Opel Corsa-e e-Elegance. Poliglot

Opel Corsa împarte baza tehnică cu electricele franceze din grupul Stellantis, dar are un caracter bazat pe rațiune și eficiență, tipic teutonilor. Rezultatul: un consum redus și o autonomie importantă.
Opel Corsa

Cu doar trei ani în urmă, când era în negocieri cu General Motors pentru achiziționarea companiei din Russelsheim, Carlos Tavares declara: ”Marca Opel trebuie să rămână germană”. Sigur că declarația nu se referea doar la locația geografică, ci și la filosofia construcției care, pentru mașinile ”made in Germany” înseamnă calitate, raționalitate și eficiență. Trei calități urmărite de tiți producătorii auto, dar care la nemți au rădăcini istorice și au pătruns în cultura fiecărui angajat.

Tocmai de aceea, au fost păstrate rolurile celor trei hatch-uri mici din gama PSA (care, acum, a devenit Stellantis, după fuziunea cu FCA). Chiar dacă, pe sub caroserie, acestea împart aceeași tehnologie, spiritul diferă sesizabil: DS 3 Crossback E-Tense este cel șic, cu linii și finisaje rafinate, în timp ce Opel Corsa de află la polul opus – sobru și concret. Între ele se plasează Peugeot 208, care, cu designul său original și dinamic, are drept scop seducerea clienților mai tineri.

Reușește micuțul neamț să se achite de sarcină? Dincolo de considerațiile estetice, pur subiective, la interior micul german urmărește filosofia de design a fraților mari, fără artificii stilistice a la 208 și DS 3. Toate controalele sunt la îndemână, și chiar și sistemul de infotainment Navi pro se remarcă prin ușurința în utilizare și abundența funcțiilor. Instrumentarul digital nu e la fel de practic: ecranul mic, de 7 inchi, nu poate afișa lejer toate informațiile.

 

corsa
Bordul are desenul tipic modelelor Opel: Comenzi pentru pilotul automat adaptiv și
pentru limitatorul de viteză; Butoane pentru radio, telefon și comenzi vocale; Sistem de infotainment cu ecran de 10,2 inchi, compatibil cu Android Auto și CarPlay; Raft pe consola centrală, folosit la încărcarea wireless a telefonului; Instrumentar digital de 7 inchi; Vizualizarea consumului în ultimele 30 de minute ale călătoriei

corsa

corsa

Tot legat de funcționalitate, habitaclul este spațios, în special în față. Dacă alegi bancheta, primești spațiu suficient în lățime și înălțime, dar, dacă ești înalt, o să atingi scaunul cu genunchii. Și portbagajul este bun pentru un hatch mic: 276 l măsurați de noi, cu 29 peste e-208) și o formă regulată. Cât despre claitatea finisajelor, nu te poți plânge: Corsa este asamblat cu grijă la exterior, prezintă lufturi reduse și uniforme, dar la interior, plasticul tare, prezent aproape peste tot, reduce costurile de producție. Conform tradiției Opel, luminile sunt performante, cu faruri LED Matrix disponibile contra cost, o dotare rară în segment.

Odată apăsat butonul Start, Opel Corsa prinde viață fără gonguri sau sunete muzicale, un alt semn că avem de-a face cu o mașină ”la obiect”. Scopul clar este acela de a călători sigur, confortabil și eficient. Structura este bine calibrată, cu masele concentrate în zona inferioară și aproape de centrul ampatamentului, ușor în față, datorită dispunerii convenționale a echipamentelor tehnice: motorul, invertorul, încărcătorul bateriei și aerul condiționat cu pompă de căldură. Comportamentul este permanent relaxant și ușor de controlat, pe de o parte datorită setărilor echilibrate ale suspensiei (MacPherson pe ambele punți) și, pe de altă parte, direcției precise, progresive și mult mai comunicative decât la Corsa cu motor termic. Deci pot fi abordate liniștit și cele mai strânse viraje: mocul Opel stă bine pe trasă și nu are ruliu. Dacă schimbi brusc trasa, Corsa-e nu se abate exagerat și este ușor de recuperat, datorită ESP-ului atent calibrat.

portbagaj
Volum portbagaj – 276 litri; Înălțime margine portbagaj – 69 cm

Tot la capitolul siguranță, frânele fac o treabă excelentă, garantând distanțe limitate de oprire indiferent de natura șoselei, și fără a-și pierde eficiența la utilizare intensă. La fel de bun este și comportamentul sistemului automat de frânare de urgență.

Și confortul este mai bun decât decât la Opel Corsa convențională, poate din cauza greutății mai mari, poate datorită anvelopelor cu rezistență redusă la înaintare. Instrumentele noastre de măsură au determinat un confort mai mare la nivelul șoferului și pasagerului din dreapta la trecerea peste obstacole. Totuși, la nivelul banchetei, puntea spate rigidă nu poate absorbi corect toate denivelările. Însă, având în vedere rezultatele de la testele dinamice, inginerii Opel au prioritizat evident agilitatea în detrimentul confortului.

corsa
Din punct de vedere estetic, Corsa este sobru și nu își afișează caracterul de vehicul electric: diferențele față de versiunile convenționale se limitează la designul jantelor din aliaj și la sigla ”e” pe stâlpii centrali și pe hayon.

În regim urban și pe drumuri naționale, motorul silențios și izolarea bună mențin călătoria relaxantă, dar pe autostradă, nivelul zgomotului este similar cu cel al veriunii pe benzină. Cele mai mari satisfacții vin, însă, de la accelerați și autonomie. Nimic spectaculos, însă rezultatele sunt respectabile: cei 45 kW utili disponibili sunt bine ”economisiți”, fiecare dintre ei fiind suficient pentru a parcurge 6 km. Așa că tot curentul se termină după aproape 300 km de parcurs mixt, distanță care crește la 342 km în oraș ți scade la 246 km la viteza constantă de 110 km/h.

Astfel, Corsa-e de poate avânta curajos dincolo de aria urbană, fără a avea nevoie de o priză. Iar când e nevoie să încarce, poate folosi surse de până la 100 kW, care asigură timpi decenți pentru un plin de curent.

Abordare prudentă

Și din punct de vedere tehnic, Corsa-e urmează o abordare prudentă. Totul se raportează la costurile de producție și, implicit, la scăderea prețului de vânzare. Platforma CMP a grupului PSA, care stă la baza lui 208, DS 3 și Corsa, este concepută atât pentru motoare convenționale, cât și pentru electrice. Indiferent de natura propulsorului, spațiul interior rămâne neschimbat, la fel ca și portbagajul: acumulatorul de 45 kWh utilizabili este plasat sub podea și ”modelat” pentru a profita la maximum compartimentul de sub banchetă.

corsaMotorul ce dezvoltă 100 kW, invertorul și încărcătorul standard de 7,4 kW (opțional trifazat de 11 kW) al bateriei sunt similare cu ale colegelor de grup. Aceste piese comune permit reducerea costurilor, dar nu permit modelelor să profite de toate avantajele propulsiei electrice, printre care raportul optim între gabarit și dimensiunile interioare, care ar putea fi mai bun dacă s-ar folosi platforme dedicate. Trebuie remarcată și posibilitatea alimentării de la surse de până la 100 kW.

DOTĂRI

  • STANDARD: faruri Eco-LED, oglinzi electrice încălzite, geamuri electrice f/s, cotieră față centrală reglabilă, volan piele, cu comenzi, climatizare automată, radio cu ecran de 7 inchi, 6 boxe, DAB, USB, frână de parcare electrică, asisten la pornirea în rampă, pilot automat, încărcător de 7,2 kW, jante aliaj pe 16 inchi, kit reparație pană, recunoaștere semne de circulație, frânare automată de urgență cu detectarea pietonilor.
  • OPȚIONALE: vopsea metalizată 126 euro, plafon panoramic 441 euro, faruri LED Matrix 441 euro, proiectoare LED 109 euro, navi cu ecran 10 inchi 693 euro, încărcător trifazat de 11 kW 378 euro, alarmă 126 euro, wallbox de la 583 euro.

DIMENSIUNI INTERIOARE

Stâlpul din stânga al parbrizului obstrucționează puțin vizibilitatea. La fel se întâmplă și cu luneta mică, la manevrele în marșarier. Spațiul în față este foarte bun. În spate, atât înălțimea interioară, cât și lățimea sunt adecvate. Doar spațiul la genunchi este ușor restrictiv.

domensiuni

 

  • Unghi întunecat – 122 grade (34%)
  • Vizibilitate obstacol spate (înalt de 70 cm) – 6,7 m

VERDICT

O electrică ”cinstită”, cu prestații convingătoare în toate scenariile de drum: în Corsa-e poți pune baza inclusiv când ai de bătut rute extraurbane.

Avantaje:
– Frâne exceplționale
– Încărcare rapidă
– Autonomie bună
– Motor puternic
– Sistem infotainment de top excelent

Dezavantaje;
– Instrumentar de bord minuscul
– Vizibilitate slabă

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2021. Text: Roberto Boni. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote)

 

CITEȘTE ȘI:

TEST Renault Clio Intens E-TECH 140. Economie fără diesel

TEST drive Dacia Logan TCe 90 CVT. Ziua Z

 

 

Adaugati comentariu