Advertisement

grupul Renault
Home Finanţare Pe cine (dez)avantajează limitarea plăţilor cash? Exemplu: vânzarea unui autoturism de 15.000 de euro

Pe cine (dez)avantajează limitarea plăţilor cash? Exemplu: vânzarea unui autoturism de 15.000 de euro

Începând cu data de 9 mai, românii nu vor mai putea face tranzacţii cash mai mari de 50.000 de lei pe zi (între persoane fizice) şi de 10.000 de lei pe zi (între persoanele fizice şi juridice). Potrivit analiştilor KeysFin, decizia va aduce un control mai bun al finanţelor publice şi, mai ales, un câştig în plus pentru mediul bancar.

Noua lege „pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar “ (nr. 70/2015), publicată în Monitorul Oficial, prevede că plăţile care acum se pot face în numerar vor fi limitate.

Potrivit analiştilor KeysFin, măsura reprezintă o lovitură puternică pentru cei care lucrează acum cu sume importante de cash.

Ţinta autorităţilor o reprezintă limitarea sumelor mari de cash care circulă în economie şi, în general, stimularea plăţilor prin conturi, ce pot fi urmărite de organele fiscale şi impozitate. Este o măsură menită să reducă evaziunea dar care, pe de altă parte, limitează circulaţia banilor într-o economie imatură. Nu este exclus ca, în loc să stimuleze activitatea economică, aceasta să imfluenţeze în mod negativ apetitul pentru investiţii în zona gri a economiei, una semnificativă. Vorbim în general de afaceri din retail, intermedieri financiare, imobiliare şi auto, acolo unde se fac încă plăţile la sacoşă şi unde, de altfel, evaziunea fiscală înregistrează cote ridicate”, au explicat experţii KeysFin.

Noile reglementări vor afecta inclusiv tranzacţiile între persoanele fizice, care nu erau limitate până în prezent.

Astfel, încasările şi plăţile în numerar între persoane fizice, drept urmare a unui contract prin care se transferă dreptul de proprietate (spre exemplu, contract de vânzare, schimb) asupra unor bunuri sau drepturi, prin care se prestează servicii sau se acordă/restituie împrumuturi, nu vor mai putea depăşi un plafon de 50.000 lei / tranzacţie.

Exemplu practic

Pentru a înţelege mai bine limitele impuse de lege, experţii KeysFin dau drept exemplu vânzarea unui automobil de 15.000 de euro între două persoane fizice.

Dacă în prezent se poate plăti cu bani cash, fără comisioane bancare şi chiar fără ca autorităţile să cunoască valoarea tranzacţiei, din luna mai, când plafonul de cash scade la 11.300 euro (50.000 lei), restul va trebui plătit prin contul vânzătorului, comisionat de bancă”, afirmă aceştia.

Amenda pentru neplata prin cont va fi, în acest caz, de 370 euro, echivalentul a 10% din suma neachitată conform legii.

Suma nu este una foarte mare, cum nici comisonul plătit la bancă nu este unul semnificativ, însă experţii spun că trebuie să privim pe ansamblul economiei.

dezavantajeaza-limitarea-platilor-cash-exemplu-vanzarea-unui-autoturism-15-000-euro-floteauto
Ţinta autorităţilor o reprezintă limitarea sumelor mari de cash care circulă în economie

Iar experienţa altor ţări arată că efectele ar trebuie să fie, pe ansamblu, pozitive.

„În Italia, de exemplu, limitarea plăţilor în numerar este aplicată încă din 2011, la 1000 de euro. Şi acolo s-a discutat puternic despre pericolul îngrădirii libertăţii economice, controlului tot mai puternic al statului şi al băncilor, însă, pe ansamblu, efectele măsurii au fost pozitive”, spun analiştii.

În Spania, o măsură similară a intrat în vigoare în octombrie 2012, limita maximă fiind de 2500 de euro, iar efectele s-au simţit imediat, asta într-o economie în care evaziunea era estimată la 245 de miliarde de euro, echivalentul a 23% din produsul intern brut.

„Poate cel mai relevant exemplu îl constituie ţările nordice, în special Norvegia, acolo unde doar 5% din tranzacţii se mai fac cu bani lichizi, iar până în 2020 vor fi eliminate complet„, au explicat experţii KeysFin.

O gură de oxigen pentru bănci

Noua lege va oferi o „gură de oxigen” băncilor. „Va oferi, implicit, sistemului bancar o nouă pârghie de câştig, pentru că bancherii vor putea comisiona un volum mai mare de tranzacţii. O sursă care le va permite să continue procesul de curăţare a bilanţurilor de creditele neperformante din anii expansiunii consumului”, consideră analiştii.

Interesant este că statul a impus băncilor limitarea comisioanelor interbancare la maxim 0,2% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv 0,3% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

Prevederea va intra în vigoare însă abia anul viitor, pe 9 mai 2016, la 12 luni distanţă de la intrarea în vigoare a noilor prevederi legale.

Cardul de companie va lua avânt

Experţii de la KeysFin afirmă totodată că măsura limitării tranzacţiilor cash va extinde folosirea cardurilor de firmă, metodă prin care firmele şi angajaţii pot face plăţi electronice.

Majoritatea băncilor deţin astfel de instrumente, iar accesul la plăţile prin card se va extinde semnificativ o dată cu această măsură.

„Plăţile cu cardul vor simplifica activitatea zilnică a afacerii, vor conferi un plus de credibilitate şi vor impulsiona reducerea blocajului financiar”, spun economiştii de la KeysFin.

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

fondurilor europene
Finanţare

Companiile intensifică accesarea fondurilor europene și investițiile în tehnologii verzi

Un nou sondaj EY pune în evidență tendințele și provocările întâmpinate de...

hibride
Finanţare

MIPE își extinde parcul auto cu 16 SUV-uri hibride, finanțate din fonduri europene

Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) intenționează să achiziționeze prin licitație un...

Porsche Finance Group
Finanţare

Porsche Finance Group: Serviciile personalizate rămân esențiale pentru segmentul de flote

Porsche Finance Group (PFG), unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții...

Business Lease
FinanţareRent a car

6 sfaturi de la Business Lease pentru închirierea mașinilor de companie

Aveți nevoie de mobilitate, dar perioada de timp pentru care aceasta este...