Tendinţe pentru 2019 în leasingul operaţional

Înverzirea flotelor, ceşterea bazei de clienţi pe segmentul IMM-urilor, digitalizarea proceselor de administrare a flotelor şi adoptarea de către companii a unor soluţii de mobilitate smart sunt câteva dintre tendinţele care vor marca piaţa de leasing operaţional în următorii ani.



ministerul apărării

Piata leasingului operaţional se dezvoltă în mod constant, evoluţia sa fiind reflectată atât de statisticile de profil, cât şi de trendurile, produsele şi serviciile noi apărute. Odată cu dezvoltarea oportunităţilor de business, intrarea pe piaţă a tot mai multor companii multinaţionale şi creşterea numărului de antreprenori, beneficiile unui pachet de leasing operaţional au devenit tot mai evidente.

„Cu siguranţă potenţialul pieţei de leasing operational este foarte mare în Romania. Pentru a avea un ordin de mărime al acestui potenţial, aş dori să fac referire la piaţa olandeză, unde ponderea înmatriculărilor în leasing operaţional este de aproape 80% din totalul înmatriculărilor de vehicule noi, în vreme ce în Romania acest procent se situează în jurul a 15% din totalul înmatriculărilor de vehicule noi. Aşadar, creşterea pieţei noastre în următorii ani, într-un scenariu economic normal, ar trebui să fie una susţinută”, arată Dan Boiangiu, directorul general Arval România.

Pe de alt parte, acesta consideră că o potenţială criză economică pe care unii analişti o întrevăd deja la orizont, ar putea fi atât o frână – din perspectiva impactului asupra afacerilor clienţilor companiilor de leasing operaţional sau a nivelului de bonitate al potenţialilor noi clienţi, cât şi, în acelaşi timp, o oportunitate de dezvoltare. „Mă refer la impactul pe care o criză îl are în general în mediul de afaceri şi anume prudenţa şi analize financiare stricte în luarea deciziilor, concentrarea pe activitatea de bază, măsurarea atentă şi externalizarea riscurilor şi, nu în ultimul rând, valorizarea foarte strictă a resurselor de cash. Toate aceste fenomene au darul de a da o greutate mai mare argumentelor noastre de vânzare, produsul de leasing operaţional răspunzând foarte precis acestor cerinţe”, explică Dan Boiangiu. De altfel, în opinia sa, acelaşi lucru s-a întâmplat şi în anii de criză 2008-2013, produsul de leasing operaţional fiind atunci apreciat ca o soluţie transparentă, fără riscuri operaţionale, previzibilă şi “cash friendly”. „În concluzie, privim cu mare optimism în viitor, următorii 5 ani fiind pentru noi plini de provocări, dar şi de oportunităţi pe care sperăm să le fructificăm cel puţin la fel de bine cum am făcut-o până acum”, conchide şeful Arval România.

Noi soluţii de mobilitate

Raportat la nivelul inmatricularilor noi, aportul industriei de leasing operational s-a situat în ultimii ani între 13 – 17%.  În acest context, România se situează, peste media europeană, cu o creştere a pieţei de aproximativ 11%, faţă de 9,4% la nivelul Uniunii, spune Frederic Banco, directorul general al ALD Automotive.

Potrivit acestuia, în următorii ani, piaţa românească de profil va urma trendurile din ţările mai dezvoltate în ceea ce priveşte soluţiile de mobilitate şi va continua să se diversifice, pe măsură ce fiecare business aderă la noi alternative.

frederic-banco„«Înverzirea flotelor este, de exemplu, unul dintre trendurile pe care le-am remarcat la nivelul întregului continent şi care începe să fie tot mai adoptat şi în România. Companiile acordă o atenţie tot mai mare utilizării carburantului, fiind o sursă de cost semnificativă. Astfel, alternativa segmentului de electrice şi plug-in hibrid este tot mai interesantă pentru managerii de flote, mai ales că diferenţa de preţ între un motor electric şi unul pe combustibil fosil poate fi egalată prin subvenţia oferită în cadrul programului Rabla Plus, precum şi a consumului pe kilometru. Este nevoie, însă, în paralel, de o dezvoltare mult mai puternică a reţelei de staţii de încărcare în România”, explică Frederic Banco, directorl general ALD Automotive..

În opinia sa, o altă zonă în plină evoluţie este cea a IMM-urilor, care înţeleg că modul de funcţionare al companiei poate fi optimizat prin leasingul operaţional. „Unii au ales produsele pe care le oferim pentru 1-2 maşini, dar, ulterior, şi-au crescut flota administrată de noi, ceea ce ne arată o maturizare a pieţei”, precizează directorul general al ALD Automotive.

Totodată, acesta arată că, inclusiv în Romţnia, tot mai multe companii caută soluţii de mobilitate diverse, de exemplu flote de pool, astfel încât mai mulţi utilizatori folosesc aceeaşi maşină în funcţie de nevoile specifice. „Astfel, optimizarea costurilor va implica, în viitor, mai multe variante de transport, nu doar pentru cei care au alocată o maşină de companie, ci pentru toţi angajaţii. Aceste soluţii noi sunt în plină dezvoltare, inclusiv în România, astfel că următorii 5 ani se anunţă foarte interesanţi pentru piaţa în care activăm”, conchide Frederic Banco.

Digitalizare şi schimbări în structura flotelor

O altă tendinţă pe piaţa finanţăriii şi administrării flotelor în leasing operaţional este şi digitalizarea proceselor.

Business Lease„Digitalizarea, extrem de importantă pentru industria auto, va juca în continuare un rol cheie, iar companiile îşi vor concentra atenţia asupra integrării de soluţii care să gestioneze cât mai eficient datele de administrare a flotelor pentru a răspunde prompt nevoilor de mobilitate şi optimizare de costuri”, subliniază Philip Aarsman, Managing Director Business Lease Romania.

Acesta anticipează schimbări şi în structura flotelor, considerând că ponderea vehiculelor pe benzină, electrice sau hibrid va creşte, în detrimentul maşinilor diesel.

Totodată, Philip Aarsman preconizează că bunele practici ale Smart City-urilor precum Alba Iulia, care acum sunt în stadiul de prototip, vor fi preluate de tot mai multe oraşe şi vom asista astfel la integrarea de soluţii de mobilitate de tip car-sharing şi carduri de mobilitate care să permită utilizatorilor acces la mijloace de transport variate.

„Ne aşteptăm ca pe termen mediu toate acestea să se traducă în soluţii de mobilitate smart, mai rapide, mai sigure şi cu costuri mai mici pentru clienţii noştri corporate”, punctează  şeful Business Lease Romania.

Mobilitate ecologică

Pentru Adrian Lăcătuş, directorul general al BCR Fleet Management, în perioada următoare, direcţia principală în finanţarea şi administrarea flotelor va fi concentrată în zona serviciilor de mobilitate.

Adrian-Lacatus-floteauto„Aici estimez o uşoară transformare a tranzacţiilor clasice de leasing către produse mai flexibile, adaptate pentru a răspunde unei game mai largi de nevoi. În egală măsură. mobilitatea ecologică va câştiga teren şi probabil vom vedea din ce în ce mai multe maşini electrice pe străzi”, precizează Adrian Lăcătuş, şeful BCR Fleet Management.

În opinia sa, un aspect care implică o oarecare doză de incertitudine este cel legat de motoarele diesel şi evoluţia lor în viitor. „Aici avem, cel puţin pentru moment, evoluţii diametral opuse între ceea ce se întâmplă în România şi vestul Europei. Din acest motiv este greu de estimat când anume maşinile diesel vor începe să scadă ca pondere în totalul vânzărilor de maşini”, punctează Adrian Lăcătuş.

Pe de altă parte, acesta reiterează necesitatea adoptării unor reglementări care să stopeze importurile nefiscalizate de maşini second hand. „Devine din ce în ce mai evidentă necesitatea unei legislaţii clare şi coerente în domeniul comerţului cu vehicule rulate, cu menţiunea că acest demers ar aduce beneficii tuturor părţilor implicate şi, poate, în primul rând, statului”, explică directorul general al BCR Fleet Management.

Ce este leasingul operaţional

Leasingul operaţional reprezintă transferarea dreptului de utilizare al unei flote unei companii în condiţiile achitării unei rate lunare fixe care acoperă toate costurile de funcţionare ale unei maşini, cât şi alte servicii suplimentare (asigurări, dobânzi, taxe şi impozite, mentenanţă, reparaţii şi costuri administrative). Toate riscurile sunt preluate de către firma de leasing operaţional.

Parcul auto este externalizat parţial sau total, printr-un contract de închiriere sau de management de flote, pentru o perioadă cuprinsă între 12 şi 57 de luni. Singura responsabilitate a companiei-client este de a achita o rată lunară fixă.

(Articol publicat în revista Flote Auto, decembrie 2018)

 

Adaugati comentariu