Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englez – TCO, costul total de deţinere al unui vehicul oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea acestuia, preţurile afişate de constructorii auto reflectând doar parţial costurile generate de utilizarea unei maşini. Drept urmare, este considerat un criteriu esenţial pentru alegerea vehiculelor.
Determinarea “Costulului total de deţinere” (TCO) al unui autovehicul poate fi comparată cu o adevărată vânătoare de costuri ascunse, în condiţiile în care calculul acestuia nu se limitează doar la analiza costului de achiziţie a unei maşini, ci cuprinde toate cheltuielile legate de utilizare pe întrega durată de funcţionare. Aceasta înseamnă că ţine cont atât de costurile directe, cât şi de cele indirecte, cele mai importante fiind costul finanţării, întreţinerea, deprecierea, consumul de combustibilul, asigurarea şi taxele. Iar în condiţiile în care flota de vehicule este una dintre cele mai costisitoare şi mai riscante componente ale unui business, optimizarea TCO devine un element foarte important pentru eficientizarea exploatării vehiculelor.
Directorul general al LeasePlan, Bogdan Apahidean, spune că decizia de achiziție îi revine companiei-client, însă menționează că, ”pe lângă rata lunară, TCO-ul poate presupune și alte componente, precum variații de kilometraj, uzură excesivă sau regularizări, de care clienții ar putea să țină cont”.
TCO, imaginea de ansamblu a cheltuielilor totale
Atunci când o companie decide modul de contractare sau tipul de vehicul, ALD Automotive recomandă analiza TCO, deoarece este o metodologie testată, care oferă posibilitatea de a calcula costurile totale asociate unui vehicul și optimizarea cheltuielilor.
”Analiza TCO include tot ce înseamnă cheltuieli financiare, de exemplu costul capitalului pe care îl utilizezi la achiziția unei mașini sau deprecierea valorii mașinii respective, taxele, impozitul, rovinieta, eventualele granturi obținute de la stat, așa cum este în cazul mașinilor electrice, asigurărilor – RCA, Casco sau asigurărilor pentru pasageri – costurile administrative, costurile cu combustibilul – benzină, motorină vs. electricitate. Practic, TCO oferă o imagine de ansamblu asupra cheltuielilor totale estimate pe întreaga durată de deținere sau utilizare a unui vehicul, inclusiv costul pe kilometru, astfel încât o companie poate lua cea mai potrivită decizie cu privire la modul de contractare a unui vehicul sau al unei flote de vehicule. În cazul vehiculelor comerciale, foarte mulți manageri de flotă analizează costul per kilometru, deoarece în ultimă instanță trebuie urmărit și profitul care poate fi obținut cu ajutorul acelor mașini. Noi oferim consultanță în cazul analizei TCO, având diverse instrumente pe care le utilizăm în acest sens, iar împreună cu managerul de flotă analizăm toate informațiile pe care le avem și oferim estimări pe baza cărora argumentăm care ar fi cea mai potrivită soluție pentru nevoile companiei”, explică Alexandru Popescu, directorul comercial al ALD Automotive.
În ceea ce privește nivelul ratelor în 2023, acesta spune că totul depinde de evoluția costurilor din amonte. ”În ultimul an ne-am confruntat cu creșteri de prețuri la achiziția vehiculelor, cu creșterea dobânzilor, a asigurărilor, a costurilor de mentenanță, care au adus modificări și asupra ratelor de leasing încheiate în ultimele 12 luni, comparativ cu contractele parafate acum 2, 3 sau 4 ani. Sperăm ca anul acesta prețurile de achiziție să se stabilizeze, iar creșterea dobânzilor să se tempereze. Analiștii economici estimează că în a doua parte a anului sau spre finalul anului, cel târziu, inflația va reveni la nivelul de o cifră”, arată Alexandru Popescu.
Rata lunară mai mică poate fi o capcană
La rândul său, și directorul comercial al Business Lease, Oana Iancu, consideră că TCO-ul este extrem de important în decizia de achiziție, deoarece oferă o imagine mai clară și mai completă asupra investiției pe termen lung.
”Într-un contract de leasing operațional, investiția – costul de achiziție al autovehiculului – reprezintă o mică parte din rata lunară. Costul Total de Proprietate (TCO) ia în considerare toate cheltuielile asociate utilizării și întreținerii acestuia pe durata întregului ciclu de viață, inclusiv costurile de întreținere, reparații, asigurări și costurile de înlocuire la sfârșitul perioadei de leasing. TCO-ul este extrem de important în decizia de achiziție, deoarece acesta oferă o imagine mai clară și mai completă asupra investiției pe termen lung. Ar putea părea mai atractiv să se aleagă o rată lunară mai mică, dar aceasta poate fi dezechilibrată de costuri mai mari de întreținere și reparații pe parcursul utilizării. În schimb, dacă se ia în considerare TCO-ul, vor fi, implicit, analizate toate costurile implicate în achiziția și utilizarea activului. De aceea, recomandăm de fiecare dată partenerilor noștri să aibă în vedere componenta TCO atunci când își planifică bugetul cu flota”, explică, pe larg, Oana Iancu, directorul comercial al Business Lease.
Din punctul său de vedere, contextul din ultimii ani a impus creșteri pe toate reperele luate în considerare în TCO. ”Prețul de achiziție, costul cu mâna de lucru, prețurile la piesele de schimb, dobânda care are la bază Euribor, toate au suferit modificări. Recomandarea noastră a fost ca pentru anul în curs companiile să își suplimenteze bugetele alocate pentru flotele auto, pentru a avea o plajă mai largă de negociere în cazul în care se impun replieri pe flota curentă sau în eventualitatea suplimentării activelor”, conchide directorul comercial al Business Lease.
Analiza TCO, favorabilă flotelor verzi
România este una dintre ţările în care apetitul pentru maşinile full electrice sau hibride crește puternic de la un an la altul, iar înverzirea flotelor auto este o tendinţă care se impune și pe plan local.
”Și companiile românești se aliniază tredului european, crescând cota de vehicule electrice sau electrificate, chiar dacă într-un ritm mai redus decât în alte țări. Anul trecut, în România, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 84%, ajungând la o cotă de aproximativ 8% din înmatriculările de vehicule noi”, punctează Bogdan Apahidean, directorul general al LeasePlan România.
În acest context, companiile de leasing operațional susțin trecerea la flote verzi, mai ales când o astfel de investiție este sprijinită și prin programul Rabla Plus, România oferind unul dintre cele mai mari stimulente pentru achiziția de mașini 100% electrice, aproximativ 10.000 de euro pentru fiecare mașină achiziționată.
Există în prezent o presiune crescută asupra companiilor legat de luarea măsurilor menite să le reducă amprenta de carbon. ”În rândul clienților noștri am observat că se fac demersuri pentru ”înverzirea” flotelor auto în vederea alinierii la obiectivele europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră”, spune directorul comercial al Business Lease România, Oana Iancu.
Potrivit acesteia, printre măsurile pe care companiile le au în vedere se numără înlocuirea autovehiculelor din flotă cu unele cu emisii mai scăzute de CO2, utilizarea unor combustibili alternativi, precum biocombustibilii sau gazul natural comprimat (CNG), care sunt mai ecologice și au emisii mai scăzute de CO2, optimizarea rutelor pentru îmbunătățirea eficienței flotei prin optimizarea traseelor și a programelor de livrare, astfel încât să se minimizeze distanțele parcurse și timpul petrecut în trafic, dar și prin educarea șoferilor prin organizarea de sesiuni de instruire și formare astfel încât aceștia să învețe să conducă mai eficient și să reducă consumul de combustibil și emisiile de CO2.
”Business Lease este la dispoziția clienților săi și oferă acestora consultanță pentru o mai bună aliniere la cerințele de sustenabilitate”, subliniază Oana Iancu.
În opinia directorului comercial al ALD Automotive, Alexandru Popescu, 2022 a fost primul an în care cota de piață a mașinilor electrice a depășit-o pe cea a mașinilor cu motor diesel, iar interesul crescut al companiilor pentru mașinile electrice s-a datorat mai multor factori: ”În primul rând, datorită politicilor asumate de companiile internaționale de reducere a consumului energetic și a emisiilor de CO2, inclusiv la nivel de flotă, politici care trebuie aplicate inclusiv în România. În al doilea rând, sunt numeroase companii locale ai căror manageri sau acționari apreciază avantajele mașinilor electrice sau hibride, mai ales când o astfel de investiție este sprijinită și prin programul Rabla Plus”.
De altfel, acesta subliniază că, în urma analizei TCO, o serie de companii au adoptat deja și utilizează mașini electrice, pentru că ”au constatat că din punctul de vedere al costului total este mult mai eficient să utilizezi mașini electrice, decât mașini cu motor pe benzină sau motorină”.
În același timp, însă, nu trebuie să pierdem din vedere profilului utilizatorului, iar abordarea noastră este una consultativă, astfel încât companiile să poată alege o flotă de mașini care li se potrivește acelor utilizatori, indiferent că este electrică sau nu”.
În aceste condiții, flota ALD Automotive de autovehicule „verzi” a crescut concomitent cu interesul clienților pentru astfel de mașini. ”Suntem bucuroși că putem susține, la rândul nostru, creșterea pieței de vehicule electrificate și că putem contribui la o mobilitate sustenabilă. Suntem pregătiți să asigurăm un proces lin în tranziția către vehiculele „verzi”, fiind prima companie de leasing care a promovat mobilitatea sustenabilă încă din 2015. Oferim consultanță, avem și instrumentele necesare, dar vorbim de un proces de tranziție, care este de durată, mai ales dacă ne gândim la infrastructura stațiilor de încărcare. Ca țară, mai avem mult de investit aici și, cu siguranță, tranziția către flote verzi trebuie sincronizată și cu investițiile în infrastructura de încărcare care vor trebui făcute în următorii ani”, explică Alexandru Popescu.
Privind spre viitor, acesta arată că ALD Automotive susține tranziția către flotele electrice. ”Obiectivul principal este să fim aproape de clienți, să-i consiliem, să le asigurăm potrivite soluțiile potrivite de mobilitate atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu și lung. Susținem tranziția către flote electrice, dar în același timp suntem atenți și la tendințele din piață care converg în aceeași direcție, astfel că în perioada imediat următoare vom relansa ALD Electric, care oferă clienților noștri acces la stațiile de încărcare publice, datorită parteneriatului pe care ALD Automotive l-a încheiat cu unul dintre furnizorii de stații electrice din piață. Totodată, oferim consultanță împreună cu partenerii noștri clienților care doresc să instaleze stații de încărcare la sediul companiei sau acasă la utilizatori. Recent, am anunțat încheierea unui parteneriat între IFC și ALD, al cărui obiectiv este de a accelera adopția vehiculelor ecologice pe piețele emergente. Investiția IFC de 400 de milioane de dolari va ajuta ALD să își crească flota de vehicule green, o combinație de vehicule hibride, plug-in hibride și full electrice, în 7 țări – Turcia, Mexic, India, Serbia, România, Bulgaria și Croația. Acest parteneriat și această investiție au ca scop implementarea strategiei de bază a ALD, Move 2025, și promovarea mobilității electrice în cadrul soluțiilor oferite clienților, cu accent pe vehiculele electrice în centrul ofertei sale”, precizează directorul comercial al ALD Automotive.
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2023, Suplimentul ”Finanțarea și administrarea mașinilor de companie”)
CITEȘTE ȘI:
România a înregistrat cea mai mică rată de motorizare din UE, în perioada 2001 – 2021
Comentați?