Atunci când ai nevoie de un vehicul rapid, confortabil la drum lung și cu un brand Premium renumit, una dintre opțiunile care vin automat în mintea potențialului client este Mercedes-Benz Vito .
Derivat dintr-un vehicul comercial profesional, Mercedes-Benz Vito este unul dintre vehiculele care au făcut o carieră lungă în piață. Confortul oferit la drum lung, spațiul uriaș pentru bagaje și, mai ales, cel aferent pasagerilor sunt argumente consistente în favoarea sa. Iar noua generație nu face excepție de la regulă, fiind însă îmbunătățit atât tehnic cât și estetic până la nivelul la care deja poate fi considerat drept o afacere deosebit de rentabilă pentru proprietarii săi.
Forma după funcție
Există mai multe modalități de a crea o caroserie, din acest motiv există și atât de multe vehicule pe piață cu design și forme diferite. Atunci când ai nevoie de un vehicul care să poată fi transformat atât în utilitară cât și în vehicul de transport persoane, opțiunile se limitează drastic. Din cauză că piața vehiculelor de acest gen (8 locuri plus bagaje) este destul de limitată, producătorii omolghează de regulă o versiune de bază utilitară din care, prin extensii de omologare, obțin o versiune de persoane. O soluție pe cât de folosită pe atât de convenabilă pentru toată lumea: același vehicul de bază presupune scăderea costurilor de producție și, implicit, a prețului. Dar Mercedes-Benz a reușit să creeze un vehicul care arată foarte bine indiferent de cum l-am interpreta: autoutilitară sau vehicul de transport persoane. A reușit să integreze luminile de zi în estetica generală a gamei de autoturisme, similare cu cele de la mai cunoscutele clase C, E, S etc. Linia exterioară a plafonului însă continuă o formă ușor descendentă spre partea din spate atât pentru optimizarea aerodinamică (deși nu prea este luată în seamă de clienți) cât și pentru a face loc suficient pentru pasageri.
Față de multe alte vehicule similare de pe piață, Mercedes-Benz Vito vine și cu un portbagaj mai mult decât satisfăcător care poate fi și compartimentat, precum avea și modelul de test. Astfel, bagajele celor care vor să ajungă la aeroport (sau vin de la aeroport) pot fi judicios organizate.
Confortul unui Mercedes
Atunci când un client-călător vede sigla Mercedes-Benz pe capotă se așteaptă automat ca și experiența de călătorie să fie la nivelul mărcii. Chiar dacă nu se poate vorbi despre același confort pe care-l poate primi într-o limuzină, totuși nu se va putea plânge de confortul unui Vito. Conceptual, scaunele par mai apropiate de cele din autocare decât de cele din autoturisme. Deși nu au spătarele reglabile, scaunele sunt confortabile pentru drumurile lungi, mai ales datorită spațiului la picioare.
Pentru șofer este asigurat un grad ridicat de confort. În versiunile de bază nu sunt disponibile dotări precum scaun încălzit sau climatizare automată, dar am remarcat că și pornind de la temperaturi negative motorul se încălzește destul de repede. Vizibilitatea este bună pentru această categorie de vehicul, singurul obstacol mai notabil fiind acela al montantului stânga-față care, la unele intersecții, obturează vizibilitatea.
Destinații diverse
Atât la drum lung cât și în oraș, Vito își dovedește polivalența. Cu un consum urban real ce se încadrează în 10 l/100 km, se dovedește un econom desăvârșit. Sunt multe autoturisme care nu se pot lăuda cu asemenea valori urbane. Cutia de viteze automată schimbă foarte bine, doar un observator mai atent putând observa schimbările de trepte. Ca o măsură de scădere a consumului, constructorul a instalat un sistem start-stop pe mașină, dar a prevăzut și o servodirecție electrică. Astfel, chiar și cu motorul oprit, volanul poate fi rotit cu ușurință.
La drum lung, pentru cine vrea să fie econom, să meargă cu 80 km/h unde consumul scade la valori ireale, sub 5 l/100 km! La viteze ceva mai ridicate, de 100 km/h, valoarea crește până în jurul valorii de 6 l/100 km care, și așa, este foarte redusă. Mulțumită sistemelor multiple de asistență, Vito nu mai suferă nici din cauza vântului lateral, sistemele electronice compensând foarte eficient această problemă chiar și la vânt în rafale. Desigur, trebuie avut în vedere ampatamentul destul de mare, la virajele prin orașe. Dar raza scurtă de întoarcere și unghiul de bracaj al roții ajută mult. Prin urmare, ca vehicul gen shuttle-bus aeroport-hotel sau urban, Vito este o alegere foarte bună. Iar, dacă vreți să îl utilizați în zone montane, puteți alege o versiune 4×4.
Model Mercedes-Benz
Vito Tour 116 CDI
Motor/ nr. cilindri L4, turbodiesel
Cilindree (cmc) 2.143
Putere maxim/turație
(CP/rpm) 163/3.800
Cuplu maxim/turație
(Nm/rpm) 380/1.400-2.400
Transmisie spate
Cutie de viteze 7 trepte, automat_
L/l/h (mm) 5.140/1.928/1.890
Ampatament (mm) 3,2
Volum portbagaj (l) 1.220
Masă maximă autorizată 3.200
Accelerație 0-100 km/h (s) 11,1
Viteză maximă (km/h) 120 km/h (limitat_)
Consum mixt (l/100 km) 5,8
Emisii CO2 (g/km) 153
Consum
Urban/extraurban/mediu (l) 6,7/5,3/5,8
Consum în test (l/100 km) 10,9
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA)
Garanție 2 ani f_r_ limit_ de km
Interval revizii (km) 40.000
Costuri de exploatare 3 ani (lei cu TVA)
Cost carburant 100.000 km 29.000
Impozit pe an 700
Rovignetă pe an 123
RCA pe an 1200
CASCO pe an 2.939
Cost revizii 100.000 km/3 ani 2.945
Cost/km 0,45
RECOMANDARE DE FLOTĂ
Mercedes-Benz Vito 116 CDI este disponibil și în variantă lungă de ampatament, pentru cei care au nevoie de mai mult spațiu pentru bagaje. Dar atunci n-ar mai fi la fel de ușor de manevrat în orașe. Mercedes-Benz Vito este, de asemenea, foarte bun pentru transportul personalului spre și dinspre locurile de muncă, având avatnajul unui cost mic de exploatare și, urmând trendul modelului, cu o valoare de revânzare foarte bună.
Comentați?