Ordonanţa Split TVA, aprobată de Senat cu modificări

Senatul a adoptat marţi, proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă 23/2017 privind plata defalcată a Taxei pe Valoarea Adăugată (Split TVA).



În forma adoptată, măsura se aplică doar pentru firmele aflate în insolvenţă, faliment şi cele care la finalul anului 2017 au datorii la plata taxei.

În favoarea proiectului au votat 54 de senatori şi 45 s-au pronunţat împotrivă.

Actul normativ va intra în dezbaterea Camerei Deputaţilor, forul decizional.

Recent, consultanţii fiscali de la EY Romania au testat şi au identificat primele probleme practice, de bază, ale aplicării opţionale a „split TVA”.

1. Adaptarea sistemelor IT şi a proceselor de încasări şi plăţi durează
Adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA măreşte timpul de lucru al departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor. Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporţional cu numărul de plăţi şi încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie.

2. Trezoreria nu e pregătită – E nevoie de îmbunătăţiri şi de online banking
Tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile. Reprezentanţii EY spun că au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite.

3. Retragerea banilor din contul de TVA
Sumele disponibile în contul de TVA au o utilizare limitată. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare.

„Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA. În urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi”, arată Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistenţă fiscală şi juridică, EY România.

4. Cel puţin o parte din bănci sunt pregătite
Cnsultanţii fiscali de la EY s-au arătat plăcut suprinşi de faptul că au primit o atenţionare de la bancă privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoţită de instrucţiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent.

„EY România susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată. Totuşi, decizia îmbunătăţirii sistemului actual ar trebui luată cât mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli”, conchide Alex Milcev.

 

Adaugati comentariu