Cu 13 modele electrice în Top 20 autovehicule înmatriculate în luna în martie 2025 și o cotă de piață pentru mașinile electrice pe baterie de 28,5% în 2024, cu mult peste media europeană de 13,6%, Belgia se impune drept un model de urmat în ceea ce privește tranziția la mobilitatea electrică. Există vreun secret? Oficial nu. Dar, în realitate, da: o politică fiscală inteligentă, țintită și coerentă.
Piața auto belgiană este preferata tuturor susținătorilor unei tranziții rapide la vehiculele electrice. Cu o creștere de 37,3% a vânzărilor de vehicule electrice în 2024, succesul mașinilor ecologice a continuat neîncetat de la începutul anului. Cele mai recente date publicate de Febiac, Federația Producătorilor și Importatorilor de mijloace de transport rutier din Belgia și Luxemburg, confirmă această dinamică.
Primele trei cele mai înmatriculate mașini în Belgia în luna martie 2025 au avut motorizări diferite, fapt care reflectă diversitatea pieței: BMW iX1 (BEV), Daciei Sandero (benzină) și Toyota Yaris (HEV). Totodată, vehiculele electrice cu baterie au ocupat un loc proeminent, cu 13 modele prezente în topul celor mai înmatriculate 20 de mașini noi.
Care ar fi explicația? Una simplă: deducerea fiscală. Concret, pentru a realiza tranziția la vehiculele electrice, Belgia vizează companiile, care asigură, de alfel, două treimi din vânzările anuale de pe piața auto.
În loc să adopte o politică de subvenții directe printr-un bonus ecologic, Belgia a implementat o politică de deduceri fiscale pentru companii pentru achiziționarea de vehicule electrice în flotele lor, deduceri care pot ajunge și până la 100%.
Această politică de deducere fiscală a permis flotelor companiilor din Belgia să-și crească rata de electrificare la 40%, comparativ cu mai puțin de 20% în majoritatea celorlalte țări europene.
CITEȘTE ȘI:
Prima fabrică MG Motor din Europa ar putea fi deschisă în decurs de un an
Comentați?