SsangYong Musso Grand. Revelația

În viață vin momente în care reperele îți sunt zdruncinate. Pentru noi un astfel de moment a fost cel în care am pus la încercare modelul SsangYong Musso Grand, al cărui nume se poate traduce ca Marele Rinocer. Și am avut o nouă dovadă că nu greșim atunci când le recomandăm pasionaților de mașini să renunțe la preconcepții. (Text: Răzvan Codorean, Bogdan Grigorescu. Foto: Bogdan Paraschiv)
SsangYong Musso Grand

Titlul își găsește justificarea din plin. Pentru că, da, Musso Grand a reprezentat o revelație prin tot ceea ce ne-a oferit pe parcursul perioadei pe care am petrecut-o împreună. Pe șosea, dar și în off-road, un mediu în care un pick-up trebuie să fie precum peștele în apă. Ca și din perspectiva atributelor de confort și dotări primite pe bani puțini. Puțini de tot, de la 26.290 de euro! Sau, mai exact, vorbim despre cel mai ieftin mod de a intra în lumea pickup-urilor de o tonă. Și, culmea, nu-i nici pe departe cel mai auster.

Grand? Perfect adevărat. Vorbim de un pick-up masiv, cu o lungime de peste 5,4 metri, însă și o lățime reală de 1,95 metri. Cu aceste caracteristici, vorbim de cel mai mare pick-up care se vinde în acest moment pe piața din România. Masivitatea caroseriei aduce un habitaclu foarte spațios pentru 5 persoane, dar și o benă imensă, cu o capacitate de încărcare de o tonă, și una tractabilă de 3.2 tone!

Rămânând în zona radiografiei generale, Musso se remarcă prin designul marcant al părții frontale, spatele clasic de pick-up, silueta elegantă și interiorul spațios și confortabil. Astfel el devine o combinație perfectă de stil, confort și utilitate. Da, stil. Cu un plus în cazul nostru, care am avut la test versiunea de top, Premium, de 33.290 de euro. Așa că am primit, în plus față de Style, faruri cu xenon și bare longitudinale pe plafon. Iar jantele de 20 de inchi cromate au adăugat 590 de euro prețului, fiind companioane perfecte pentru culoarea Verde Amazonia (490 de euro). În total, 5,4 metri de personalitate, sugerată chiar de numele Musso, care, în coreeană, înseamnă rinocer.

SsangYong Musso Grand

Bena e lungă de 1610 mm, lată de 1570 și înaltă de 57, deci este cea mai spațioasă montată vreodată pe un pick-up SsangYong. E acoperită cu un strat rezistent la zgârieturi și nu-i lipsesc nici inelele de ancorare, nici priza de 12 V. Poți să o încarci cu un europalet și cu diverse unelte pe lângă el, dacă te duci la muncă. Sau poți să-l împopoțonezi cu suprastructura pe care a avut-o exemplarul meu și pe care poți s-o comanzi din catalogul de accesorii SsangYong. Arată spectaculos, dar, dacă faci off-road greu, poți agăța proiectoarele de crengi, așadar trebuie să cântărești bine decizia.

Interiorul? Premium, așa cum sugerează și numele nivelului de echipare. Piele maro (390 de euro, standard fiind piele neagră), trapă electrică (390 de euro) navigație cu ecran tactil de 9,2 inchi (standard) și plastice moi în punctele esențiale, combinate cu imitație de fibră de carbon și piele cusută pe bord. În mod cert e o senzație tipică SUV-urilor moderne, nu pick-up-urilor, în accepțiunea de vehicule de muncă. Scaunele încălzite și ventilate (standard) te poartă câteva sute de kilometri fără dureri de spate, cotierele sunt poziționate ideal pentru a sprijini brațele, iar volanul este încălzit (tot standard). În spate, spațiul e suficient pentru cei înalți de 1,80 m, iar podeaua aproape plană nu-l incomodează pe pasagerul din mijloc. Călătorii de pe banchetă au parte de locuri bine profilate și, opțional, încălzite (la pachet cu scaunele reglabile electric, cu proiectoarele LED, cu pachetul ADAS și cu diferențialul autoblocant pe spate, pentru 1590 de euro). Este un pachet numit Premium Plus, pe care e musai să-l comanzi, pentru că șlefuiește toate fațetele lui Musso, cele de pick-up confortabil, sigur și capabil în off-road.

SsangYong Musso Grand

SsangYong Musso Grand

Motorizarea de origine Mercedes 2.2 CDI a fost modificată serios de către Ssangyong, pentru a avea un cuplu motor mai mare și o putere specifică. Cei 181 CP sunt suficienți pentru acest full size pick-up, pentru că momentul motor de 420 Nm este oferit începând cu 1.600 rpm, iar cutia automată Aisin AT6 face minuni când este legată de acest propulsor. Cutia se regăsește și pe modelele Isuzu D-Max, Toyota Hilux sau Mitsubishi L200, însă doar pe Ssangyong este cuplată la un motor diesel Mercedes care schimbă complet regulile jocului. Iar rafinamentul transmisiei aduce aminte de vechile Land Cruiser sau Tacoma comercializate și pe extrem de dura piață din America, acolo unde mașinile Toyota mergeau fără probleme chiar și un milion de km.

Exemplarul de test a venit cu un artificiu tehnic atipic pick-up-urilor, punte rigidă pe spate, cu arcuri elicoidale și prindere cu patru brațe pe șasiu, aproximativ la fel cum găsești și pe Nissan Navara. Poți comanda însă și versiunea cu punte rigidă și arcuri lamelare. Dar în versiunea aceasta, pe care am testat-o, este mai comodă și mai ușor de controlat la limită. Cu suprastructura din fotografii, vizibilitatea prin lunetă este… inexistentă, din cauza roții de rezervă, pe care o poartă Musso în cârcă. Așa că mai ales în oraș îți prinde bine setul panoramic de camere cu acoperire 360°, de 690 de euro. În lateral și în față, vizibilitatea e excepțională, așa că n-ai nevoie de nimic extra.

SsangYong Și dacă tot am vorbit despre oraș să spunem că și în cel mai aglomerat trafic nu vei avea probleme ca urmare a eficientului parteneriat motor – cutie. Este limpede însă că un pick-up, cu atât mai mult unul de mari dimensiuni, se simte mai bine atunci când lași în urmă indicatorul de limită urbană. Pe șoselele extraurbane, mașină se conduce cu o ușurință greu de crezut, iar zgomotele și suspensia tare a concurenților nu se regăsește la acest Musso. Căruia par să-i placă mai mult autostrăzile decât drumurile naționale. La 130 km/h, vilbrochenul se învârte cu 2000 rpm, iar zgomotul interior e aproape inexistent. Izolarea fonică este exemplară, atipică unui vehicul atât de masiv, dotat cu șasiu separat. Aveam să ajungem în mod repetat la viteze indecente, purtați de val din cauza rulării silențioase. Dacă totuși preferi șoselele naționale, te vei bucura de consumuri de ordinul a 8 l/100 km, cu prețul unor retrogradări dese de trepte, pentru a accelera cele 2,2 tone la ieșirea din localități și la depășiri. Sunt trei moduri de rulare, Eco, Snow și Sport, și, în plus, poți schimba manual treptele, de la maneta schimbătorului. Nu există padele la volan. În mod normal, Eco e suficient și la mers alert, pentru că transmisia își face bine treaba.

Escapadele în afara șoselei îți vor dezvălui un vehicul indestructibil. Prin noroaie și bălți, anvelopele Kumho și diferențialul mecanic spate sunt suficiente pentru a te scoate la liman cu fața curată. Dar, dacă situația se complică, poți deconecta ESP-ul, poți cupla și puntea față și chiar activa reductorul de turație, de la selectorul rotativ. E drept, nu poți bloca diferențialul, dar e autoblocant și nicio clipă nu ne-a trădat. De dragul unor imagini reușite, am intrat în noroaie atât de mari, aflate la câțiva kilometri de șosea, fără să știm dacă mai ieșim pe cont propriu, dar, pe măsură ce ne afundam mai mult, căpătam încredere în Musso. Toate subansamblurile lucrează în tandem și se armonizează ireproșabil, cu unicul scop de a te scoate în siguranță „la lumină“. Singura potențială problemă este consola spate lungă, care se poate sprijini pe movile, când denivelările se amplifică.

VERDICT SsangYong Musso Grand

O adevărată revelație, care oferă prestații excelente pe bani puțini. Musso Grand este un all-rounder gata să atace fără rezerve pe greii segmentului. E dovada că performanța se poate atinge și cu costuri reduse și fără o siglă care să certifice o experiență de zeci de ani în spate.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Primele date oficiale despre Volkswagen ID.Buzz

Renault ar putea crea o entitate EV separată

 

 

Adaugati comentariu