Evoluția civică

După mulți ani în care au fost considerați printre cei mai buni producători de motoare aspirate, Honda a trecut noua gamă Civic exclusiv pe motoare turbo, iar pentru trenul de rulare a revenit la suspensiile independente. 

Marca Honda este una dintre mărcile abonate constant în topurile fiabilității la nivel mondial, reușind deseori să se plaseze în fața companiilor germane, americane, franceze sau italiene. Principala lor concurență era tot din partea mărcilor japoneze. Doar că, din punctul de vedere al ofertei, Honda a fost un producător de nișă cu doar câteva game și nici acelea cu prea multe versiuni de motorizare și variante de echipare. Dar filozofia companiei a fost că, decât să facă o gamă largă pe care nu o puteau verifica în detaliu înainte de lansare, mai bine construiau câteva modele, dar atent și îndelung analizate. De-a lungul timpului au fost două game care au strălucit în mod special: Civic și Accord. Cu berlina Accord retrasă de pe piața europeană, singurul vârf de lance pentru vânzări a rămas Civic. Iar Civic IX, prezent cu două motorizări de volume (1,6 turbodiesel și 1,8 benzină aspirat) nu a reușit să convingă prea mulți proprietari de flote să le cumpere. Situația are șanse să se schimbe odată cu noua generație.

Civic X

După cum este de așteptat, de fiecare dată când este lansată o nouă generație a unei mașini cunoscute, toată lumea face o comparație cu predecesoarea. Din acest punct de vedere, Civic X se prezintă cu o caroserie mai joasă cu 2 cm și cu o poziție de conducere mult îmbunătățită. La cele două generații precedente (VIII și IX) rezervorul de carburant era montat sub scaunul șoferului pentru a permite montarea sistemului “Magic Seats” ce permitea o modularitate mai mare a banchetei spate ce putea fi ridicată sau rabatată. Acum s-a renunțat la acel sistem inovator de modularizare și s-a revenit la unul mai convențional, mutând rezervorul sub locurile din spate. Prin urmare, poziția de conducere a fost coborâtă cu 3,5 cm și, pe drept cuvânt, se simte din plin această modificare.

Ca și estetică însă opiniile sunt destul de împărțite. La fel ca prima generație Ford Focus sau Nissan Juke, Civic este genul de mașină care fie-ți place de la prima vedere fie nu. Cale de mijloc nu prea există, cel puțin dacă vorbim despre versiunea hatch-back. Pe aceasta am avut-o la test în două variante de motorizare și cu cele două transmisii disponibile (manuale sau CVT). Versiunea sedan va fi disponibilă în țara noastră din acest an și ar putea fi ceva mai ușor de agreat din punct de vedere estetic.

Forma agresivă și stilul bombastic pe anumite elemente, după filozofia desenelor animate japoneze – manga, nu pot fi pe placul tuturor. Dar cei care vor să iasă în evidență și să spargă imaginea unei mașini-uniformă au ce să aleagă.

Habitaclul este o schimbare majoră pentru Honda. În primul rând trebuie precizat că încă de la nivelul de bază, Civic vine dotat cu un sistem multimedia ce include navigația și Apple Carplay sau Android Auto. Mașina este dotată cu sistemul de siguranță Honda Sensing (vezi caseta). Instalația audio de bază (Pe Confort, Elegance și Sport) are opt incinte, în vreme ce versiunile superioare (Sport Plus și Prestige) benefciază de sisteme cu 11 incinte acustice.

Ca spațiu interior, Civic este suficient de spațios pentru patru persoane adulte de 1,85 m, fapt destul de rar întâlnit la un vehicul de clasă compactă. Menționăm însă că tapițeria nu este chiar la nivelul cu care ne-a obișnuit Honda, decât dacă vorbim despre tapițeria din piele. Ar fi fost bine dacă ar fi existat și o tapițerie din velur sau pluș. Scaunele față sunt mai înguste la partea de sus decât la generația anterioară, ceea ce ar putea ridica ceva semne de întrebare la capito­lul confort pentru drumurile foarte lungi. Dar câteva sute de kilometri într-un asemenea scaun nu vor prezenta nicio problemă.

Cu turbo, înainte

Deși mulți constructori au început să renunțe la motoarele de cilindree mică și turbo, Honda vine cu două versiuni de propulsoare construite după acest principiu. Sunt disponibile două unități, una cu trei și una cu patru pistoane. Cel de trei cilindri are un litru, iar cel de patru are 1,5 litri cilindree. Ca și performanțe, cel mai mic este sub nivelul celui de 1,8 litri aspirat de pe generațiile anterioare, dar mai eficient la consum în vreme ce unitatea mai mare, care oferă 182 CP și un cuplu de 240 Nm, este mai performantă și consumă cam la același nivel precum vechiul 1,8 de 140 CP. După cum ne-a obișnuit, constructorul japonez Honda își construiește singur cutiile de viteze. Noua transmisie are frecări interne mai reduse, sporind eficiența vehiculului. O surpriză inedită este cutia de viteze automată. După ce au încercat, fără prea mare succes, să propună asemenea transmisii, Honda a revenit asupra deciziilor și a venit cu o alternativă tip CVT (Cutie cu Variație Continuă) unde, deja, se pot considera profesioniști după câteva generații produse. Acestea sunt proiectate și programate să simuleze o cutie de viteze automată cu șapte trepte în anumite regimuri. La utilizarea normală, însă, se comportă ca un CVT foarte bun și bine rafinat. Din păcate însă, la motorizarea de un litru, mariajul cu această transmisie deși este bun totuși nu reușește să înlăture vibrațiile propulsorului cu trei cilindri. Pe motorizarea de 1,5 este perfectă.

Un pas important înainte îl regăsim la nivelul suspensiilor spate. După ce mulți ani Civic a avut parte de suspensii independente (în vreme ce constructorii europeni veneau doar cu punți semi-independente) generațiile VIII și IX au venit cu brațe trase, o soluție eficientă din multe puncte de vedere dar neagreată de fanii mărcii și care nu poate oferi deopotrivă confort și ținută de drum. Acum, Civic X revine la suspensiile care l-au consacrat și rezultatul este peste așteptări. În combinație și cu suspensiile reglabile ținuta de drum poate fi reglată fie pe modul confort fie pe modul sport. Dar să nu credeți că pe modul confort nu există stabilitate pe drum. Există și încă la un nivel la care unele mașini compacte pot doar visa, iar confortul în modul sport este superior suspensiilor moi ale altora. Față de generația anterioară s-a reușit și o repartiție mai bună a maselor pe punți, ceea ce amplifică stabilitatea rutieră.

Eficiența unei flote

Pentru orice utilizator de flotă, principalul coșmar este indisponibilitatea unei mașini atunci când este mai mare nevoie de aceasta și nu există niciun alt vehicul de rezervă. Cei care au îndrăznit să aibă flote Honda au realizat că singurele momente de indisponibilitate au fost legat de revizii sau de accidente, fiabilitatea acestora fiind confirmată. Unele companii preferă să mențină flotele cinci ani, iar în această situație factorul anduranței este deosebit de important. Singura problemă este că, pentru o flotă, dacă rulajul mediu anual al vehiculelor este de peste 30.000 km, este de preferat o motorizare diesel. Momentan Honda nu are în oferta pentru noul Civic așa ceva dar este posibil ca în 2018 să fie disponibil și un 1,6 turbodiesel de 120 CP.

Ca motorizări, pentru hatchback, la ora actuală sunt doar variantele cu benzină sus-menționate în vreme ce pentru versiunea sedan va primi doar propulsorul de 1,5 litri de 182 CP. Aceea pare și mai competentă pentru o flotă de vehicule fiind bine calibrată atât ca vehicul urban cât și ca vehicul de drumuri lungi. De fapt, după retragerea gamei Accord din Europa, Civic sedan se apropie de vechea generație a berlinei medii Honda și poate prelua și foștii clienți ai acesteia.

Ca și consum de carburant, niciuna din cele două versiuni nu au trecut de 10,5 l/100 km în parcurs de traseu montan, foarte virajat, cu multe pante și rampe. În oraș valoarea consumului s-a menținut tot sub 11 l/100 km, în condiții de trafic de vârf. Ce-i drept, aceste valori nu pot fi luate ca bază de calcul oficiale fiind obținute în traficul din altă țară. O așteptăm la București cu un test de consum în cele mai vitrege condiții.

RECOMANDARE DE FLOTĂ

Noul Civic reprezintă o adevărată evoluție față de generația anterioară. Din cele două versiuni de motorizare și cele două variante de cutii de viteze, cea pe care am recomanda-o ar fi versiunea de 1 litru cu transmisie manuală, mai ales dacă majoritatea traseelor vor fi urbane. Pe parcurs extraurban se va descurca bine, fără probleme, dar nu va fi la fel de rapidă în depășiri. Totuși, am aștepta și varianta sedan care promite să fie mai atractivă ca utilitate pentru o mașină de flote.

Adaugati comentariu