Sunt mașinile electrice un remediu absolut pentru poluare? Analiză BEI

Vehiculele electrice ajută la reducerea poluării, inclusiv a celei fonice, însă producerea lor este dăunătoare pentru mediu. În plus, costul de operare mai mic al acestora poate să împingă oamenii să conducă mai mult. Sunt, deci, mașinile electrice un remediu absolut pentru poluare? O analiză a Băncii Europene pentru Investiții (BEI) încearcă să răspundă la această întrebare.
electrice

Vehiculele electrice ar putea reduce emisiile din transportul european, dar nu sunt un remediu absolut pentru poluare și pentru problemele sociale ale mobilității, arată o analiză a Băncii Europene pentru Investiții (BEI). Potrivit instituției, un autoturism conține, în medie, aproximativ 900 de kilograme de oțel, iar fabricarea sa produce circa 17 tone de carbon. Sunt folosite resurse semnificative, mai spune banca, având în vedere că majoritatea mașinilor sunt inactive 97% din timpul lor de viață.

„A deține o mașină înseamnă a cumpăra un activ care își va petrece o mare parte din viață nefolosită. Fie că vă plac sau nu mașinile, trebuie să recunoașteți că sunt o investiție problematică”, arată Mauro Ravasio, economist principal pentru mobilitate urbană în cadrul BEI.

Sectorul transporturilor contribuie cu un sfert la toate emisiile de gaze cu efect de seră, 70% dintre acestea provenind doar din transportul rutier. Dacă Uniunea Europeană dorește să își atingă obiectivul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030 – un pas cheie pentru îndeplinirea angajamentului său din Acordul de la Paris, Mauro Ravasio consideră că mașinile trebuie utilizate ca ultimă soluție, nu ca primă opțiune de transport.

”Eventuala trecere la vehicule electrice va ajuta la reducerea acestor emisii, dar nu este un remediu. În schimb, oamenii vor trebui să-și schimbe comportamentul. Construcția unui vehicul electric produce de fapt mai mult carbon decât un motor tradițional cu ardere internă. Costul de operare mai mic al vehiculelor electrice – este mai ieftin să încărcați un vehicul electric decât să umpleți un rezervor cu benzină – poate, de asemenea, să împingă oamenii să conducă mai mult”, mai punctează economistul BEI.

Drept urmare, subliniază acesta, toate avantajele obținute din electrificare ar putea fi anulate de creșterea abruptă a utilizării mașinilor și de posibilul declin al altor moduri de transport, mai eficiente.

Schimbarea comportamentelor

Deci, cum reducem aceste emisii din transportul rutier? ”Va trebui să împingem oamenii spre transportul colectiv și către moduri active (de viață, n.red.), cum ar fi mersul pe jos și cu bicicleta sau cu micile vehicule electrice cu două roți. Transportul public urban este cea mai eficientă formă de mobilitate motorizată. Consumă cea mai mică cantitate de energie pe kilometru parcurs și emite cel mai puțin carbon în comparație cu tehnologiile existente, chiar și în comparație cu mașinile electrice. Guvernele trebuie să fie mai ambițioase și să încerce să schimbe comportamentele. Și asta este o provocare!”, răspunde la întrebare Mauro Ravasio.

Transportul public urban, însă, se dezvoltă în medii cu o populație foarte densă. Dar munca la distanță din ultimul timp a schimbat modul în care oamenii abordează zona în care locuiesc, iar asta ar putea duce la mutarea lor din centrele urbane, în căutarea unei locuințe mai mari și mai ieftine. ”Acest lucru ar putea facilita extinderea urbană, care este dăunătoare pentru emisii, mediu și biodiversitate”, menționează economistul BEI.

Pe de altă parte, mai arată acesta, mașinile electrice și, eventual, vehiculele autonome, ar putea ajunge să canibalizeze cererea de transport public. „Am putea intra într-o spirală descendentă în care transportul public nu este convenabil – nu poate fi furnizat într-un mod atractiv, iar mașina devine singura alternativă posibilă”, subliniază Ravasio.

Segmentul mașinilor electrice avansează

Trecerea la vehiculele electrice este evident benefică pentru orașe. Sunt mai silențioase, contribuind la reducerea nivelurilor uneori asurzitoare de poluare fonică care afectează multe comunități. Alături de emisii mai scăzute, mașinile ”verzi” împrăștie și mai puține particule dăunătoare în aer, în special în comparație cu vehiculele diesel. Totuși, emisiile provenite de la anvelope și frâne rămân aceleași și nu sunt de neglijat, poluarea aerului provocând, anual, decesul unui număr aproximativ de 1,3 milioane de persoane în Uniunea Europeană. Din aceste motive, o serie de orașe și țări promovează pe scară largă adoptarea vehiculelor electrice, iar Pachetul „Fit for 55”, lansat de Comisia Europeană, conține o nouă legislație, care va reduce emisiile de carbon ale mașinilor noi la zero până în 2035.

Vânzările globale de vehicule electrice s-au dublat în 2021, după ce au scăzut în 2020, în timpul pandemiei, la fel ca toate vânzările de autoturisme. Vehiculele electrice au câștigat și cotă de piață, ajungând împreună cu hibridele și cele plug-in, la 19% din totalul vânzărilor de mașini din Europa.

Creșterea puternică a cotei vehiculelor electrice ar trebui să contribuie la scăderea prețurilor, care sunt încă o barieră majoră. Bateriile electrice mai ieftine vor ajuta, de asemenea, la reducerea costurilor. În același timp, îngrijorările legate de autonomia vehiculelor electrice sunt treptat depășite, pe măsură ce distanța pe care o pot parcurge între încărcări crește.

Însă un alt obstacol mare în calea adoptării mașinilor ”verzi” este lipsa infrastructurii de încărcare, pe care Banca Europeană de Investiții încearcă să o rezolve. Instituția a sprijinit o serie de proiecte, precum cele cu Allego în Țările de Jos, Enel X în Italia, GreenWay în Europa Centrală și de Est și Total în Franța, Benelux și Germania, pe lângă acordarea de împrumuturi în Spania și Italia. ”Totuși, Uniunea Europeană mai are încă un drum lung de parcurs pentru a-și îndeplini obiectivul de 1 milion stații de încărcare. Până la sfârșitul anului 2021, numărul stațiilor de încărcare era puțin mai mic de 300.000”, se mai arată în analiza BEI.

Soluții digitale și mobilitatea eficientă

Potrivit BEI, adevărata provocare este redefinirea relației societății cu deținerea și utilizarea mașinii. ”Dacă este să fim corecți, acest lucru deja se întâmplă. Mobilitatea partajată explodează, iar generațiile mai tinere sunt mai puțin entuziasmate de deținerea unei mașini decât persoanele în vârstă”, spun analiștii BEI. În acest context, un studiu realizat de Olanda a constatat că serviciile de partajare a mașinii au ajutat de fapt la reducerea numărului de vehicule, iar mulți abonați la aceste servicii au renunțat cu totul la proprietatea unei mașini. În multe privințe, se menționează în analiza BEI, mobilitatea a devenit un serviciu oferit printr-o aplicație. Modurile de transport ”ușoare”, precum bicicletele, scutere sau motociclete electrice mici – au ”înflorit”, datorită serviciilor digitale.

Pe de altă parte, instrumentele digitale ar putea crește gradul de conștientizare cu privire la cât costă, de fapt fiecare, călătorie – mașină în comparație cu transportul public, incluzând cheltuieli dificil de urmărit, cum ar fi asigurarea și taxele.

„Imaginați-vă dacă ar fi posibil să plătiți asigurarea auto sau taxele pe vehicul în funcție de numărul de kilometri parcurși, în loc de o taxă anuală fixă. Comportamentele s-ar schimba, probabil, deoarece utilizatorii de mașini s-ar confrunta cu costul real al unei călătorii și ar influența modul de utilizare al vehiculelor”, arată Caroline Lemoine, inginer senior pentru mobilitate urbană în cadrul BEI

Vehiculele autonome ar putea spori, de asemenea, atractivitatea transportului public, prin furnizarea de servicii care ajută oamenii să facă legătura cu rutele importante de metrou sau autobuz. Acestea ar putea adăuga o flexibilitate considerabilă, permițând transportului public să treacă de la servicii de autobuz cu rută fixă ​​și cu program fix la servicii care fluctuează în funcție de cerere.

„Acest lucru va permite, de asemenea, autorităților de transport public să ofere servicii mai eficiente și mai accesibile”, mai spune inginerul pentru mobilitate urbană. Lăsată nereglementată, mobilitatea nu se va stabili la un model optim de creștere. Va duce la extinderea urbană, aglomerația și poluarea, iar acest lucru este dăunător pentru mediu și biodiversitate, dar este și groaznic pentru incluziunea socială.

Mauro Ravasio și Caroline Lemoine subliniază că transportul public eficient, sigur și accesibil oferă acces la locuri de muncă, sănătate și educație pentru o mare parte a populației. „Ne aflăm în mijlocul unei crize climatice care necesită acțiuni urgente. Tehnologia va ajuta cu siguranță, dar inovația singură poate să nu fie suficientă. Dimpotrivă, cu toții putem face ceva pentru a face diferența chiar acum: să ne schimbăm comportamentele”, conchid cei doi specialiști ai Băncii Europene de Investiții.

 

(Articol publicat în revista Flote auto, septembrie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

CNAIR a stabilit câștigătorul pentru proiectarea ultimului segment din Autostrada Nordului

Angajații vor beneficia de noi zile de concediu. Ce modificări au fost aduse Codului Muncii?

 

 

Adaugati comentariu