacia Spring
Dotări bune, dar plasticele sunt tari peste tot, iar asamblările nu foarte riguroase. Există și un buton Eco, care scade puterea maximă, dar la accelerații parțiale diferența de cuplu nu e mare

Toate panourile mobile, de la uși la hayon, sunt foarte subțiri, oglindind dorința producătorului de a păstra greutatea la minimum și obținând, astfel, o autonomie maximă cu o baterie mică. Le-au ieșit 921 kg, incredibil de puțin pentru o electrică, iar asta îi permite bateriei de 27,4 kWh să înmagazineze curent pentru o autonomie mixtă WLTP de 230 km. Deloc rău!

Spațiul interior este excelent adaptat pentru companii. Dacă optezi pentru versiunea de persoane, o să observi că portbagajul a fost favorizat în detrimentul spațiului pe banchetă. Cei 270 l sunt mulți pentru gabaritul mașinii, și se deschid mai degrabă pe înălțime. În plus, se poate rabata spătarul banchetei într-o singură bucată, aplecându-te direct din portbagaj.

Spațiul interior este restrictiv pentru călătorii înalți. Volanul nu se reglează pe nicio direcție, și nici scaunele pe înălțime. Portbagajul este mare și, la versiunea de persoane, se poate rabata și spătarul banchetei întrun singur segment

Bine, și spațiul de pe banchetă este decent, atâta vreme cât ai statură medie. Eu am 1,77 m și ating cu genunchii scaunele, iar între cap și plafon mai intră trei degete. Când cobor trebuie să am grijă să nu lovesc cu capul în cadrul ușii, și la pantof, care se strecoară greu printre banchetă și stâlpul central.

Dacă nu ai nevoie de patru locuri, poți opta pentru versiunea Cargo, care vine cu un spațiu de marfă lung de aproape 1 m și cu un volum de 1100 litri, separat de cabină cu plasă de sârmă. Indiferent pe care o alegi, o să primești un prag de încărcare înalt, de 75 cm, o deschidere laterală de 80 cm și o înălțime de deschidere a hayonului de 1,76 m.

Dacia
Fotografii de Adrian Cobzașu

De la volan, viața e roz. Mă rog, de fapt rozalie. Suspensia confortabilă, direcția ușoară (câtă rezistență pot opune anvelopele de 16,5 cm lățime?) și frânele ușor de dozat nu solicită deloc șoferul în oraș. Cât despre cei 45 CP, o valoare ridicolă pentru cei mai mulți cârcotași, în oraș este arhi-suficientă la gol și, tind să cred, chiar și încărcat la sarcină maximă, Dacia Spring trage bine. Apropo, versiunea Cargo poate fi încărcată cu 325 kg de marfă.

Am mers puțin prin oraș, dar pot să certific că accelerațiile 0-50 km/h sunt chiar alerte. Nu pot, totuși, să-ți spun care este autonomia reală. Traseul pus la cale de Dacia m-a dus mai mult pe drumuri județene și naționale, iar acolo Spring a consumat 12 kWh/100 km (223 km autonomie) la un mers normal, fără climatizare în uz, 13,3 kWh/100 km (201 km) la un mers alert și 15,9 kWh (168 km) la depășiri dese și accelerări la podea. Însă, când am mers îngrijit, mi-a consumat 10,9 kWh/100 km (245 km autonomie). Deci cred că poți ajunge de la București la Brașov, la deal, cu maxim două persoane, cu un stil ponderat.

Poți să mergi și mai alert, dar ține cont că la viteze mai mari de 80 km/h, motorul devine mai leneș și nu mai trage la fel de bine. Însă, atâta vreme cât înțelegi asta și nu te arunci orbește pe contrasens, poți depăși decent inclusiv trenuri rutiere. Eu am făcut-o fără emoții. Dar nu pentru asta a fost gândit Spring. Șoferul o să iubească modul progresiv cu care răspunde motorul atât la culcarea accelerației, cât și la eliberarea ei. Nici urmă de bruscări, ci o rulare lină, plăcută, confortabilă.

Dacia

Și mai interesant e că Dacia Spring stă bine pe șosea, în ciuda suspensiei moi și, evident, a unui ruliu sesizabil. Practic, aderența asigurată de minusculele anvelope chinezești Linglong e excelentă, deci nu te răstorni și nu derapezi nici când mergi alert. Iar eu am mers alert pe porțiuni lungi. Mai mult, am frânat la podea (de probă), iar Spring și-a păstrat trasa fără nici cea mai mică abatere. La decelerare, versiunea de car sharing cu care am mers eu recuperează până la viteza de 80 km/h maxim -6 kW (se simte ca o frână de motor în treapta a 5-a), iar când frânezi, maxim -12 kW. Versiunea de retail, pe care o poți comanda, va avea frânare regenerativă până la 100 km/h și decelerarea va fi ceva mai puternică decât la cea testată.

Despre direcție, doar de bine. Suficient de permisivă încât să nu schimbe trasa la cea mai mică mișcare a volanului, suficient de exactă încât să ocolești denivelările cu mișcări scurte de volan. Antifonarea, însă, este slabă. De la 80 km/h se aud și pneurile, și zgomotul la vânt, iar în oraș, toate zgomotele din trafic sunt clar sesizabile în Spring.

Dacia Spring

RECOMANDARE FLOTE

Contează mult cum judeci prețul lui Spring. Dacă apuci locuri la Rabla Plus, atunci dacia Spring e o ofertă excelentă, imposibil de egalat. Dacă, însă, plătești suma întreagă, ai multe versiuni convenționale mai spațioase și care dovedesc o calitate a fabricației mai bună. Oricum ai lua-o, însă, Spring este cel mai ieftin autoturism electric din Europa, la mare distanță de următorul.

Avantaje
– Versiune Cargo, cu spațiu decent de încărcare
– Autonomie bună
– Bine protejată la zgârieturi
– Preț mic, raportat la rivalii electrici

Dezavantaje
– Finisaje mai puțin riguroase
– Spațiu limitat pe banchetă, la versiunea de persoane
– Motor cu performanțe limitate în afara orașului

Cel mai accesibil model după Dacia Spring

Oferta de vehicule electrice este foarte variată în România. Însă cel mai accesibil model după Spring este smart EQ fortwo, care oferă doar două locuri și o baterie de numai 17,6 kWh. Aceasta este suficientă pentru o autonomie cu aproape 100 km sub cea a lui Spring.

Dacia Spring

Primul model mini cu 4 locuri este smart EQ forfour, fratele cu ampatament extins al lui fortwo. Apoi, cel mai ieftin model de clasă mică este Opel Corsa-e, care joacă în altă ligă: autonomia de 315 km și motorul de 136 CP permit rutele extraurbane fără emoții.

Spring

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Pe Autostrada Buzău – Focşani se va circula cu o viteză de 140 km/h. Care este traseul

Licitație pentru 20 de mașini de patrulare destinate ANPA

Contract semnat pentru actualizarea documentației pentru Drumul Expres Oradea – Arad

 

Adaugati comentariu