Senatul a adoptat proiectul de lege inițiat de Guvern, care majorează amenzile pentru neplata rovinietei, propunerea urmând să fie dezbătută de Camera Deputaților, forul decizonal.
Proiectul, care modifică anexa 2 la OG nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a celui de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, a fost adoptat cu 92 de voturi „pentru” şi 15 „împotrivă”.
Potrivit proiectului de lege, nivelul minim al amenzii pentru autoturisme va crește de la 250 de lei la 275 de lei, iar cel maxim, de la 500 de lei la 550 de lei. În cazul vehiculelor utilitare ușoare (sub 3,5 tone), nivelul minim urcă de la 750 de lei la 950 de lei, iar cel maxim, de la 1.250 de lei la 1.900 de lei.
Iată noile propuneri privind valoarea amenzilor:
Tipul vehiculului | Cuantumul amenzii contraventionale (lei) | ||
Minim | Maxim | ||
A | Autoturisme | 275 | 550 |
B | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone | 950 | 1.900 |
C | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone | 3.100 | 6.200 |
D | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone | 5.500 | 11.000 |
E | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) | 7.100 | 14.200 |
F | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) | 11.900 | 23.800 |
G | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 3.100 | 6.200 |
H | Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) | 5.500 | 11.000 |
Conform precizărilor Guvernului, din anul 2010 și până în prezent cuantumul amenzilor a rămas la același nivel, în timp ce cuantumul tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România exprimat în lei a crescut cu aproape 20%.
Astfel, valoarea amenzilor contravenționale pentru lipsa rovinietei s-a calculat ca fiind de două ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda minimă și de patru ori tariful anual de utilizare, pentru amenda maximă.
Guvernul consideră că propunerea de modificare a cadrului legal actual este justificată de faptul că numărul contravențiilor aplicate pentru circulația fără achitarea rovinietei a crescut foarte mult în ultimii ani (734.143 PVCC aplicate numai în anul 2021 prin intermediul punctelor fixe și mobile de control față de 357.531 aplicate în anul 2015).
”Creșterea exponențială a numărului de contravenții aplicabile a condus la concluzia că valoarea actuală a amenzilor NU este în măsură să descurajeze fenomenul contravențional”, spun reprezentanții Guvernului.
CITEȘTE ȘI:
Peste 140 de locuri susținute de Continental în cadrul școlii profesionale în sistem dual
Euro NCAP. Cele mai sigure mașini în 2021
Comentați?