Cu siguranţă, o maşină ar trebui aleasă în funcţie de TCO. Însă pentru determinarea tuturor cheltuielile legate de mobilitatea dintr-o companie, managerii de flotă au nevoie de un alt indicator, TCM.
Pentru administrarea optimă a flotelor, companiile calculează Costul Total de Proprietate (Total Cost of Ownership – TCO) pentru a face o evaluare cât mai apropiată de realitate a cheltuielilor generate de utilizarea vehiculelor. Acest calcul nu oferă însă o imagine completă asupra ceea ce într-adevăr se cheltuieşte, în timp ce angajaţii unei firme călătoresc din punctul A în punctul B. Însă, prin intermediul Costului Total al Mobilităţii (Total Cost of Mobility – TCM), evaluarea devine mult mai clară şi mai exhaustivă.
„Pentru determinarea costului mobilităţii, acest concept, TCM, este mult mai detaliat şi mult mai precis decât TCO. Atât furnizorii de servicii – firmele de leasing, cât şi clienţii lor au înţeles că rata de leasing pentru o maşină nu acoperă, de exemplu, şi costurile legate de utilizarea zilnică a acesteia – parcări, carburant, taxe, impozite, amenzi – sau costurile legate de diversele soluţii temporare de transport atunci când deplasarea se face cu avionul, trenul, mijloacele de transport în comun sau cu bicicleta”, explică directorul comercial al ALD Automotive, Cătălin Olteanu.
În aceste condiţii, firmele de leasing operaţional devin furnizori de mobilitate, astfel că pe baza unui contract companiile au acces la astfel de servicii oriunde s-ar afla angajaţii lor. “S-a ajuns în situaţia în care maşina nu mai este suficientă, iar companiile au nevoie de o soluţie de mobilitate completă. Indiferent că este nevoie de o bicicletă în Amsterdam, de un card în Paris pentru încărcarea maşinii electrice ori de un vehicul solicitat printr-un sistem de carsharing în Berlin, aceste servicii integrate pot fi oferite într-un contract unic. Accentul nu se mai pune pe relaţia utilizator – contract – maşină cu seria de şasiu X, ci pe utilizatorul care face parte dintr-o comunitate şi are nevoie de un mijloc de transport. Tocmai de aceea, în loc să aibă aceeaşi maşină timp de patru ani, indiferent de situaţie, companiile pot alege dintr-o întreagă paletă de vehicule pe cel pentru nevoile zilnice sau punctuale. Practic, prin acest TCM, utilizatorul cunoaşte costurile pe care le are cu toate serviciile de mobilitate, iar noi îi facem toate aceste analize”, precizează Cătălin Olteanu.
Potrivit acestuia, ALD Automotive a introdus deja, în ţările din vestul Europei, produse prin care se oferă nu numai maşina, ci şi servicii integrate, ce includ şi sisteme de transport alternativ – biciclete, scutere sau abonamente pentru transport în comun.
Şi pe piaţa românească astfel de produse inovatoare încep să apară din ce în ce mai des şi să fie din ce în ce mai mult apreciate. “Am fost primii care, prin intermediul My ALD, am lansat o aplicaţie de administrare a flotelor avansată pentru piaţa aceasta. În acelaşi context al aplicaţiilor inovatoare, se înscrie şi ALD Electric, un produs lansat special pentru clienţii care au nevoie nu numai de maşini electrice, ci şi de un sistem de încărcare, de soluţii de mobilitate atunci când parcurg distanţe mai lungi, adică de vehicul de înlocuire, precum şi de asistenţă rutieră. Deja începem să oferim toate aceste servicii şi observăm cum clienţii sunt din ce în ce mai receptivi la astfel de soluţii, inclusiv în ceea ce priveşte Costul Total de Mobilitate, adică TCM”, subliniază directorul comercial al ALD Automotive.
În plus, Cătălin Olteanu arată că acest indicator este foarte util la evaluarea costurilor unei maşini electrice. “Se ştie că pentru aceste vehicule, TCO-ul este puţin mai mare, dat fiind faptul că, în prezent, preţul de achiziţie este mai ridicat. Dar dacă în analiză se adaugă şi costul cu «carburantul», şi faptul că nu mai trebuie să mergi la benzinărie pentru că maşina o încarci în parcarea subterană, iar de la aceeaşi priză pot fi alimentate mai multe vehicule, calculul TCM face ca aceste costuri pentru maşinile electrice să fie analizate într-un mod diferit decât până acum”, conchide directorul comercial al ALD Automotive.
TCO şi TCM. Care este diferenţa?
Pe scurt, TCO – în principiu costul unui leasing operaţional cu servicii incluse – este calculat pe maşină. Pe de altă parte, TCM, care ia în considerare toate aspectele legate de mobilitate, este calculat pentru fiecare utilizator de servicii de mobilitate. Cel mai mare minus al TCO provine din faptul că aceasta reprezintă doar costul maşinii şi al folosirii acesteia. TCM umple acest gol prin mutarea focalizării de la vehicul la utilizator. Mult mai de amploare, TCM cuantifică totul, de la maşina şi serviciile aferente folosite de o persoană, până la gestionarea călătoriilor şi a aspectelor legate de modul în care aceasta se deplasează dintr-un punct în altul, de exemplu cu maşini închiriate, taxiuri, vehicule prin carsharing ori chiar cu avionul.
Comentați?