Profituri în scădere pentru 41% dintre transportatori

Un studiu Coface arată că firmele din domeniul transporturilor rutiere de mărfuri au generat în 2015 o cifră de afaceri totală de 34,28 miliarde de lei, în creştere cu 13% comparativ cu anul anterior. Cu toate acestea, profiturile a 41% dintre companii s-au deteriorat, iar 12% au intrat pe piedere.



Analiza a luat în calcul un număr de 31.363 de companii din transporturi care au depus declaraţii financiare în 2015. Acestea au generat o cifră de afaceri totală de 34,28 miliarde de lei, în creştere cu 13% comparativ cu anul anterior.

Investiţiile în retehnologizare reprezintă 39% din totalul activelor, semnificativ peste dinamica uzurii acestora pentru al patrulea an consecutiv, impactul fiind uşor vizibil prin prisma unei creşteri sensibile a profitabilităţii consolidate. Companiile din sectorul analizat au menţinut nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plata a acestora fiind de 112 de zile, în timp ce creanţele sunt colectate la 88 de zile”, spune Coface.

În funcţie de distribuţia cifra de afaceri, autorii studiului subliniază că aproximativ 24% dintre companiile care au depus declaraţiile pentru anul 2015 nu au desfăşurat în realitate nicio activitate, iar 1.249 de companii din acest sector au avut o cifră de afaceri anuală mai mare de un milion de euro. Acest segment al firmelor reprezintă doar
4% din totalul firmelor, însă a generat aproape 64% dintre veniturile înregistrate la nivelul întregului sector.

În ceea ce priveşte modul în care au evoluat profiturile companiilor din transporturile rutiere de marfă, studiul Coface relevă că profitului net consolidat la nivel sectorial pentru 2015 a crescut cu 4,5%, cu o dinamică crescătoare faţă de nivelul din anii anteriori, respectiv 1,5% în 2014 şi 0,5% în 2013, iar marja operaţională a crescut de la nivelul din 2012, de 0,5%, la 6,2%, în 2015.

De asemenea, 41% dintre companiile care activează în acest sector au raportat o deteriorare a profitului net în 2015, comparativ cu anul anterior, aproximativ 12% dintre acestea trecând din profit în pierdere.

„Această dinamică se înregistrează pe fondul datoriilor foarte mari contractate de firmele autohtone, acestea înregistrând un grad de îndatorare total de 76%. Companiile din România care activează în sectorul analizat au avut un nivel ridicat al investiţiilor în activele fixe şi terenuri, ponderea acestora în totalul activelor fixe fiind de 39%, superioară amortizării. Această situaţie este confirmată de datele INSSE cu privire la înmatriculările noi de vehicule comerciale (date anuale 2013 — 2015)”, se arată în analiză.

Investiţiile în retehnologizare reprezintă 39% din totalul activelor, semnificativ peste dinamica uzurii acestora pentru al patrulea an consecutiv, impactul fiind uşor vizibil prin prisma unei creşteri sensibile a profitabilităţii consolidate. Companiile din sectorul analizat au menţinut nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plata a acestora fiind de 112 de zile, în timp ce creanţele sunt colectate la 88 de zile.

Specialiştii Coface atrag atenţia că modalitatea de finanţare a investiţiilor realizate de companiile autohtone nu este sustenabilă. Ponderea datoriilor pe termen scurt în total capitaluri împrumutate s-a menţinut la peste 65%, durata medie de colectare a creanţelor a scăzut la 88 de zile, situaţia de lichiditate îmbunătăţindu-se doar marginal, în timp ce rata de acoperire a datoriilor pe termen scurt, prin trezoreria netă, a crescut până la 20%.

„În orice caz, sursa de conservare a lichidităţii nu este una sustenabilă pe termen lung, în condiţiile în care furnizorii sunt plătiţi mai târziu. Excedentul de lichiditate este utilizat într-o destinaţie clasică, spre investiţii pe termen lung, în activele fixe (maşini pentru transport), atât în 2014, cât şi în 2015, dar în defavoarea creditorilor. În cazul furnizorilor, valoarea zilelor de plată a datoriilor este ridicată, combinată cu un ciclu negativ de conversie a banilor, iar în ceea ce priveşte băncile, îndatorarea este în uşoară scădere, la 76%”, precizează analiza

O altă problemă este faptul că infrastructura nu a înregistrat nicio îmbunătăţire în perioada 2013 – 2015

„Analiza sectorului transporturilor reconfirmă ceea ce Coface a subliniat în mod repetat: o evoluţie relativ bună, însă care nu este suficientă pentru a îmbunătăţi semnificativ structura companiilor ţi a le asigura sustenabilitatea. În continuare, vedem dezechilibre perpetuate prin utilizarea resurselor pe termen scurt pentru investiţii şi achiziţii de active, ceea ce face ca aceste companii să fie expuse unor şocuri în asigurarea lichidităţilor. Viteza cu care se succed ciclurile economice obligă companiile să fie mult mai realiste în abordarea strategiei financiare, riscând să fie prinse în ofsaid dacă nu îşi gestionează coerent resursele”, a menţionat Eugen Anicescu, Country Manager, Coface Romania.

La rândul său, Nicoleta Mărunţelu, analist economic la Coface România, punctează că infrastructura din România, caracterizată prin investiţii insuficiente şi printr-o stare precară a drumurilor, continuă mai mult să îngreuneze activitatea transportatorilor în loc să contribuie la dezvoltarea ei.

„În 2015, se observă un trend pozitiv ai indicatorilor la nivel consolidat pentru transporturile de mărfuri din România. Cu toate acestea, echilibrul este unul fragil, iar îmbunătăţirile nu pot susţine companiile în faţa şocurilor venite din interior (lichiditate insuficientă, dependenţă faţă de recuperarea creanţelor), respectiv din exterior (noi poveri fiscale, creşteri de preţuri la carburanţi, preţuri RCA instabile). În ceea ce priveşte riscul, doar 2 din 10 companii analizate de Coface pe parcursul anului 2016 (reprezentativitate eşantion 64%) sunt încadrate într-un risc scăzut de a intra în insolvenţă”, a arătat Nicoleta Mărunţelu

 

 

Adaugati comentariu