Deși costurile de logistică s-au redus la nivel mondial și multe dintre blocajele lanțurilor de aprovizionare au devenit brusc mai puțin grave, problema prețurilor la energie rămâne. OPEC avertizează că revenirea cererii în China va duce la creșterea prețurilor petrolului.
Prețul petrolului a scăzut la o valoare mai moderată, de 84 de dolari pe baril, cu efectele ulterioare asupra prețurilor la motorină, deși combustibilul pentru avioane și cel pentru propulsia navelor maritime s-a ieftinit mai puțin, arată compania britanică de consultanță Transport Intelligence (Ti).
Potrivit unei analize Ti, în pofida războiului din Ucraina și a schimbărilor structurale din economia energetică europeană, piața petrolului la nivel global a fost relativ bine aprovizionată. Acest lucru se datorează, de altfel, în mare parte naturii logisticii petrolului, care este mai ușor de transportat de la o piață la alta, spre deosebire de gaz.
Cu toate acestea, un factor important în moderarea costurilor cu combustibilul a fost cererea mai mică din China. OPEC avertizează, însă, în cea mai recentă analiză a pieței petrolului, că, dacă China iese din izolarea anterioară indusă de Covid, impactul asupra cererii ar putea duce la creșterea prețurilor.
„Cererea de petrol din China este pe cale să revină din cauza relaxării recente a măsurilor zero-Covid-19 ale țării”, arată Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol, precizând că această situație poate oferi „o bază solidă” pentru prețuri în 2023.
Având în vedere că prețurile petrolului încă nu sunt aproape de minimele observate în 2020, o creștere a cererii indusă de China ar putea duce la un nou avans al prețurilor. Potrivit analizei Ti, situația este agravată și de faptul că investițiile în producție au fost scăzute în ultimii ani, ceea ce face piața vulnerabilă la penurie.
”Cei care cumpără și vând pe piețele logistice ar trebui, prin urmare, să fie conștienți de posibilitatea unor prețuri mai mari ale combustibilului în 2023. Spre deosebire de 2021-2022, cererea generală ar putea fi, de asemenea, mai moderată, ceea ce face lucrurile deosebit de dificile pentru furnizorii de logistică, cum ar fi liniile maritime și companiile de transport rutier de marfă”, conchid analiștii Transport Intelligence.
CITEȘTE ȘI:
Primăria Sectorului 2 va participa la programul “Rabla local”. Suma alocată, 3 mil. lei
Comentați?