Ultimul pas al procesului de electrificare a gamei de vehicule comerciale de la Renault este Trafic E-Tech Electric, pe care l-am pus la încercare la Bordeaux.
Cap-compas Bordeaux, minunăția de oraș cu 1.810 hectare în patrimoniul UNESCO, cifră care i-a asigurat și titlul de cel mai mare site urban de pe lista organizației. Am revăzut, într-o scurtă plimbare, câteva dintre edificiile acestei urbe care este considerate drept una dintre cele mai non-franceze din Hexagon, dar obiectivul, de această dată, a fost altul. Mai exact, un prim contact cu noul model Renault Trafic E-Tech Electric, cu care constructorul își desăvârșește gama de vehicule comerciale ”verzi”. Și cu care, speră francezii, vor putea urca pe prima poziție și în ierarhia utilitarelor medii, loc pe care l-au acontat deja în cel al modelelor ”mici”. Cu atât mai mult cu cât, în Europa, în 2022, piața comercialelor electrice a crescut cu 39% față de 2021, ajungând la 76.164 unități. Iar în segmentul mediu, creșterea a fost și mai mare, de 56%.
Alegerea locației nu a fost întâmplătoare, pentru că, aveam să ne convingem din nou în zilele petrecute aici, zona este un adevărat rai al modelelor din segment. Firesc în contextul în care vorbim despre mii de proprietăți viticole, întinse pe 120.000 de hectare, din care câteva zeci aveam să le observ, în timpul testului, derulat pe o bucată dintr-unul dintre cele cinci segmente ce poartă numele de ”Drum al vinului” care pleacă din Bordeaux. Un oraș care, de altfel, știți probabil deja, este supranumit “Capitala europeana a vinurilor”, apelativ căpătat nu doar pentru că în zonă se produc nu mai puțin de 57 de vinuri cu denumire de origine, ci și pentru că unele dintre ”etichetele” din zonă, precum Petrus, Yquem, Mouton Rothschild, Cheval Blanc, Lafitte-Rothschild, Latour, Margaux, sunt printre cele mai prestigioase din lume. N-am avut vreme, de data aceasta, pentru vizite, și nici să mă bucur pe deplin de peisajele superbe, pentru că focusul a fost pe modul în care se comportă noul model al constructorului francez.
Evident, fiind vorba despre un model electric, eram foarte interesat să aflu consumul și autonomia. Iar surpriza a fost mai mult decât plăcută. Mai exact, pe parcursul testului, derulat pe o distanță de peste 100 de kilometri, pe un traseu mixt, preponderent extraurban, dar cu o porțiune de aproximativ 15 km prin oraș, prin aglomerație, consumul mediu a oscilat între 16,4 și 17 kWh. Ceea ce înseamnă cu măcar 5 kWh sub ceea ce comunică Renault. Și ne oferă drept cifră de aproape 300 km autonomie reală, la fel cu cea declarată.
Este adevărat, vremea a fost ideală, iar în spațiul de marfă am avut o treime din sarcina utilă maximă, o cutie-balast de 300 kilograme. Dar aceasta este o greutate care, probabil, ar reprezenta etalonul dacă vehiculul ar fi utilizat în regim de curierat într-un oraș. Și am folosit în bună parte din drum modul Eco, care limitează puterea mașinii, alegerea fiind făcută pentru că dozarea accelerației este mai agreabilă. Însă și colegii care au mers în modul Normal au obținut un consum de 17 kWh, care confirmă spusele de mai sus. Apropo, va exista și o versiune “long range”, care nu are baterie mai mare, ci doar viteza maximă limitată la 90 km/h.
Altfel, cei 122 CP sunt suficienți pentru accelerații și reprize rapide, iar starea de relaxare pe care ți-o oferă este benefică în aglomerația orașului. În cazul rulării pe drumuri ușor mai denivelate, suspensia ușor mai tare, este de mare ajutor în condusul preventiv, filtrând în zona de confort în jurul valorii de 70 km/h. Decelerarea implicită este sesizabilă, dar moderată, și depinde de viteză și nivelul de încărcare. Iar dacă șantierul se scaldă în noroaie, există și buton Extended Grip, care activează o setare mai puțin restrictivă a controlului de tracțiune. Astfel, se facilitează ieșirea din “situații alunecoase”.
Din punct de vedere tehnic, Renault Trafic E-Tech Electric este echipat cu un motor electric de 90 kW/ 120 CP și 245 Nm, același propulsor pe care-l regăsim și pe Kangoo E-Tech. Bateria are o capacitate de 52 kWh și este aceeași pe care o regăsim pe ultima declinare Renault Zoe sau Renault Master. În ciclu de testare WLTP, modelul a primit o certificare pentru o autonomie de 297 km.
Poți încărca bateria în trei moduri. De la wallbox, cu până la 7 kW, de la stațiile publice de AC, cu până la 20 kW, ori de la cele de curent continuu cu până la 50 kW. Doar că, dacă standard Trafic E-Tech Electric vine cu încărcătorul AC de până la 22 kW inclus, bifarea celui opțional, de curent continuu de 50 kW îl elimină din dotare pe cel de 22. Mai exact, ori AC de până la 22 kW fără costuri extra, ori AC de 7 kW și DC de 50, cu bani în plus. Și 22, și 50 nu pot coexista pe aceeași mașină. Companiile ar putea rămâne fără probleme la configurația de bază, pentru că, de cele mai multe ori, nu încarcă flota la stații rapide. Și încă ceva: priza de încărcare se află pe stâlpul din spatele ușii șoferului.
Această versiune este ca toate celelalte vehicule utilitare electrice de la Renault. Mai exact, nu reduce punctele forte ale omologilor săi ICE, oferind un nivel ridicat de performanță, împreună cu multiple opțiuni și posibilități de personalizare. La exterior, diferențele față de versiunea termică se limitează la sigla E-Tech de pe ușa batantă din dreapta-spate. Există până și mască între faruri, un element atipic pentru multe electrice. Are două uși laterale culisante, cele batante din spate se deschid la 180°, iar podeaua compartimentului de marfă este acoperită standard cu placaj aderent. A rămas și trapa de sub scaune care face legătura cu cabina, și prin care poți transporta obiecte lungi și înguste.
În cabină, instrumentarul dezvăluie natura propulsiei. Cadranul din stânga este acum dedicat sensului în care variază energia (consum vs. recuperare). Sub el, indicatorul nivelului bateriei. În dreapta, indicatorul nivelului de putere disponibil la apăsarea accelerației. Toate analogice, old school, lizibile și ușor de interpretat.
Altfel, scaunul central are spătar pliabil, care se transformă în post de lucru cu clipboard pentru mape. Iar sub șezuturile scaunelor pasagerilor se află un spațiu mare de depozitare, în care poți transporta, printre (multe) altele, cablul de încărcare. Dacă doriți cifre, vă spun că în interiorul cabinei, spațiile de depozitare au o capacitate cumulată de 88 de litri (19,7 l la consolă, 14,6 l în uși și 54 l la banchetă). În funcție de varianta de echipare, torpedoul se transformă într-un sertar „Easylife”, cu o deschidere ingenioasă, care facilitează accesul șoferului la un volum de 6,6l de depozitare.
Renault Trafic E-Tech se laudă că prin intermediul aplicației pentru smartphone, MyRenault, sau a sistemului multimedia Renault Easy Link (standard pe toate nivelurile de echipare), noul Trafic Van E-Tech eEectric are servicii specifice conectate, precum: programarea încărcării bateriei și monitorizarea stării de încărcare a bateriei de la distanță, programarea precondiționării termice a habitaclului, căutarea punctelor de încărcare de-a lungul traseului sau calcularea destinațiilor accesibile cu autonomia rămasă a bateriei.
Bateriile sunt garantate 8 ani sau 160.000 km. În acest interval, acestea sunt înlocuite gratuit în cazul în care capacitatea acestora scade la un nivel mai mic de 70% din valoarea lor nominală (SoH: Stare de sănătate).
Trafic E-Tech este oferit în două variante de lungime (5,08 m și 5,48 m) și două de înălțime (1,96 m și 2,49 m). Un volum de încărcare (în modul furgonetă) cuprins între 5,8 m3 și 8,9 m3, o lungime de încărcare de până la 4,15 m (la versiunea L2 extinsă cu trapa de „încărcare lungă” amplasată în compartimentul despărțitor), o capacitate de remorcare de 920 kg și o sarcină utilă de 1,1 tone. Modelul este disponibil și în versiunea cabină auto-șasiu, ceea ce permite modularitate extremă și personalizare cu posibilități aproape infinite. Versiunea de caroserie L1H1 se va putea comanda din noiembrie 2023, în timp ce L2 H1 și L2 H2 din octombrie. Prețurile în România nu au fost încă publicate.
RECOMANDARE Flote
Cu o autonomie suficientă pentru o zi de distribuție în mediu urban și prin împrejurimile orașului și cu toate calitățile deja cunoscute ale versiunii cu combustie clasică, versiunea E- Tech Electric poate crește vânzările lui Trafic într-un segment tot mai deschis la sistemele de propulsie electrice.
(Articol publicat în revista Flote Auto, luna septembrie 2023)
CITEȘTE ȘI:
Fonduri nerambursabile pentru achiziția de autoutilitare prin programul Comerţ&Servicii
Drumul Apusenilor, cel mai spectaculos drum din județul Bihor, a fost finalizat
Comentați?