Test anvelope Kleber – Dynaxer HP4 și UHP




Test anvelope Kleber- Dynaxer HP4 și UHP

Cele mai recente modele de anvelope lansate de Kleber, Dynaxer HP4 și UHP, vor fi fabricate în România. Ținta lor: flotele care pun preț pe calitate ridicată la preț scăzut. Scopul meu: să mă asigur că performanțele noilor anvelope se ridică la nivelul renumelui Kleber.

Cum adică renumele Kleber? Simplu: deși mulți dintre noi nu știu, compania franceză are în spate o istorie extrem de bogată și și-a creat, timp de mai bine de un secol, o reputație greu de egalat. De exemplu, știați că galii de la Kleber au inventat, în 1950, anvelopa tubeless? Sau că singura companie care a furnizat anvelopele celor mai celebre avioane de persoane, Concorde, a fost (ați ghicit) tot Kleber? Încă din 1910, când a luat ființă ca o filială europeană a companiei americane BFGoodrich, Kleber inovează continuu. Începând cu 1981, o face sub umbrela Michelin, care i-a preluat în 1990 și pe americanii BFGoodrich, aducându-i din nou în aceeași familie cu Kleber, după opt decenii.

Într-o piață supra-saturată de anvelope pentru toate buzunarele, Kleber se încăpățânează să ofere calitate premium la prețuri reduse. Ambele premise sunt create: Michelin este o garanție a calității Kleber, iar uzina din Florești, Prahova, permite costuri de producție suficient de scăzute, încât țelul companiei să nu fie compromis.

Am ajuns în sudul Franței, pe circuitul de teste Michelin, unde am fost primit cu multă simpatie de către echipa Kleber, care nu a ezitat să-mi laude calitatea produselor ieșite de pe liniile de producție ale legendarei uzine Victoria. Toate anvelopele, atât cele expuse, cât și cele testate, aveau șatanțată eticheta ”Made in Romania”!

Cu mândria națională vădit întipărită pe chip, am început să testez noua generație a gamei Dynaxer, cu care inginerii și designerii companiei ”și-au bătut capul” timp de doi ani înainte de a o lansa pe piață. Prima probă: frânarea pe carosabil ud.

Am primit două VW Golf 7, unul echipat cu precedentele HP3, celălalt cu actualele HP4. Francezii au efectuat testele lor și spun că distanța de frânare de la 100 km/h la 0 a scăzut cu 4,7 metri (echivalentul a 13%). La cele patru încercări pe care le-am avut la dispoziție (câte două cu fiecare generație), măsurătorile au relevat o diferență de aproape 2 metri la frânarea de urgență de la 80 km/h, fapt care poate face diferența între accident și frânarea în siguranță.

Test anvelope Kleber- Dynaxer HP4 și UHP

 

Dincolo de valorile înregistrate de aparatura electronică, am sesizat stabilitatea noii anvelope HP4, care a păstrat mașina stabilă pe trasă, spre deosebire de precedenta HP3, la care au fost necesare mici corecturi din volan. Explicația este mai complexă: în primul rând, suprafața asimetrică are două canale externe suplimentare, care permit evacuarea mult mai rapidă a apei de sub pata de contact a anvelopei. În plus, în șanțurile benzii de rulare au apărut ranforsări care nu permit blocurilor de cauciuc să se deformeze la solicitările dinamice, păstrând astfel pattern-ul neschimbat la frânarea de urgență, și astfel performanța la frânare nu este alterată. Drept urmare, noile anvelope Dynaxer HP4 și UHP se integrează în clasa A de frânare pe umed, față de fosta HP3, care era încadrată la clasa B.

De frânat, frânează excelent, dar cum virează pe umed? Aveam să aflu la testarea pe circuitul inundat cu suficientă apă încât să simuleze un taifun. La volanul unui Audi A4 cu tracțiune față (comportament subvirator), încălțat cu anvelopele UHP, am străbătut două tururi la volan și două în dreapta, cu un instructor al companiei la comenzi. Impresia subiectivă a fost de control total, fără urme de acvaplanare și implicit fără reacții surprinzătoare. Mașina a rămas permanent controlabilă, chiar și dusă la limită pe pista udă, atât cu ESP-ul activat, cât și ”pe propria răspundere”, și la o rulare cursivă, și la bruscarea direcției.

Test anvelope Kleber- Dynaxer HP4 și UHP

În sfârșit, ultima probă, compusă din frânarea de urgență, urmată de trecerea printre jaloane și de un viraj strâmt mi-a permis să verific performanța pe asfalt uscat a modelului UHP. Ei spun că frânează cu 1,5 m mai repede decât HP3. Eu nu pot să confirm informația (nu le-am avut spre comparație pe uscat), dar pot să certific că limitele de aderență sunt sus, iar odată depășite, Mini Cooper S pleacă progresiv de toate roțile printre jaloane, simpla reducere a vitezei rezolvând situația fără corecții din volan. Francezii spun că ”de vină” este noul component brevetat al suprafeței de rulare, mai aderent decât la HP3.

Test anvelope Kleber- Dynaxer HP4 și UHP

Tot francezii mi-au dezvăluit, la discuțiile din timpul testelor, că prețul noii anvelope HP4 nu va crește raportat la HP3, deci raportul performanță/preț va fi semnificativ superior. În plus, atât HP4, cât și UHP vor beneficia de oferta Kleber, care returnează clienților banii, dacă în prima lună nu sunt mulțumiți de calitățile anvelopei cumpărate. Kleber Dynaxer UHP este deja disponibilă pe piață în variantele de 17 și 18 inci, urmând ca în 2019 să apară și în varianta de 19 inci, iar în 2020 în cea de 20 inci. Toate versiunile au raportul nominal de aspect mai mic de 50. Versiunea Dynaxer HP4 va fi disponibilă pe piață din ianuarie 2019 în 83 de dimensiuni, între 14 și 17 inci.

Verdict FloteAuto

Dynaxer HP4 reprezintă o ofertă excelentă pentru flotele auto, pentru că îmbină costul scăzut de achiziție cu siguranța în exploatare. Pentru flotele cu pretenții, versiunea UHP aduce un plus de performanță, cu prețul unui cost ceva mai ridicat de achiziție.

Adaugati comentariu