Serviciile de mobilitate vor transforma semnificativ modul în care oamenii se deplasează în mediul urban din întreaga lume, cu mult mai mult decât serviciile de transport public sau mașinile personale. În plus, printr-un accent mai mare pe sustenabilitate şi energii alternative, precum vehiculele pe baterie, acestea vor avea efecte benefice asupra climei, poluării şi traiului în oraşe.
La nivel mondial, noile opțiuni pentru mobilitatea urbană reprezintă, în prezent, o piață de 260 de miliarde de dolari și includ ride sharing, scutere și biciclete electrice, stații de încărcare pentru vehicule electrice și aplicații de parcare inteligentă. Potrivit un studiu realizat de Oliver Wyman Forum şi Universitatea americană Berkeley, veniturile vor crește cu 10% anual pe parcursul acesstui deceniu, mult mai repede decât avansul de 5% prognozat pentru piața auto și cea a transportului public convențional. În acest ritm, spun cercetătorii americani, serviciile de mobilitate ar urma să genereze venituri anuale de 660 de miliarde de dolari la nivel global în 2030, în creştere cu 40% faţă de cele înregistrate în 2020.
Totodată, autorii analizei au ajuns la concluzia că „prin adoptarea automobilelor electrice într-un ritm mai rapid decât deţinătorii de autoturisme proprietate personală, noile servicii de mobilitate ar putea îmbunătăţi calitatea aerului, reduce nivelul zgomotului şi reduce amprenta de carbon a oraşelor”.
Cum evoluează mobilitatea urbană pe plan mondial
Studiul, care a analizat 13 servicii de mobilitate din trei regiuni (America de Nord, Europa şi Asia), arată, însă, că noile servicii de mobilitate vor evolua cu viteze diferite în funcţie de locaţie:
– Serviciile de parcare inteligentă vor crește cu 34% pentru a ajunge la 32 de miliarde de dolari în 2030, America de Nord deținând cea mai mare cotă, unde se așteaptă ca piața, fragmentată în prezent, să se consolideze prin fuziuni și achiziții.
– Serviciile de încărcare a vehiculelor electrice se vor extinde cu aproximativ 35% pe an la nivel global, până la 12 miliarde de dolari până în 2030. Europa va înregistra cea mai mare creștere datorită stimulentelor guvernamentale și a politicilor de interzicere a vânzărilor de mașini pe benzină și motorină.
– Partajarea scuterelor electrice (e-scooter sharing) va crește anual cu 23%, generând venituri de 7 miliarde de dolari până în 2030. Modelul ”dockless” (vehiculele pot fi lăsate oriunde pe stradă), introdus pentru prima dată în SUA, a depășit deja partajarea bicicletelor (bike sharingul). California și zonele sale urbane conduc această piață, datorită rezidenților care adoptă imediat noile tehnologii și politicilor publice privind reducerea emisiilor.
– Car sharing-ul a devenit, în Europa, o provocare pentru transportul public, unde se așteaptă ca piața să crească de la 3 miliarde de dolari în 2020 la 6,9 miliarde de dolari în 2025 și 9,6 miliarde de dolari până în 2030. În Germania, de exemplu, numărul șoferilor care s-au înregistrat în sistemele de car sharing a crescut cu 25,5% în 2021comparativ cu 2020, pe măsură ce oamenii căutau alternative la transportul public în timpul pandemiei. Aproximativ o cincime dintre utilizatorii transportului public spun că vor continua să evite această modalitate de deplasare urbană.
– Asia este de departe cea mai mare piață pentru ride-hailing și serviciile de taxi, reprezentând 60% la nivel global și 80% din cheltuielile totale ale consumatorilor din regiune. Veniturile vor crește accelerat de la 103,7 miliarde dolari în 2020, la 171,9 miliarde dolari în 2025 și 230 miliarde dolari în 2030.
Potrivit studiului, Europa va depăşi Asia în calitate de piaţă a automobilelor electrice, înregistrând și cel mai mare avans, iar Asia va deveni cea mai mare piaţă pentru servicii de bike sharing şi moped sharing. În prezent, piaţa asiatică de micromobilitate este egală cu cea din Europa şi America de Nord combinate, dar până în 2030 va deveni mai mare decât cea din oricare alte regiuni.
Traficul aglomerat rămâne o problemă pentru mobilitatea urbană
Progresele în domeniul tehnologiei, reglementărilor guvernamentale şi cererea pentru mobilitate din partea consumatorilor ar urma să fie cel mai important motor de creştere pentru întregul sector al serviciilor de mobilitate pentru toate regiunile.
Cu toate acestea, congestionarea traficului va rămâne principala îngrijorare în perioada următoare pentru mobilitatea urbană, având în vedere popularitatea serviciilor de ride-sharing în raport cu transportul public. Cercetătorii susţin că este prea devreme să spună dacă serviciile de mobilitate vor reduce, în timp, aglomerația din trafic. „În timp ce migraţia oamenilor spre biciclete şi scutere ar putea reduce numărul de autoturisme într-un oraş, serviciile de ride hailing şi car sharing ar putea contribui la congestionare, dacă navetiştii vor alege aceste servicii în dauna transportului public”, susţin autorii raportului.
În aceste condiţii, oraşele vor trebui să creeze un echilibru între încurajarea noilor soluţii de mobilitate şi extinderea sistemelor de transport public. Cercetătorii susţin că acest lucru poate fi realizat prin infrastructura de transport public, menţinerea unor tarife accesibile şi crearea de ecosisteme care permit conectarea noilor servicii de mobilitate cu sistemul de transport public.
„Autorităţile locale vor trebui să decidă cât de multe fonduri direcţionează spre transportul public versus piste pentru biciclete şi parcări pentru autoturisme”, susţine Andreas Nienhaus, senior partner la Oliver Wyman.
Creșteri și în România
În România, serviciile de ride-hailing au apărut ca o alternativă la serviciile tradiționale (de tip taxi), diferențiindu-se față de acestea prin anumite caracteristici, precum utilizarea unei platforme digitale, modalitățile de comandă și plată, dinamica de tip „peer-to-peer”, tariful dinamic stabilit prin algoritmi în funcție de condițiile pieței, sistemul de review-uri.
Potrivit celor mai recente date publicate de Consiliul Concurenței, segmentul serviciilor de transport alternativ este acoperit de trei jucători importanți: Uber, Bolt și Free Now, în optsprezece orașe din țară, Uber și Bolt acoperind peste 90% din cursele efectuate și practicând niveluri apropiate ale tarifelor.
În ultimii ani, serviciile de ride-hailing au înregistrat creșteri de la trimestru la trimestru, cu o perioadă de scădere, în anul 2020, pe fondul pandemiei. Începând cu anul 2021, piața și-a revenit, ajungând la aproximativ 11 milioane de curse efectuate în trimestrul doi al anului trecut, comparativ cu 6 milioane de curse, în trimestrul doi din anul 2019, anterior reglementării pieței.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2022)
CITEȘTE ȘI:
Finalul mașinilor cu ardere internă, stabilit pentru 2035. Cât are de plătit industria auto
Comentați?