Advertisement

logan
Home Piaţa auto Autoturisme TEST drive Dacia Logan TCe 90 CVT. Ziua Z

TEST drive Dacia Logan TCe 90 CVT. Ziua Z

A sosit momentul! Am renunțat la tot ce-aveam în plan și, pe 24 ianuarie, de ziua Micii Uniri, am testat marele Logan. Și nu m-am oprit aici, ci m-am dus direct la versiunea de top, cu noua transmisie CVT. (Foto: Bogdan Paraschiv)

Care sunt șansele să găsești un Logan pe străzile din România? Uriașe, pentru că avem de-a face cu cel mai vândut model pe piața internă. Practic, sunt peste tot! Și la fel o să ajungă în câteva luni și noua generație pe care o conduc. Dar acum… acum întoarce mai multe priviri decât orice altă mașină. Toată lumea, de la versații taximetriști, la reponsabilii familiști, mângâie cu privirea generația a treia, avidă să observe diferențele  față de fosta versiune.

Din păcate pentru ei, nimic nu s-a mai păstrat de la precedentul Logan, deci rămân, ușor nedumeriți, cu ochii scurgându-se după OZN-ul care dispare în zare. Dacă primele două generații erau înalte, scurte și pătrățoase, a treia e fix pe dos: scundă, lungă și rotunjită. O prezență aproape exotică, ușor diafană, care nu mai are legătură cu filosofia Dacia de până acum.

Nu te teme, însă: sub ”dulceața” desenului stă ascuns un spațiu ceva mai mare decât la fosta generație. Totuși, a crescut noul habitaclu în toate direcțiile? Nu. Eu m-am înarmat cu o banală ruletă, am comparat-o cu fosta generație, și pot să-ți certific că înălțimea interioară a scăzut, în timp ce lățimea a rămas aproape neschimbată. Doar spațiul la picioare a crescut simțitor, iar ăsta este cel mai important aspect, pentru că accentuează libertatea de mișcare.

logan

Bordul are un desen simplu și plăcut. Sistemul multimedia cu ecran „plutitor“ vine cu suport demontabil pentru telefon. Toate plasticele sunt tari, dar bordul și cotierele ușilor sunt acoperite cu pânză sub care se află burete.

logan

Mai spațios este și portbagajul, care a crescut cu 18 litri și care, opțional, poate fi dotat cu organizator. Totuși, dacă ai de cărat des obiecte voluminoase, mai bine nu te încurci, pentru că trebuie demontat de fiecare dată. Dacă, însă, livrezi marfă ”măruntă”, o să-l iubești.

logan
Nu mai puțin de 528 l are portbagajul noului model, fiind mai mare cu 18 l față de al lui Logan 2. Organizatorul din portbagaj se cumpără separat și se montează/demontează simplu

Calitatea percepută este peste a precedentei generații, pentru că, acum, cotierele din față și suprafața frontală a bordului sunt acoperite custofă, cu burete sub ea, iar scaunele și bancheta sunt mult mai confortabile. Mai mult, rotițele de reglaj ale scaunelor au fost înlocuite cu pârghii și nu mai sunt poziționate spre tunelul central, ca să-ți zgârii mâinile folosindu-le, ci spre uși. A rămas și vizibilitatea bună spre față și spre lateral, dar al treilea stop de frână și cele două tetiere laterale de pe banchetă ocupă mult din marginea inferioară a lunetei și fac necesară prezența senzorilor de parcare. Ca să înțelegi, în zona
centrală, înălțimea prin care poți privi prin lunetă este de numai 12 cm, față de 29 cm la fosta generație. Bine că sunt retrovizoarele mari.

 

logan
Scaune și banchetă profilate, măsuțe rabatabile disponibile opțional

dacia logan

Suspensia echilibrată, direcția foarte asistată și cutia CVT sunt perfecte în regim urban. Este, cu siguranță, cea mai bună combinație motor – cutie pentru oraș. E drept, dacă nu cunoști principiul de funcționare al transmisiei CVT, ai nevoie de puțin timp pentru a înțelege de ce turația stă la 2000 rpm, iar viteza crește liniar. Dar o să te obișnuiești cu efectul de bandă elastică și o să-ți placă senzația aproape lipsită de șocuri.

Mai trebuie să te obișnuiești cu consumul, pentru că mie mi-a urcat constant spre 10 l/100 km, e drept, fără să apăs butonul ”Eco”. Nici rulajul de 50 km cu care am preluat mașina n-a fost de ajutor. Sigur a atârnat în defavoarea consumului. E clar că, după niște mii de km, și cu modul Eco cuplat, vei obține valori mai bune.

Entuziasmant: la 5° C, sistemul de climatizare începe să sufle cald după 3 minute, deci voleții activi ai radiatorului au efect sesizabil imediat. La fel de entuziasmant, suspensia este foarte echilibrată: reglată la fel ca la Sandero, pe Logan profită de ampatamentul mai mare și, drept urmare, scutură mai puțin. Însă nu este la fel de moale și nu are cursa la fel de lungă ca la Stepway. De aici, și singurul minus: la trecerea peste limitatoarele de viteză, simți des amortizoarele punții față ajungând la capătul cursei. De fapt, le auzi. Iar în București, unde găsești bumpere peste tot, soluția e să mergi mai încet decât ai vrea. La ieșirea din oraș, Logan este cea mai plăcută dintre cele trei surori. Este mai stabilă decât Stepway datorită suspensiei mai tari și, subiectiv, pare că direcția este mai puțin servoasistată la viteze mari. Iar ampatamentul cu 4,5 cm mai mare decât al lui Sandero o face mai docilă la manevrele de schimbare a direcției, unde puntea spate urmărește mai natural roțile directoare. Este cu mult peste ce te-ai aștepta să găsești la Logan. Doar cutia CVT o anesteziază, deci, dacă ai preponderent rute interurbane, mergi pe cutia manuală, care ajută mai mult la depășiri.

dacia logan

Pe viraje, Logan se comportă natural, echilibrat, direcția e exactă și ruliul moderat. Iar la viteze de autostradă, zgomotul este clar sub al precedentei generații, fără, însă, a se constitui într-o referință a segmentului. Unul dintre factorii responsabili este chiar cutia CVT, care, la 130 km/h ține turația la numai 2500 rpm. Consumul, cu pilotul automat activat, s-a stabilizat la 7,8 l/100 km, dar – repet – mașina e nou-nouță. Iar dacă mai cobori tempo-ul până spre 100 km/h, scazi și consumul la 6 l/100 km.

E drept, companiile pot găsi o variantă mai bună în Eco-G 100, care este disponibil de la nivelul Essential (9454 euro + TVA), față de cei 10.882 euro + TVA ai lui Comfort TCe 90 CVT. Chiar dacă are cutie manuală, este mai ieftină și asigură costuri de exploatare mai mici. Iar companiile care visează să-și populeze flotele cu cel mai ieftin Logan, versiunea Acces Sce 65 (vezi caseta), trebuie să scoată din buzunar 1175 euro + TVA în plus la fiecare exemplar, față de fosta generație.

Cea mai ieftină versiune

Dacia Logan

O cheamă Acces. Are barele de protecție, oglinzile și mânerele de uși negre, semn că Dacia a tăiat la maximum costurile legate de imagine. Tocmai de aceea, are jante din tablă, cu capace doar în zona centrală. Chiar și la cel mai ieftin Logan, sub masca față lucrează voleții activi, care scad consumul și ajută la încălzirea rapidă a interiorului iarna.

Tot standard sunt și farurile cu tehnologie LED pentru luminile de zi și faza scurtă. În habitaclu, marele absent rămâne aerul condiționat, iar pentru a-l avea, trebuie să treci la următorul nivel de echipare, Essential, care, pentru încă 1.175 de euro + TVA în plus, vine și cu alte dotări față de Acces. În rest, sistemul multimedia de bază oferă cozoroc mobil pentru montarea telefonului în bord, două boxe și o mufă USB, iar singurele geamuri electrice sunt cele din față. Și oglinzile laterale sunt reglabile manual.

Motorul de bază este SCe-ul natural aspirat, cu 3 cilindri, de 1,0 litri, ce produce 65 CP și pe care îl recomandăm doar companiilor care au în mare parte rute urbane sau parcurg distanțe scurte între localități.

DOTĂRI

SERIE: Media Display cu ecran tactil de 8 inchi, 4 difuzoare și Bluetooth, aer condiționat, geamuri electrice față, oglinzi electrice, volan reglabil pe două direcții, banchetă rabatabilă 33/66%, pilot automat, roată de rezervă de dimensiuni normale, jante de oțel pe 15 inchi ”flexwheels”, senzor ploaie, fază scurtă LED, proiectoare ceață.

OPȚIONAL: vopsea metalizată 286 euro, jante flexwheel pe 16 inchi 168 euro, jante aliaj pe 16 inchi 210 euro, navi 84 euro, senzori parcare f/s + senzori unghi mort + camera video marșarier 336 euro, pachet Confort (frână de staționare electrică, card, cotieră central față, scaun șofer reglabil pe înălțime) 378 euro. (Prețurile nu conțin TVA)

DIMENSIUNI INTERIOARE

Am reglat scaunul pentru o poziție corectă la volan, am luat ruleta și am măsurat. Cu cât a crescut noua generație Logan față de precedenta? Vezi valorile pe care le-am obținut în desenele de mai jos. Cel mai mare progres este la spațiul pentru genunchi, care a crescut cu 3 cm.

dacia logan

Deși „pe viu“ par mai mulți, bancheta noului model este cu 2 cm mai scurtă, astfel că spațiul real dintre spătare e cu doar 3 cm mai mare. Lățimea interioară a rămas aproape neschimbată, iar înălțimea interioară a scăzut cu 4 cm, din cauza plafonului plonjat ca la un sedan-coupé.

RECOMANDARE FLOTĂ

Mai spațioasă, mai bine finisată, mai stabilă, mai silențioasă: noua generație este, pur și simplu, mai bună. Și mai scumpă.

logan

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2021)

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Porsche Cayenne
Autoturisme

Porsche Cayenne 2024: O combinație perfectă între performanță și lux

Un design nou și o gamă impresionantă de motorizări pentru orice stil...

AutoturismeIndustrie auto

Se știu finalistele Car of the Year 2025!

Cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The...

Captur
Autoturisme

Test Renault Captur. Capturant

Știu, ăsta nu e un cuvânt în limba română. Dar mi-am permis...

Bayon
Autoturisme

Test Hyundai Bayon. Bayonne voyage!

Hyundai Bayon este cel mai mic SUV din gama Hyundai și a...