Rabla 2016. Peste 25.000 de maşini noi şi 45 electrice

Programul Rabla 2016 a însemnat casarea a 25.977 maşini vechi şi înlocuirea lor cu 25.860 vehicule noi. Capitala a fost campioana achiziţiilor prin Rabla Clasic, cu aproape 8.000 de maşini, fiind detronată însă de jud. Timiş în ceea ce priveşte achiziţia de vehicule electrice prin Rabla Plus.



Prin programul Rabla 2016 au fost achiziţionate 25.860 autovehicule noi, 22.400 unităţi fiind cumpărate de către persoane fizice şi 3.460 de către persoane juridice, potrivit datelor transmise revistei Flote Auto de Administraţia Fondului pentru Mediu. Totodată, au fost predate spre distrugere 25.977 autovehicule uzate. Dintre acestea, 22.499 au fost deţinute în proprietate de către persoane fizice, iar 3.478 au aparţinut persoanelor juridice.

De facilităţile programului au beneficiat 152 instituţii publice, acestea achiziţionând 787 autovehicule noi, ceea ce reprezintă aproximativ 23% din totalul autovehiculelor cumpărate de către persoanele juridice. Din punct de vedere teritorial, persoanele fizice şi cele juridice din municipiul Bucureşti au realizat cele mai multe achiziţii de autovehicule noi. Astfel, persoanele fizice au cumpărat 6.272 de maşini, companiile, 1.087 unităţi, iar instituţii publice – entităţi ce fac parte din categoria persoanelor juridice, alte 431 unităţi”, a explicat preşedintele AFM, Mihai Alexandru Moia.

În ceea ce priveşte extensia Rabla Plus, datele transmise de AFM arată că progamul a înregistrat un număr de 23 beneficiari persoane juridice, exclusiv operatori economici. Aceştia au cumpărat 45 autovehicule noi, dintre care 39 pur electrice şi 6 electrice hibride. De data aceasta, Timişul a fost campionul achiziţiilor de vehicule noi electrice, situaţia pe judeţe privind maşiniile prietenoase cu mediul fiind următoarea: Bucureşti – 13 unităţi; Arad – 5 unităţi; Argeş – 1 unitate; Bacău – 2 unităţi; Caraş-Severin – 1 unităţi; Cluj – 3 unităţi; Iaşi – 3 unităţi; Ilfov – 1 unităţi; Timiş – 14 unităţi şi Vâlcea – 2 unităţi.

Un program cu 12 ediţii

Programul Rabla se desfăşoară din anul 2005, anul trecut fiind lansată cea de-a 12-a ediţie.
În primii patru ani (2005-2008), AFM a venit în sprijinul proprietarilor de autoturisme vechi, poluatoare, acordându-le o subvenţie de 3.000 lei, ca o primă rată pentru cumpărarea unei maşini noi de la producătorii şi/sau importatorii validaţi.
Începând cu anul 2009, valoarea primei de casare pentru persoanele fizice a fost mărită la 3.800 lei.

Pentru anul 2010, Programul de înnoire a Parcului auto naţional a adus o serie de modificări, astfel:
– înlocuirea primei de casare cu tichetul valoric cu valoare nominală, în valoare de 3.800 lei;
– participarea persoanelor juridice în Program;
– pentru achiziţionarea unui autovehicul nou s-au putut utiliza unul, două sau cel mult trei tichete valorice.

Pentru programele desfăşurate din 2010 şi până în anul 2012, inclusiv, putea fi utilizat unul, două sau cel mult trei tichete valorice, iar valoarea acestuia a fost de 3.800 lei.

În cadrul programului din 2013 a fost utilizat un singur tichet valoric pentruachiziţionarea unui autovehicul nou, faţă de trei tichete câte se utilizau în anii anteriori, iar valoarea acestuia a fost de 6.500 de lei, faţă de 3.800 lei cât valora în
2012.

În 2013 a fost posibilă cumularea eco-tichetului cu tichetul Rabla în cazul achiziţionării unui autovehicul electric. De asemenea, pentru stimularea achiziţionării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul s-a oferit posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 lei pentru:
– achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6;
– achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate deemisii ce CO2 mai mică de 100g/km;
– achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.

La achiziţionarea unui autovehicul de acest tip, se putea acorda, pe lângă prima de casare, o reducere în cuantum de maximum 1.000 lei, rezultată prin cumulul a cel mult două eco-bonusuri.

Ca noutate, în Programul Rabla 2014, persoanele fizice care au beneficiat deun tichet electronic s-au adresat direct producătorilor/dealerilor validaţi în program. De asemenea, o altă modificare este aceea că au fost incluse în program maşini cu o vechime mai mare sau egală cu 8 ani.Pentru prima dată tichetele nu au fost acordate fizic beneficiarilor, acestea fiind alocate electronic în sistemul informatic al AFM.

În anul 2015, cuantumul primei de casare a fost de 6.500 lei, la care se puteaadăuga câte un ecobonus la achiziţionarea unui autovehicul nou, dar nu mai mult de două ecobonusuri cumulate, pentru fiecare dintre următoarele caracteristici, astfel:

a. un ecobonus în valoare de 750 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, în regim de funcţionare mixt, potrivit menţiunilor înscrise în certificatul de conformitate al autovehiculului nou;

b. un ecobonus în valoare de 1.500 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;

c. un ecobonus în valoare de 2.500 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid.

S-a menţinut posibilitatea cumulării a maxim două eco-bonusuri, cu menţiunea că aceasta s-a putut realiza numai între eco-bonusul ”a” şi ecobonusurile ”b” sau ”c”.

Anul trecut, 3 suplimentări pentru populaţie

În 2016, Programul Rabla a fost divizat în „Rabla Clasic” şi „Rabla Plus”, extensia dedicată maşinilor electrice şi dezvoltării infrastructurii specifice.

Bugetul iniţial alocat celor două programe a fost de 220 milioane de lei, din care 75 milioane de lei pentru Rabla Plus, atât pentru achiziţionarea de autovehicule noi electrice şi electrice hibride, cât şi pentru finanţarea reţelei de staţii de încărcare a acestora. În interiorul programului Rabla Clasic, de 145 milioane lei, iniţial, 115 milioane de lei au fost alocate persoanelor fizice şi 30 de milioane de lei, persoanelor juridice. Dar, datorită succesului înregistrat imediat după lansarea din 14 iunie, cele 13.000 de tichete electronice destinate persoanelor fizice fiind rezervate în primele trei săptămâni, Ministerul Mediului a suplimentat numărul de tichete pentru populaţie de trei ori – prima dată în iulie (cu 4.000 de tichete prin realocarea a 10 milioane lei din bugetul persoanelor juridice), a doua oară în octombrie (1.846 de tichete prin realocarea a 12 milioane lei din bugetul persoanelor juridice) şi a treia oară în noiembrie (3.538 tichete prin suplimentarea bugetului cu 23 milioane lei).

Anul trecut, în cazul „Rabla Clasic” a rămas în vigoare prima de casare de 6.500 de lei, cu posibilitatea accesării suplimentare a două eco-bonusuri pentru următoarele situaţii:

  • un eco-bonus de 750 de lei care a putut fi adăugat primei de casare, în cazul în care românii au ales să-şi cumpere o maşină al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km,
  • un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru situaţia în care populaţia a optat pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid.

Dacă maşina nouă a respectat ambele criterii, un solicitant a putut beneficia de ambele eco-bonusuri, ajungând astfel, cu tot cu prima de casare, la o finanţare de 8.750 de lei, suportată de AFM din costul maşinii noi.

În ceea ce priveşte extensia „Rabla Plus”, cei care au ales o maşină care nu poluează au beneficiat din partea AFM de două tipuri de eco-tichete: un eco-tichet de 5.000 de lei pentru achiziţionarea unui autoturism nou electric-hibrid sau un eco-tichet de 20.000 de lei pentru maşinile noi 100% electrice.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2017)

 

 

Adaugati comentariu