Returnarea maşinilor la finalul contractului de leasing operaţional

După alegerea maşinilor şi primul accident, un alt moment important din cadrul derulării unui contract de leasing operaţional este returnarea maşinii la finalul acestuia. Pentru a nu exista niciun fel de neînţelegeri între părţile implicate vă prezentăm în continuare cîteva recomandări-cheie menite să simplifice această ultimă etapă.

Dincolo avantajele pe care le aduce leasingul operaţional, el impune companiilor-client şi câteva cerinţe. Una dintre cele mai importante obligaţii este cea referitoare la restituirea autovehiculelor “într-o stare normală de uzură”. Cu alte cuvinte, starea tehnică a maşinilor returnate trebuie să fie conformă cu vârsta maşinii şi kilometrajul rulat. Cum se poate îndeplini cu succes această obligaţie fără a plăti suplimentar reparaţii?

Iată în continuare o serie de recomandări ale companilor de leasing operaţional, însoţite şi de măsurile adoptate de acestea pentru a elimina cât mai multe dintre problemele ce pot apărea în această ultimă etapă a procesului de închiriere.

Informare completă şi corectă

Pentru Radu Manea, directorul Porsche Mobility, divizia de Fleet Management a Porsche Finance Group (PFG), returnarea vehiculelor depinde, bineînţeles, de client, însă, în general, consideră că procesul este unul fără probleme majore.

radu-manea-floteautoÎncercăm să sprijinim şi să consiliem clientul, ori de câte ori sesizăm abateri de la contract sau de la uzura normală, tocmai pentru a nu ajunge într-o situaţie-limită la final de contract. Clienţii ne apreciază pentru aceste lucruri, precum şi pentru transparenţa şi corectitudinea în procesul de returnare, atât la nivel de abordare, cât şi de costuri”, explică Radu Manea, directorul Porsche Mobility.

Acesta mai adaugă şi faptul că, în general, o soluţie poate fi şi o pre-inspecţie în service a maşinii, cu puțin timp înainte de returnare, dar subliniază că, dacă lucrurile sunt stabilite de la început, iar între client şi furnizor are loc un dialog deschis, ideal în baza unui document standard, a unui ghid de returnare, atunci lucrurile ar trebui să fie clare.

„Considerăm importantă informarea completă şi corectă a clientului cu privire la cerinţele punctuale la returnarea maşinii, tocmai pentru ca ambele părţi să aibă aceeaşi informaţie şi înţelegere a ei”, precizează directorul Porsche Mobility.

Proceduri înscrise în Ghidul de returnare

La rândul său, Philip Aarsman, managing director Business Lease spune că în 80% din cazuri, vehiculele returnate prezintă o utilizare normală, raportată la vârsta şi perioada de funcţionare, un fapt care se datorează partenerilor specializaţi în întreţinerea şi repararea vehiculelor, adică a service-urilor oficiale de marcă sau a celor multi-brand certificate.

Cu toate acestea, şeful Business Lease subliniază că starea vehiculului atunci când este returnat la sfârşitul contractului este un aspect foarte important atât pentru compania pe care o conduce, cât şi pentru clienţii care utlizează vehiculele.

Philip-Aarsman-businesslease-floteautoAcesta este motivul pentru care îi încurajăm să respecte Ghidul “Fair Wear and Tear Policy” pe care îl punem la dispoziţia lor şi în care este prezentată procedura de returnare, pagubele acceptabile şi inacceptabile, precum şi ceea ce trebuie să se facă înainte, inclusiv posibilitatea de evaluare a vehiculului înainte de restituire. Chiar şi în timpul întâlnirilor noastre cu clienţii le oferim o serie de sfaturi pentru a evita costurile suplimentare la finalul contractului, costuri care pot fi rezultatul unei utilizări necorespunzătoare a maşinii de companie. O altă măsură de precauţie în acest sens este o politică auto bună, care să fie cunoscută de către toţi utilizatorii vehiculelor”, conchide Philip Aarsman.

Program de întreţinere preventivă

Potrivit lui Alexandru Scrieciu, directorul de vânzări al BT Leasing Operaţional, în general starea tehnică a maşinii la finalul contractului este, în general acceptabilă, însă pentru a preveni eventuale probleme compania a implementat, de curand, un program de întreţinere preventivă prin care se încearcă o mai mare responsabilizare a utilizatorului maşinii.

Recomandăm şi o evaluare completă, cu 30-60 de zile, înainte de finalizarea contractului, însă pentru rezultate mai bune ar trebui ca pe toată perioada contractului, periodic, să se facă o astfel de evaluare preventivă”, arată Alexandru Scrieciu, directorul de vânzări al BT Leasing Operaţional.

Avantajul maşinilor în leasing operaţional

Din punctul de vedere al ALD Automotive, cel mai important aspect legat de o maşină aflată sub un contract de leasing operaţional este că beneficiază de cele mai bune servicii şi o asistenţă tehnică realizată la reprezentanţa producătorului respectiv sau în service-uri autorizate.

frederic-bancoAceste beneficii asigură, în medie, o condiţie tehnică mai bună decât a unui autovehicul care nu a trecut regulat prin service sau care poate a schimbat mai mulţi proprietari”, spune Frédéric Banco, directorul general ALD Automotive.

În plus, acesta arată că maşinile din flotă sunt deţinute de un singur proprietar pe toată durata contractului, ceea ce reprezintă un avantaj în momentul vânzării. La aceasta se adaugă cursurile de condus defensiv pe care ALD Automotive le oferă clienţilor sub programul ALD bluefleet ce aduc o contribuţie atât în ceea ce priveşte siguranţa la volan, cât şi în prezervarea parametrilor tehnici optimi ai maşinilor.

 

Cele mai des întâlnite daune

Potrivit companiilor de leasing operaţional, multe dintre problemele întâlnite la maşinile returnate sunt de tipul zgârieturilor, îndoiturilor, ruginei sau exfolierilor. Uneori, acestea mai sunt restituite cu tapiţerii murdare sau cu arsuri de ţigară şi se constată lipsa anumitor accesorii.
Cele mai afectate sunt, în general, elementele de caroserie: bara din faţă, capota, portierele şi parbrizul.
În ceea ce priveşte utilitarele, atât cele pentru transportul de marfă, cât şi cele cu dotări speciale, pot apărea foarte uşor probleme de uzură la transmisie, ambreiaj, calea de rulare şi direcţie.

 

(Articol publicat în Suplimentul special „Soluţii de finanţare”, revista Flote Auto, aprilie 2017)

Adaugati comentariu