Interviu cu Alexandru Popescu, Director Comercial ALD Automotive Romania
Prin prisma clienţilor ALD Automotive, criza actuală, determinată de epidemia de coronavirus, este diferită de criza financiară din 2008?
Impactul pandemiei este greu de generalizat, dar un numitor comun pe care l-am identificat este cel al nevoii de lichidităţi. Similar cu 2008, cashflow-ul a fost un subiect delicat pentru mulţi dintre clienţi, iar soluţia de leasing operaţional a fost una dintre puţinele care a reuşit să răspundă eficient la această nevoie. În special în prima parte a anului, când pandemia a pus la încercare planurile de criză în moduri diferite faţă de 2008.
Practic, comparativ cu acum 12 ani, schimbările pe care cu toţii a trebuit să le facem s-au petrecut într-un timp record şi în condiţii la care poate nu mulţi manageri se aşteptau. De la o zi la alta am făcut shiftul de la birouri pline de oameni la work from home şi o nouă normalitate. Planurile de business au trebuit rescrise, modul de interacţionare cu partenerii şi clienţii s-a reconfigurat cu accent pe zona digitală şi toţi am depus eforturi uriaşe pentru a menţine acelaşi nivel de calitate şi profesionalism al serviciilor pe care le furnizam.
Cred că, în acest moment, provocarea pentru toate industriile este de a găsi echilibrul corect între planurile de dezvoltare, investiţiile programate şi siguranţa angajaţilor, care sunt rotiţele cele mai importante din angrenajul oricărei companii. Am ţinut permanent legătura cu managerii companiilor cărora le furnizăm produse şi servicii de leasing operaţional, pentru a înţelege exact care sunt noile nevoi, derivate din această pandemie şi a le furniza soluţii personalizate.
Componentele TCO au suferit modificări în această perioadă, ca pondere în costul total de utilizare a maşinilor?
Influenţa pandemiei asupra industriilor ce se bazează pe transportul rutier s-a resimţit puternic la începutul anului, când a fost instituită starea de urgenţă. A fost momentul în care flote întregi au fost trase pe dreapta, din cauza opririi activităţii în aproape toate sectoarele economice. Putem considera acel punct ca o referinţă pentru modificări importante de TCO, în cazul majorităţii clienţilor.
Cum work from home a devenit noua paradigmă pentru multe dintre companii, şi nevoia de mobilitate a angajaţilor s-a redus simţitor. Astfel, primul efect a fost o ajustare a mediei de kilometri lunar. Ulterior, clienţii au avut nevoie de o recalibrare a bugetelor, adaptată la noua normalitate, astfel că am căutat alături de aceştia cele mai bune soluţii pe termen scurt şi mediu. Pentru unele companii, varianta ideală a fost extinderea perioadelor contractuale, ceea ce a condus şi la ajustări de rulaje. În aceste cazuri a scăzut şi valoarea aferentă serviciilor din totalul TCO (de exemplu mentenanţa, ca urmare a ajustării kilometrajului anual).
La toate acestea se mai adaugă o componentă importantă – consumul de carburant, care este evident la valori mult mai reduse faţă de o perioadă obişnuită. Astfel, pe termen scurt şi mediu estimăm că TCO-ul va rămâne la acest nivel, în special pentru că unele industrii au decis să prelungească sistemul work from home până anul viitor, iar autorităţile tocmai au impus noi restricţii, care vor influenţa, la rândul lor, economia şi nevoia de mobilitate.
Care vor fi tendinţele în ceea ce priveşte leasingul operaţional, ţinând cont de urmările pandemiei?
Calibrare, flexibilitate şi, de la un punct, reluarea investiţiilor. Este, practic, o perioadă de tranziţie din care vom învăţa cu toţii.
După mai bine de jumătate de an de la începutul acestei pandemii, observăm câteva trenduri conturate, de la o mai mare digitalizare, un mix nou de servicii de mobilitate, prin oferirea de soluţii flexibile şi până la apariţia unor oportunităţi noi pentru anumite industrii.
Pentru ALD Automotive, digitalizarea este un proces continuu, care a început cu ani în urmă, dar este clar că apetenţa pentru aceste tool-uri va creşte constant în următoarea perioadă. Noi am îmbunătăţit constant aplicaţia şi platforma My ALD, care le oferă utilizatorilor şi managerilor de flote informaţii relevante şi în timp real în ceea ce priveşte flota, contractele şi serviciile aferente.
Nu în ultimul rând, soluţiile flexibile. Este evident că noua normalitate în care ne desfăşurăm activitatea necesită un grad nemaiîntâlnit de adaptabilitate, de aceea cheia stă în dezvoltarea acelor soluţii care să răspundă cât mai fidel nevoilor actuale ale clienţilor. Cine va puncta la acest capitol va reuşi nu doar să îşi sprijine actualii clienţi, dar chiar să câştige unii noi.
Cum credeţi că vor evolua finanţările prin leasingul operaţional în următoare perioadă la nivel de industrie?
Apetitul pentru investiţii nu a dispărut complet, întrucât unele companii doar au pus pe hold proiectele pe care şi le bugetaseră anterior pandemiei. În acelaşi timp, observăm menţinerea interesului pentru produsele de leasing operaţional, indiferent de dimensiunea jucătorilor din pieţe.
Vom continua, în acelaşi timp, să asistăm la modificări periodice în mixul de mobilitate, pentru că atât angajaţii, cât şi angajatorii se adaptează din mers la noua normalitate. Dacă acum un an vorbeam despre soluţii de tip car sharing, de exemplu, pentru angajaţii ce nu beneficiau de maşină de serviciu, acum inclusiv recomandările forurilor mondiale de sănătate converg spre utilizarea individuală a autoturismelor.
În acelaşi timp, ne aşteptăm şi la revenirea interesului din sectorul de IMM-uri, ce are nevoie de soluţii de mobilitate pentru dezvoltare, iar produsele de leasing operaţional le oferă predictibilitate financiară şi îi ajută să nu îşi blocheze lichidităţile.
Ce recomandări aveţi pentru companiile cu flote de maşini pentru a traversa această perioadă plină de provocări?
Să fie deschise către soluţii ce poate nu ar fi fost luate în calcul acum câteva luni. Scopul nostru, ca furnizor de produse de leasing operaţional, este să livrăm exact acele soluţii de care un client are nevoie, astfel încât mobilitatea să devină un factor de dezvoltare a business-ului şi nu unul de stres.
Managerilor de flote le recomandăm să ia în calcul diferite scenarii de evoluţie a pandemiei şi să le coroboreze cu situaţia actuală a parcului auto. O analiză „la rece”, în urma căreia să poată avea o imagine foarte clară despre costuri, performanţă şi contribuţia flotei la dezvoltarea companiei. În acest fel vor putea decide dacă planurile iniţiale pot merge mai departe sau necesită o reevaluare.
În acelaşi timp, trebuie să fie atenţi şi la noile nevoi pe care le-au dezvoltat angajaţii. Oamenii sunt în continuare reticenţi în a folosi transportul în comun, astfel că managerii ar putea lua în calcul translatarea unor maşini din flotă, care oricum erau neutilizate din cauza pandemiei, ca autoturisme de serviciu.
Un tip de produs flexibil pe care îl recomandăm în viitorul apropiat este cel prin care autovehiculele sunt utilizate pe o perioadă mai scurtă decât în cazul unei soluţii tradiţionale de leasing operaţional, iar maşinile pot fi returnate oricând. Simplu, eficient şi adaptabil oricărui business.
De asemenea, pentru companiile care deţin flote în proprietate, Sale & Lease Back este produsul recomandat pentru a obţine surse de cash imediate, fără a creea disconfort şi schimbări în ceea ce priveşte utilizarea vehiculelor. Acest produs oferă predictibilitate asupra cashflow-ului şi externalizează riscul aferent variaţiei costurilor de mentenanţă, dar şi cel al revânzării maşinilor din flotă.
(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2020)
CITEȘTE ȘI:
A apărut revista FLOTE AUTO, noiembrie 2020
Drumul Expres Craiova – Piteşti. Tronsonul 2 ar putea fi gata înainte de termen
Nicușor Dan susține că problema locurilor de parcare în Capitală s-ar rezolva în 2 ani
Comentați?