Prima propunere „Fit for 55” a fost aprobată. Mobilitate cu emisii zero din 2035

Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns, joi noaptea, la un acord politic provizoriu privind standardele de performanță mai stricte ale emisiilor de CO2 pentru autoturismele și utilitarele ușoare noi. Scopul este de a trece la o mobilitate cu emisii zero din 2035.
emisii zero

În așteptarea adoptării oficiale, colegislatorii au convenit:

– Obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 cu 55% pentru autoturismele noi și cu 50% pentru utilitarele ușoare noi până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021

– Obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 cu 100% atât pentru mașinile noi, cât și pentru utilitarele ușoare noi până în 2035.

”Acest acord va deschide calea pentru industria auto modernă și competitivă din UE. Lumea se schimbă și trebuie să rămânem în fruntea inovației. Cred că putem profita de această tranziție tehnologică. Cronologia preconizată face ca obiectivele să fie atinse și pentru producătorii de automobile”, a comentat Jozef Síkela, ministrul ceh al Industriei și Comerțului.

Mecanismul de stimulare va fi păstrat pentru vehiculele cu emisii zero și scăzute (ZLEV) până în 2030. Ca parte a acestui mecanism, dacă un producător îndeplinește anumite criterii de referință pentru vânzările de vehicule cu emisii zero și scăzute, acesta poate fi recompensat cu obiective mai puțin stricte privind emisiile de CO2. Colegislatorii au convenit să majoreze nivelul de referință la 25% pentruautoturisme și 17% pentru utilitare ușoare până în 2030.

Acordul include formularea privind ”carburanții neutri în CO2”, prin care, în urma consultării cu părțile
interesate, Comisia Europeană va face o propunere pentru înregistrarea vehiculelor care rulează exclusiv cu combustibili neutri în CO2 după 2035, în conformitate cu legislația UE, în afara domeniului de aplicare al standardelor flotei și în conformitate cu obiectivul UE de neutralitate climatică.

Acordul include o clauză de revizuire care va garanta că, în 2026, Comisia Europeană va evalua în detaliu progresele înregistrate în atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor cu 100 % și necesitatea de a revizui aceste obiective ținând seama de evoluțiile tehnologice, inclusiv în ceea ce privește tehnologiile hibride plug-in, și de importanța unei tranziții viabile și echitabile din punct de vedere social către zero emisii.

În plus, acordul include o consolidare a altor prevederi din regulamente, cum ar fi:

– reducerea plafonului de credite de emisie pe care producătorii le pot primi pentru ecoinovații care reduc în mod verificabil emisiile de CO2 pe drum, până la 4 g/km pe an din 2030 până în 2034 (stabilit în prezent la 7 g/km pe an).

– până în 2025, Comisia Europeană va dezvolta o metodologie comună a UE pentru evaluarea întregului ciclu de viață al emisiilor de CO2 ale autoturismleor și utilitarelor ușoare introduse pe piața UE, precum și pentru combustibilii și energia consumate de aceste vehicule. Pe baza acestei metodologii, producătorii pot, în mod voluntar, să raporteze Comisiei cu privire la emisiile ciclului de viață ale noilor vehicule pe care le introduc pe piață.

Acordul menține o derogare pentru producătorii de volum mic până la sfârșitul anului 2035.

Propunerea revizuiește normele existente, modificate ultima dată în 2019. Acordul politic provizoriu la
care s-a ajuns în cadrul negocierilor trilaterale va trebui acum să fie adoptat în mod oficial de către Consiliu și Parlament.

Potrivit regulamentului, fiecare producător trebuie să se asigure că emisiile medii de CO2 din flota sa
de vehicule nou înmatriculate într-un an calendaristic nu depășesc obiectivul său anual specific de
emisii. Producătorii pot continua să introducă pe piață vehicule cu motoare cu ardere, dar dacă își
depășesc obiectivul de emisii într-un anumit an, trebuie să plătească o taxă de 95 euro per gram CO2/km peste ținta per vehicul înmatriculat. În consecință, odată cu noile obiective convenite, vehiculele cu emisii zero vor deveni în cele din urmă mai ieftine decât vehiculele care funcționează cu combustibili fosili.

Revizuirea aferentă implementării unei infrastructuri pentru combustibili alternativi (AFIR), care este în
prezent discutată între Consiliu și Parlament, va permite dezvoltarea unei infrastructuri pentru șoferii
să-și reîncarce vehiculele în toate statele membre.

Propunerea de revizuire a standardelor de performanță privind emisiile de CO2 pentruautoturisme și utilitare ușoare face parte din pachetul „Fit for 55”. Prezentat de Comisia Europeană la 14 iulie 2021, pachetul urmărește să permită UE să își reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990 și să atingă neutralitatea climatică în 2050.

Parlamentul a adoptat o serie de amendamente la propunerea Comisiei în sesiunea sa plenară din 8 iunie
2022. La 29 iunie 2022, Consiliul de Mediu, responsabil pentru politica de mediu a UE, a ajuns la o abordare generală a propunerii.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Câștigător desemnat pentru un lot de pe Autostrada Ploieşti-Buzău, parte din A7

Volkswagen va produce în Europa numai maşini electrice din 2033

 

 

 

 

Adaugati comentariu