Negociatorii Parlamentului și Consiliului European au convenit asupra unor noi reguli privind permisele de conducere în UE, ce vizează, printre altele, permisul digital pe telefonul mobil, perioada de probă pentru noii șoferi și conducerea „însoțită” a camioanelor și camiotelor.
Acordul privind actualizarea Directivei UE privind permisul de conducere are scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră în Europa, unde 20.000 de vieți se pierd anual în accidente rutiere
Instruire privind utilizarea telefonului și conducerea în condiții periculoase
Europarlamentarii au introdus noi cerințe, astfel încât șoferii să fie mai bine pregătiți pentru situații reale de conducere și să dezvolte suficientă conștientizare a riscurilor pentru pietoni, copii, bicicliști și alți utilizatori vulnerabili ai drumului. Pentru a se califica pentru un permis, un șofer va trebui să fie instruit despre utilizarea în siguranță a telefonului în timpul conducerii, riscurile unghiului mort, sistemele de asistență pentru șofer, deschiderea în siguranță a ușilor și conducerea în condiții de zăpadă și drum alunecos.
Permisele de conducere digitale
Permisele de conducere digitale, disponibile pe smartphone-uri cu tehnologia de portofel pentru identitate digitală, vor deveni formatul principal în UE, conform noilor reguli. Statele membre vor avea la dispoziție cinci ani și șase luni de la intrarea în vigoare a noilor norme pentru a pune în aplicare această prevedere, adică până la finalul anului 2030. Cu toate acestea, europarlamentarii s-au asigurat că șoferii vor continua să aibă dreptul de a solicita un permis de conducere fizic.
Perioadă de probă de 2 ani
Pentru prima dată, normele UE vor stabili o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru noii șoferi. Conducătorii auto începători vor fi supuși unor reguli și sancțiuni mai stricte pentru conducerea sub influența alcoolului și conducerea fără utilizarea centurilor de siguranță sau a sistemelor de siguranță pentru copii. Deputații au încurajat țările UE să urmărească o politică de toleranță zero cu privire la alcool și droguri, interzicând consumul pentru toți șoferii.
Reducerea vârstei de eligibilitate pentru permisele profesionale
Pentru a atenua lipsa de șoferi profesioniști, vârsta minimă la care un șofer poate obține permisul de camion va fi redusă de la 21 la 18 ani, iar pentru permisul de conducere a unui autobuz, de la 24 la 21 de ani, cu condiția ca solicitantul să dețină un certificat de competență profesională.
Totodată, țările UE pot permite tinerilor de 17 ani să conducă un camion sau o camionetă numai pe teritoriul lor, dacă sunt însoțiți de un șofer cu experiență. Acest sistem de șoferi însoțiți se va aplica mai larg în întreaga UE pentru șoferii de mașini.
Valabilitate și controale de sănătate
Negociatorii au convenit că permisele de conducere ar trebui să fie valabile 15 ani pentru motociclete și mașini. Țările UE pot reduce această perioadă la 10 ani dacă permisul poate fi utilizat ca act de identitate național, în timp ce permisele pentru camioane și autobuze vor trebui reînnoite la fiecare 5 ani. Țările UE pot scurta valabilitatea permiselor de conducere ale șoferilor mai în vârstă, de exemplu pentru cei de peste 65 de ani.
Înainte de a primi primul permis, șoferul trebuie să treacă un control medical, inclusiv al vederii și al stării sale cardiovasculare. Cu toate acestea, pentru șoferii de mașini sau motociclete, țările UE pot opta pentru înlocuirea controlului medical cu formulare de autoevaluare sau, în cazul reînnoirii permisului de conducere, cu alte măsuri alternative. La inițiativa deputaților europeni, autoritățile naționale vor fi încurajate să sporească gradul de conștientizare a publicului cu privire la standardele minime de aptitudine fizică și mentală pentru conducere.
„Noua directivă privind permisul de conducere face viața oamenilor mai ușoară – mai digitală, mai flexibilă și cu mai puțină birocrație. În același timp, trimitem un semnal clar pentru o mai mare siguranță rutieră, în conformitate cu Viziunea Zero: mai puține accidente, mai puține răniri și mai puține decese pe drumurile noastre. În plus, introducem standarde uniforme în toată Europa și facilităm accesul tinerilor la profesia de șofer. În plus, ne consolidăm serviciile de protecție civilă de voluntari și abordăm deficitul de lucrători calificați în sectorul transporturilor. În cele din urmă, ne asigurăm că dreptul nimănui de a conduce nu este restricționat din cauza timpilor lungi de procesare”, a explicat raportorul PE, Jutta Paulus.
Acordul preliminar trebuie încă aprobat de Consiliu și Parlament. Țările UE vor avea la dispoziție patru ani pentru a transpune noile prevederi în legislația națională și pentru a se pregăti pentru implementarea acestora.
Normele revizuite ale UE privind permisele de conducere fac parte dintr-un pachet privind siguranța rutieră prezentat de Comisia Europeană în martie 2023, care urmărește să îmbunătățească siguranța pentru toți utilizatorii drumului și să se apropie cât mai mult de ”zero decese” în transportul rutier din UE până în 2050 („Viziunea Zero”).
CITEȘTE ȘI:
FIAT Professional. Premiantul Ducato
Comentați?