O nouă problemă pentru drumul de mare viteza Ploieşti – Bacău

Din cauza unor întârzieri privind prelucrarea datelor de trafic, Consitrans va finaliza documentaţia pentru drumul de mare viteza Ploieşti - Bacău cu o întârziere de 3-5 luni, a anunţat Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).



Ploieşti - Bacău

CNAIR a lansat în luna noiembrie 2016 procedurile de achiziţie publică pentru elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru cele patru tronsoane ale drumului de mare viteză Ploiesti – Paşcani, care va străbate Moldova, de la nord la sud, de-a lungul Coridorului IX Pan-european.

În urma licitaţiilor, Consitrans a câştigat primele trei tronsoane, între Ploieşti şi Bacău, iar Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial, pe cel de-al patrulea, Bacau – Pascani.

Pentru stabilirea profilului drumului, autostradă sau drum expres, cele două companii trebuie să analizeze datele de trafic. Intre timp, insa, CNAIR a considerat că pentru o analiză unitară si omogenă, firmele care trebuie să realizeze studii de trafic trebuie să aibă la dispoziţie acelaşi Model Naţional de Transport, avizat de experţii JASPER. Când Consitrans s-a apucat de treabă, Modelul de transport cu licenţă de software Visum nu era încă avizat, aşa că a extras datele de trafic dintr-un Model neavizat. După avizarea programului, datele de trafic nu au mai corespuns, iar Consitrans a trebuit să reia întregul proces de modelare a traficului. Din acest motiv, finalizarea studiilor de fezabilitate a fost amanată cu 169 de zile pentru primele două tronsoane, Ploieşti – Buzău şi Buzău – Focşani, şi cu 110 zile pentru cel de-al treilea, Focşani – Bacău.

Pentru finalizarea documentaţiei celui de-al patrulea tronson, Bacău – Paşcani, nu va interveni nicio amânare, pentru că Ingenieria Especializada a început extragerea datelor de trafic după ce JASPER a avizat Modelul Naţional de Transport.

JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) este un parteneriat între Comisia Europeană, BEI, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), care reprezintă un instrument de asistenţă tehnică pentru ţările care au aderat la UE în 2004, în 2007 şi în 2013, precum şi pentru Grecia, Macedonia , Muntenegru şi Serbia.

Potrivit CNAIR, această amânare finalizării studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice nu a dus la majorarea valorii contractelor încheiate cu Consitrans. Finanţarea este asigurată din fonduri europene, prin POIM 2014 – 2020.

Tronsonul Ploiesti – Buzau, 65 km

Pentru tronsonul Ploieşti – Buzău, contractul cu Consitrans a fost încheiat în data de 24 septembrie 2018, valoarea acestuia fiind de 12,3 milioane de lei fără TVA. Durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de incepere a contractului, respectiv data de 12 noiembrie 2018. Cu amânarea de 169 de zile, noul termen de finalizare este data de 30 aprilie 2021.

Tronsonul Buzău – Focşani, 72 km

Pentru tronsonul Buzău – Focşani, contractul cu Consitrans a fost încheiat în data de 24 septembrie 2018, valoarea acestuia fiind de 13,9 milioane de lei fără TVA. Durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de incepere a contractului, respectiv data de 12 noiembrie 2018. Cu amânarea de 169 de zile, noul termen de finalizare este data de 30 aprilie 2021.

Tronsonul Focsşani – Bacău, 110 km

Pentru tronsonul Focşani – Bacău, contractul cu Consitrans a fost încheiat în data de 14 noiembrie 2018, valoarea acestuia fiind de 20,1 milioane de lei fără TVA. Durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de incepere a contractului, respectiv data de 10 ianuarie 2019. Cu amânarea de 110 de zile, noul termen de finalizare este data de 30 aprilie 2021.

Tronsonul Bacău – Paşcani, 82 km

Pentru tronsonul Bacău – Paşcani, contractul cu Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial a fost încheiat în data de 17 ianuarie 2019, valoarea acestuia fiind de 16,95 milioane de lei fără TVA. Finanţarea prin POIM 2014-2020 a fost obţinută în februarie 2019. Durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de incepere a contractului, respectiv data de 1 martie 2019.

Reprezentanţii CNAIR au explicat că necesitatea unui Model Naţional de Transport unic şi avizat de Jasper este o condiţie de bază pentru asigurarea finanţării din fonduri europene.

„Pentru asigurarea finantarii din fonduri europene, proiectele trebuie sa corespunda exigentelor expertilor JASPERS, exigente care exced normativelor si standardelor nationale in vigoare si, mai mult, fara a avea la baza o metodologie sau un ghid, creaza inclusiv premisele unor excese, pozitionand astfel Jaspers pe o pozitire „de forta” atat in raport cu beneficiarul, cat si cu prestatorii”. Astfel s-a ajuns ca pentru analiza multicriteriala 1 aferenta tronsonului Bacau-Pascani sa fie studiat un numar de 63 de variante de traseu, iar pentru tronsoanele cuprinse intre Ploiesti si Bacau expertii Jaspers solicita detalierea modului de lucru in Modelul National de Transport, model care a fost agreat anterior de catre reprezentantii JASPERS”, au explicat reprezentanţii CNAIR.

Drumul de mare viteză Ploieşti – Bacău a primit codul DX5, fiind cunoscut până acum drept Siret Expres. Mai nou, CNAIR l-a rebotezat, tronsonul Ploieşti – Buzău fiind denumit Muntenia Expres, iar celelalte trei, Drumul Siretului.

 

CITEŞTE ŞI:

Impozitul auto va fi majorat în Capitală, în 2021. Proiect

Proiectul privind tarifele de referinţă în service-urile auto, la primul aviz favorabil

Un nou jucător pe piaţa serviciilor de car sharing. Cum arată flota

 

Adaugati comentariu