Cu ocazia aniversării a 10 ani de la apariția primului număr al revistei Flote Auto, vă prezentăm atât o retrospectivă a ultimilor 10 ani, cât, mai ales, o perspectivă asupra următoarei decade în viziunea celor mai mari companii de leasing operațional, leasing financiar, management de flote și comercializare auto. Astăzi stăm de vorbă cu Shane Dowling, director general ALD Automotive | LeasePlan.
Cum a fost?
Piața locală de leasing operațional a avut un trend ascendent în ultimii 10 ani, iar această evoluție pozitivă nu poate decât să ne bucure, deoarece confirmă importanța acestui serviciu în strategiile de business ale companiilor. Dacă în primii ani doar companiile multinaționale apelau la această soluție, deoarece cunoșteau deja produsul, în prezent tot
mai mulți antreprenori și manageri sunt atrași de avantajele leasingului operațional.
Companiile mici și mijlocii, în special, încep să acceseze tot mai des soluții de mobilitate, pentru că au nevoie de flexibilitate și predictibilitate, iar acest lucru le ajută să se diferențieze pe piață. Leasingul operațional nu mai este utilizat doar de clienții care dețin flote mari de vehicule, ci și de cei cu flote mici de 1-5 mașini, pentru că înțeleg tot mai bine beneficiile aferente.
Chiar dacă piața de leasing operațional din România nu a ajuns încă la nivelul de maturitate al altor piețe dezvoltate din Europa, progresele sunt evidente și cred că există în continuare mult potențial de creștere. Este o piață care s-a dezvoltat atât organic, cât și prin achizițiile din ultimii ani, care au avut rolul de a consolida această industrie și de a deschide noi oportunități de business. Anul acesta, după cum știți deja, am finalizat cu succes achiziția LeasePlan, ce ne situează în poziția de lider global în mobilitate sustenabilă, cu o flotă totală de 3,4 milioane de vehicule administrate la nivel mondial.
Am asistat de-a lungul anilor la lansări de produse și servicii inovatoare, care au oferit clienților soluții adaptate nevoilor și exigențelor proprii și care, în același timp, au avut rolul de a forma și educa piața. Alături de echipa locală, am fost pionieri în multe proiecte și am construit an de an un segment de business care se bucură de o reputație solidă. Îmi face mereu plăcere să amintesc programul de leasing operațional de tip White Label, pe care l-am lansat în 2015 și care a avut un puternic impact asupra creșterii numărului de clienți IMM-uri din portofoliul nostru. Ulterior, am introdus pe piață ALD Electric, primul produs de leasing operațional pentru vehicule electrice, care ne-a poziționat ca unul dintre liderii de piață în mobilitatea durabilă.
Pe parcursul ultimilor 10 ani, ALD Automotive a lansat aplicaţii mobile inovatoare pentru a sprijini activitatea clienţilor săi și a fost prima companie de leasing operațional activ implicată în acţiuni de înverzire a parcurilor auto. Ne considerăm un trendsetter al pieței locale de leasing operațional, suntem foarte atenți la cerințele din piață, ne adaptăm mereu oferta și identificăm constant oportunități comerciale. Reușim să facem acest lucru cu succes de atâția ani, datorită abordării noastre centrate pe client și pe nevoile sale.
Desigur, în ultimii 10 ani piața de leasing operațional a trecut prin mai multe provocări – pandemia, războiul din Ucraina, criza energetică, problemele din lanțurile de aprovizionare și producție. Cu toate acestea, piața și-a continuat creșterea, iar în acest context, leasingul operațional își dovedește și mai mult utilitatea și potențialul, oferind predictibilitate, soluții flexibile pentru nevoile de mobilitate, dar și o eficientizare a costurilor.
Ce va urma?
Într-adevăr, ținând cont de contextul actual la nivel mondial, e destul de dificil să facem previziuni pe termen lung. Realitatea înconjurătoare ne oferă mereu surprize și nu întotdeauna plăcute, menținându-ne în alertă și obligându-ne uneori să ne adaptăm din mers strategiile de afaceri. Sunt convins, însă, că piața locală de leasing operațional își va continua creșterea și dinamica. Cifrele ultimilor 10 ani ne-au demonstrat asta.
Tendințe precum sustenabilitatea și digitalizarea, aflate în plin avânt acum, își vor consolida pozițiile. Deja, aceste tendințe au determinat o regândire a strategiilor de business ale clienților pe termen lung. Mă aștept ca acest proces să continue și să vedem tot mai multe lansări de soluții alternative de mobilitate, pentru flotele „verzi” și soluții flexibile de eficientizare a costurilor. Dacă în urmă cu câțiva ani, companiile erau prudente și așteptau
să treacă criza pentru a relua investițiile, odată cu pandemia au înțeles că acest model nu mai funcționează. Crizele aduc și oportunități, iar leasingul operațional și noile produse de mobilitate sunt unele dintre cele mai bune soluții de eficientizare a costurilor pentru o companie și de a-i oferi predictibilitatea de care are nevoie în astfel de momente. Iar această abordare, orientată către flexibilitate și reacție rapidă în situații critice, cred că va defini strategiile de business ale companiilor în anii ce vor urma.
Mai mult decât atât, industria trece acum printr-o tranziție, de la oferirea de servicii standard de leasing operațional la servicii de mobilitate complexe și complete, care creează oportunități și vor transforma tot mai mult acest segment de piață. E o direcție firească, iar acest proces va continua și în anii următori.
De asemenea, nu trebuie să neglijăm impactul tot mai mare al politicilor CSR în strategiile de business ale companiilor, drept urmare și finanțările de flote verzi vor continua să crească. Interesul mare al companiilor pentru mașinile electrice se va menține datorită politicilor asumate de companiile internaționale de reducere a consumului energetic și a emisiilor de CO2, inclusiv la nivel de flotă, politici care trebuie aplicate și în România.
Suntem bucuroși că putem susține, la rândul nostru, creșterea pieței de vehicule electrificate și că putem contribui la o mobilitate sustenabilă. Suntem pregătiți să asigurăm un proces lin în tranziția către vehiculele „verzi”, fiind prima companie de leasing care a promovat mobilitatea sustenabilă încă din 2015. Oferim consultanță, avem și instrumentele necesare, dar vorbim de un proces de tranziție, care este de durată, mai ales dacă ne gândim la infrastructura stațiilor de încărcare. Ca țară, mai avem mult de investit aici și, cu siguranță, tranziția către flote verzi trebuie sincronizată și cu investițiile în infrastructura de încărcare care vor trebui făcute în următorii ani.
Creșterea vehiculelor electrice în sectorul corporate ar putea fi mult mai mare în România, dacă limitările eco-tichetelor pentru companiile de leasing operațional ar fi eliminate, mai ales că multe companii fac trecerea de la achizițiile în numerar și leasing financiar către soluțiile de leasing operațional. Cu toate acestea, companiile de leasing financiar nu au aceste constrângeri, deoarece nu sunt considerate utilizatori finali, astfel încât există o discriminare clară între cele două modalități de finanțare a vehiculelor.
În concluzie, cred că piața de leasing operațional este pregătită pentru o creștere semnificativă în următorii ani, determinată de cererea tot mai mare de soluții de mobilitate flexibile și convenabile, de creșterea numărului de soluții și platforme online care oferă clienților opțiuni și funcționalități pentru nevoi diverse și complexe, dar și de adopția tot mai largă a acestor servicii de către clienți, care înțeleg din ce în ce mai mult avantajele pe care le aduce leasingul operațional propriilor afaceri.
(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2023)
CITEȘTE ȘI:
Prezentare RENAULT MASTER 4, model 2024. Triplu salt
MAXUS eDELIVER. Garanția succesului
Comentați?