Prețurile modelelor ieftine vândute de cei mai mari cinci producători de automobile din Europa – BMW, Mercedes, Stellantis, Renault și Volkswagen, au crescut cu până la 41% începând din 2019, aproape dublu față de inflația medie cumulată din UE, de 21%, arată o analiză realizată de organizația neguvernamentală de mediu Transport & Environment (T&E).
Potrivit documentului, prețul modelelor mici, accesibile, Peugeot 208, Seat Ibiza și Renault Twingo, care se vindeau anterior cu 10.300-15.500 de euro au crescut cu aproape 6.000 euro. Modelele Mercedes de clasă mică, A și B, au crescut ca preț cu peste 10.000 de euro. Creșterea cu 7% la modelele BMW Seria 1 și 2 a fost mai limitată doar datorită unei reduceri drastice a prețurilor din luna mai 2023.
În acest context, T&E susține că, în loc să se limiteze la acoperirea costurilor legate de inflația ridicată și de războiul din Ucraina, producătorii de mașini au folosit oportunitatea unei piețe inflaționiste pentru a-și spori substanțial propriile profituri, făcând în același timp mașinile mai puțin accesibile pentru consumatori. Organizația de mediu citează un raport J.P. Morgan, în care se arată că doar jumătate din creșterea prețurilor vehiculelor noi se datorează costurilor mai mari ale inputurilor, cum ar fi materiile prime.
În condițiile în care cei mai mari cinci producători de automobile din Europa și-au dublat profiturile, de la 28 de miliarde de euro în 2019 la 64 de miliarde de euro în 2022, T&E consideră că cel puțin o parte din creșterea prețurilor a contribuit direct la câștigurile record ale acestora. Și drept urmare, și-au putut permite să plătească acționarilor dividende record în acest an, de 27 de miliarde de euro.
Organizația neguvernamentală arată că profiturile mari au fost obținute exact în perioada în care producătorii de automobile s-au luptat să deraieze noile măsuri antipoluare – standardul Euro 7 – a cărui implementare costă 200 de euro per mașină, susținând că este prea scump atât pentru ei, cât și pentru consumatori și, în consecință, va avea ca rezultat creșteri inaccesibile ale prețurilor.
CITEȘTE ȘI:
Licitaţie pentru construcţia a 3 noduri rutiere pe autostrăzile A1, A2 şi A3
RAR introduce sistemul de programări pentru anumite operațiuni
Comentați?