auto
Home Piaţa auto Analize de piață Producătorii auto europeni taie din capacități: ce înseamnă pentru flote și piața locală

Producătorii auto europeni taie din capacități: ce înseamnă pentru flote și piața locală

Piața auto europeană intră într-o fază de restructurare profundă. Potrivit unei analize AlixPartners, cererea scăzută și concurența tot mai agresivă a constructorilor asiatici ar putea duce la închiderea a până la opt fabrici de pe continent în următorii ani.

Efectele se vor resimți nu doar la nivel industrial, ci și în costurile de achiziție și mentenanță ale flotelor, avertizează specialiștii.

Constructorii europeni se confruntă cu o capacitate de producție utilizată la doar 55%, în timp ce grupul Stellantis atinge abia 45%. În paralel, mărcile chineze – BYD, MG, Geely – își consolidează poziția, estimându-se o cotă de piață de 10% până în 2030. Această presiune suplimentară obligă producătorii tradiționali să reducă oferta, să simplifice gamele și să ajusteze prețurile, în special la modelele de volum, preferate în flote.

„Dacă producătorii chinezi vor vinde două milioane de mașini anual în Europa până în 2030, continentul va avea cu aproximativ opt fabrici în plus”, avertizează Fabian Piontek, director general AlixPartners Germania.
Închiderea unei uzine nu e doar o decizie economică, ci un proces complex, care poate costa 1,5 miliarde de euro și dura până la trei ani – ceea ce va impacta indirect lanțurile de aprovizionare, disponibilitatea pieselor și chiar timpii de livrare pentru flotele corporate.

Avertismentul ACEA

Datele ACEA confirmă tendința: în 2024, livrările de mașini noi au crescut cu doar 0,9%, ajungând la 13 milioane de unități, în timp ce cererea pentru modele de firmă și vehicule comerciale rămâne volatilă. În același timp, penalitățile impuse de Comisia Europeană pentru emisiile de CO₂ vor forța constructorii să renunțe la modele mai vechi, crescând astfel prețul mediu de achiziție.

Recomandări

Pentru administratorii de flote, recomandarea este clară:
👉 planificarea achizițiilor din timp, mai ales pentru modelele cu motorizări termice;
👉 diversificarea portofoliului de furnizori, inclusiv către mărci asiatice care oferă costuri competitive;
👉 și adaptarea politicilor de mobilitate la posibile întârzieri de producție sau reduceri de stoc.

Europa trece printr-un moment de inflexiune. Într-o industrie în care echilibrul dintre cerere, reglementări și tehnologie este mai fragil ca oricând, mobilitatea devine o chestiune de strategie, nu doar de logistică.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotele corporative
Analize de piață

Flotele corporative au redus emisiile de CO2 cu 25% în doi ani. Raport Ayvens

Flotele corporative din Europa fac progrese tangibile în reducerea emisiilor și trecerea...

vehicul
Analize de piață

Nici nemții nu își mai permit un vehicul nou la fel de ușor ca înainte

În timp ce cumpărătorul mediu din Germania trebuia să cheltuiască, în anii...

mașini electrice
Analize de piațăFlotă verde

Aproape jumătate dintre români nu ar lua în considerare achiziționarea unei mașini electrice

Deși UE intenționează să interzică până în 2035 vânzările de vehicule noi...

vehicule electrice
Analize de piață

Constructorii auto tradiționali preiau controlul în vânzările de vehicule electrice din Europa

În 2025, Germania și-a afirmat dominația asupra pieței europene a vehiculelor electrice:...