Telematica, un aliat în lupta pentru prevenirea accidentelor provocate de oboseală

La nivel global, între 10 – 25% din accidentele rutiere sunt provocate de oboseală, iar şoferii profesionişti sunt mai predispuşi riscului de a fi implicaţi într-un accident decât cei ocazionali. 



camion-autostrada-sosea-floteauto

 

Acesta este unul dintre motivele pentru care membrii Comisiei Europene au adoptat regulamentul nr. 561/ 2006 care stabileşte normele referitoare la perioadele de conducere, de repaus şi la pauzele care trebuie respectate de către conducătorii auto de camioane şi autobuze în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de lucru şi a siguranţei rutiere.

În timp ce nerespectarea prevederilor Regulamentului 561 se poate solda cu amenzi usturătoare pentru companii, transportatorii simt nevoia să se asigure că şoferii lor au un comportament adecvat la volan, ceea ce presupune respectarea timpilor de condus şi de repaus, precum şi un stil de condus adecvat.

Potrivit studiilor referitoare la legătura dintre oboseală şi accidente, acestea se petrec de obicei în timpul călătoriilor lungi, pe drumuri monotone cum sunt autostrăzile şi cel mai probabil în intervalul orar 02.00 – 06.00 dimineaţa sau între 02.00 – 04.00 după-amiaza (de obicei după prânz). Somnul insuficient precum şi condusul pe timp de noapte sunt printre principalii factori cauzatori de accidente.

În acest context, telematica devine un instrument tot mai util pentru transportatori, care pot obţine informaţii complexe despre operaţiunile zilnice derulate de şoferi uneori la mii de kilometri distanţă, şi care în mod normal nu pot fi controlate de un dispecer.

levente-gall-floteautoAstăzi este de neconceput să ai activităţi în domeniul transporturilor şi să nu utilizezi serviciile telematice. Cum să ştii dacă şoferul aflat la sute de kilometri distanţă conduce adecvat? Sau dacă respectă pauzele de condus şi nu conduce în neştire, apoi din cauza oboselii face vreun accident? Ori aceste informaţii sunt astăzi la un click distanţă pentru cei care îşi monitorizează flotele”, subliniază Levente Gall, director de vânzări WebEye România.

WebEye a dezvoltat astfel eControl, o funcţie integrată serviciului eTachograph, care furnizeaă informaţii despre activitatea reală a şoferului, ce pot fi obţinute direct din tahograful digital. De asemenea, în cazul curselor lungi, la nivel comunitar, când de regulă sunt mai mulţi şoferi pe vehicul, eControl poate să înregistreze timpii de lucru ai fiecărui şofer în parte, diferenţiat, prin citirea cardului de tahograf.

Stilul de condus este de asemenea o informaţie esenţială pentru un transportator, care poate să intervină pentru corectarea acestuia dacă se constată, de pildă, că un anume şofer conduce prea agresiv, accelerează prea mult, deci există riscul provocării unui accident.

Nimic nu mai este la voia întâmplării. Un manager de flotă are acum toate instrumentele să gestioneze corect afacerea iar siguranţa este un parametru care poate fi îmbunătăţit cu ajutorul telematicii. Oboseala la volan poate fi provocată de nerespectarea timpilor de condus. Şoferul este presat să livreze marfa şi nu mai face pauza prevăzută prin lege. Astăzi însă abaterile de acest fel nu mai sunt ascunse dispecerilor, aceştia ştiu din birou ce face fiecare şofer, oriunde s-ar afla şi primeşte alerte dacă cineva a depăşit timpii de condus. Pune mâna pe telefon şi îl trage pe dreapta, astfel că scade riscul producerii unui accident din cauza oboselii”, mai spune Levente Gall.

Risc de 8 ori mai mare

Un studiu realizat în Noua Zeelandă a comparat 571 de şoferi implicaţi în accidente cu 588 de şoferi care nu suferiseră vreun accident, care conduceau în aceeaşi zonă, în aceeaşi perioadă a zilei. A fost stabilită o legătură puternică între oboseala acută şi implicarea în accidente. Astfel, riscul de a provoca un accident a fost de 8 ori mai mare în cazul şoferilor cu un scor ≥4 pe Stanford Sleepiness Scale (ritm de activitate lent, starea de oboseală instalată), de 5,5 ori mai mare pentru şoferii care conduceau între orele 2 şi 5 dimineaţa şi de 3 ori mai mare pentru şoferii care dormiseră mai puţin de 5 ore în ultimele 24 de ore.

 

Adaugati comentariu