Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis la ANAP documentația de atribuire pentru lansarea procedurii de achiziție publică pentru finalizarea sectorului Chiribiș – Biharia, parte din Autostrada Transilvania A3 (Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea).
Perioada de proiectare și execuție a contractului va fi de 24 de luni din care, 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor.
După validarea documentației, CNAIR va putea lansa licitația propriu-zisă a contractului pentru proiectarea și execuția lucrărilor.
Subsecțiunea 3C2 (Chiribiș – Biharia) se întinde între km 30+550 și km 59+100 (28,55 km), începe în zona localitatii Sînlazar (intersecția cu drumul național DN 19E) și tranzitează o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN 19E (Chiribiș – Salard – Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.
Traseul continuă la sud de localitatea Poclusa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19 E, între localitățile Sarsig și Haucești și intersectează DJ 767 (Tiglead – DN 19E), la km 39+950. La km 40+980, traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ l00 m, iar la km 41+319 intersectează DC 42.
Ulterior, traseul autostrăzii ocolește la nord localitatea Fegernic, iar la km 48+500 se intersectează cu un drum local situat la sud de localitatea Sălard. În continuare, șoseaua se va îndrepta spre granița româno-ungară, intersectând DN 19 E, la km 55+100, drum național ce va fi deviat de la traseul existent pe o lungime de 1,8 km.
Pentru Chiribiș – Biharia, contractul a fost reziliat de 3 ori
Reamintim că în luna mai 2022, CNAIR a reziliat pentru a treia oară contractul pentru secţiunea Chiribiş – Biharia, ca urmare a blocajului generat de constructor, care nu a reuşit să predea un Proiect Tehnic conform. Contractul a fost semnat în anul 2020, iar construcţia ar fi trebuit să fie finalizată până la sfârşitul acestui an.
Lucrările pe lotul Chiribiş – Biharia au fost demarate în 2004 de către compania americană Bechtel, apoi au fost reziliate în 2013, pentru a fi din nou contractate, în 2015, cu spaniolii de la Corsan-Corviam și iar reziliate, în 2016, din cauză că nici acest antreprenor n-a făcut practic nimic.
Apoi în august 2017, secțiunea se licitează din nou și după 3 (trei!) ani se semnează contractul, în iulie 2020, cu românii de la Asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings.
Contractul a avut o valoare de 326,5 milioane de lei și prevedea 6 luni etapa de proiectare și 18 luni, cea de execuție.
Fostul constructor a spus că diferențele din teren față de expertiza CNAIR sunt majore și a cerut peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract).
”Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitația din 2017. Acum există două soluții. Antreprenorul renunță la (o parte din) pretenții și se ajunge la o sumă de compromis care poate fi adiționată legal la contract sau se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) și celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitație. Sau, desigur, se reziliază. A treia oară. Urmând, evident, încă niște ani de birocrație și degradări care vor crește și mai mult prețul final! Cerem responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România să tranșeze situația în cel mai scurt timp ca să putem finaliza acest segment blestemat până în 2024, la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată!”, comentau anul trecut situația reprezentanții Asociației Pro Infratsructura.
Secțiunea Chiribiş – Biharia (3C2) face parte din tronsonul 3C Suplacu de Barcău – Borş al Autostrăzii Transilvania, alături de 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş (26,35 km), aflat în construcție, și 3C3 Biharia – Borş (5,35 km), deschis circulației rutiere în septembrie 2020, odată cu inaugurarea noului punct de trecere a frontierei, Borş II.
CITEȘTE ȘI:
Rata anuală a inflaţiei a scăzut la 14,96% în iulie. Combustibilii s-au scumpit cu 35,63%
Autorizație de construire pentru tronsonul 4 al Drumului Expres Craiova – Pitești
Comentați?