Noi iniţiative pentru modificarea Codului Rutier

Anularea a două puncte de penalizare în situaţii clar definite, reglementări în favoarea şoferilor cu permisul suspendat, precum şi posibilitatea ridicării maşinilor parcate neregulamentar pe trotuar sunt câteva dintre propunerile prin care parlamentarii vor modificarea Codului Rutier



modificarea Codului Rutier

Potrivit unei iniţiative legislative pentru modificarea Codului Rutier (OUG 195/2002), adoptată de Senat la finalul lunii martie, şoferii pot cere anularea a două puncte de penalizare în urma vizionării unor materiale educative despre urmările grave ale neatenţiei în trafic sau ale unui comportament neadecvat la volan.

Astfel, după aliniatul 3 al art. 96 se introduce se introduce un nou aliniat, care va avea următorul cuprins: „În cazul aplicării a 2 puncte de penalizare, altele decât cele două premergătoare suspendării permisului de conducere, titularul acestuia poate cere anularea acestor două puncte în urma prezentării dovezii faptului că a participat la vizionarea unui film educativ, realizat de Poliţia Română, despre efectele nerespectării regulilor în trafic”.

Conducătorul auto poate face această solicitare o singură dată într-un interval de şase luni. Vizionarea acestor filme educative din domeniul siguranţei rutiere se va face în structurile şi la partenerii aprobaţi de Poliţia Română, cu drept de eliberare a Dovezii de participare la vizionare.

„Această măsură este o practică întâlnită şi în alte state, cu rezultate îmbucurătoare în ceea ce priveşte corectarea voluntară a unor acţiuni greşite la volan. Pedepsirea încălcării Codului Rutier este astfel dublată de educaţie rutieră şi conştientizarea pericolului pe care îl constituie comportamentul greşit la volan”, arăta, la momentul depunerii proiectului spre dezbatere, senatorul Mario Oprea, iniţiatorul acestei modificări a Codului Rutier.

Senatul este prima cameră sesizată, ceea ce înseamnă că proiectul va fi transmis spre dezbatere şi Camerei Deputaţilor, forul decizional. Dacă va fi aprobată, măsura va intra în vigoare după promulgarea de către preşedintele Klaus Iohannis.

În favoarea şoferilor cu permisul suspendat

Potrivit altui proiect de lege depus la Senat pentru modificarea Codului Rutier, perioada suspendării permisului de conducere nu poate fi majorată pentru şoferii care contestă procesul-verbal de contravenţie, până la epuizarea căilor de atac.

Propunerea legislativă a patru deputaţi, Florin Roman, Ioan Bălan, Laurenţiu Leoreanu şi Petru Movilă, vizează introducerea a două alineate la articolul 103:

(8) Pentru situaţiile în care titularul dreptului de a conduce, contestă procesul-verbal de contravenţie, la instanţa competentă, nu se poate majora perioada de suspendare a dreptului de a conduce, până la epuizarea tuturor căilor de arac, ordinare şi extraordinare, fiind o excepţie de regulile instituite prin normeleze cuprinse de art. 103 alin. (7).

(9) Obligaţia de a preda permisul de conducere curge de la data comunicării de către Serviciul Rutier Judeţean, în scris, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, obligaţie care va fi îndeplinită de către acesta, din momentul în care intră în posesia Hotărârii Judecătoreşti, ultimă pronunţată, care confirmă menţinerea duratei de suspendare a dreptului de a conduce, conform procesului-verbal de contravenţie contestat”.

„În situaţia în care titularul dreptului de a conduce, contestă procesul-verbal de contravenţie, prin care s-a suspendat dreptul de a conduce, se instituie prin OUG 195/2002, un regim discriminatoriu faţă de alte tipuri de procese civile în care orice obligaţie procedurală curge de la data la care se comunică Hotărârea Judecătorească, respectiv de la data la care se epuizează toate căile de atac cu privire la aceasta”, îşi argumentează iniţiatorii demersul legislativ.

Aceştia susţin că reglementările din cuprinsul Ordonanţei Guvernului privind circulaţia pe drumurile publice conţin „criterii subiective de apreciere a datei la care titularul dreptului de a conduce trebuie să-şi predea permisul, în raport cu rezultatul judiciar nefavorabil obţinut”.

De asemenea, cei patru inţiatori mai arată că „în procedura civilă actuală, care guvernează acest tip de litigii, procedura de citare şi comunicare stabileşte foarte clar data la care justiţiabilul are cunoştină de un act de procedură civilă şi facem referire în acest sens la dispoziţiile art. 163, 164, 165 Cod de procedură civilă”. Astfel, modificarea propusă are în vedere şi sancţiunea de care este pasibil titularul dreptului de a conduce, din perspectiva normelor cuprinse la art. 335 Cod penal – Conducerea unui vehicul fără permis de conducere.

„În vederea respectării normelor constituţionale, privind dreptul în situaţia contestării procesului-verbal de contravenţie, prin care i s-a suspendat acest drept, să nu fie expus sancţiunii de majorare a duratei de suspendare, pentru nepredarea permisului, care în prezent se calculează de la data afişării rezultatului judiciar pe portalul instanţelor de judecată. Propunerea noastră, în consonanţă cu normele constituţionale, anterior amintite, este ca acest termen să curgă de la data epuizării tuturor căilor de atac de la care curge obligaţia Serviciilor Rutiere Judeţene, din raza teritorială a domiciliului titularului dreptului de a conduce, de a le comunica conducătorilor auto, ca în termen de 10 zile să predea permisul, cu menţinerea duratei de suspendare, constată iniţial prin procesul-verbal de contravenţie, neschimbat prin Sentinţa Civilă, pronunţată de către ultima instanţă de judecată”, punctează iniţiatorii.

În forma actuală a OUG 195/2002, alineatul (7) al articolului 103 prevede că neprezentarea nejustificată a contravenientului în termenul de cinci zile de la primirea înştiinţări scrise, pentru a preda permisul de conducere, „atrage majorarea cu 30 de zile a duratei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, prevăzută la alin. (1) lit. a) şi b)”. Conform alineatului (1), suspendarea exercitării dreptului de a conduce este dispusă pe: „a) pentru o perioadă de 30 de zile, dacă titularul permisului de conducere a săvârşit contravenţii care cumulează 15 puncte de penalizare; b) pentru o perioadă de 60 de zile, dacă titularul permisului de conducere cumulează din nou cel puţin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce”.

Proiectul a fost înregistrat spre dezbatere la Senat, prima cameră sesizată, însă forul decizional este Camera Deputaţilor.

Maşinile parcate neregulamentar pe trotuar, în pericol

O altă iniţiativă legislativă pentru modificarea Codului Rutier acordă Poliţiei posibilitatea de a dispune şi ridicarea maşinilor parcate neregulamentar pe trotuar.

Proiectul de lege a fost depus spre dezbatere la Senat, la începutul lunii februarie, la iniţiativa deputatului Cătălin Drulă.

Ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar este o măsură ce poate fi dispusă de Poliţie, mai ales în cazurile în care astfel de vehicule incomodează sau creează situaţii de pericol pentru participanţii la trafic.

În forma în vigoare a Codului Rutier, această măsură poate fi dispusă doar dacă maşinile sunt staţionate ilegal pe partea carosabilă. Prin urmare, dacă un vehicul este staţionat neregulamentar în întregime pe trotuar, poliţia nu poate în prezent dispune ridicare acestuia.

„Prin această formulare, poliţia este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o maşină parcată neregulamentar într-un spital sau o şcoală sau o grădiniţă. Sau în cazul în care prin staţionarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinţi cu copii mici sau persoane cu dizabilităţi – sunt forţaţi să folosească carosabilul pentru deplasare, expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situaţii, din cauza formulării actuale a legii, poliţia nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”, îşi motivează demersul deputatul Cătălin Drulă.

Potrivit parlamentarului, Poliţia are nevoie de instrumente eficiente pentru a înlătura această stare de pericol acolo unde există.

„Prezenta propunere vine ca urmare a blocajelor întâlnite în practică de către poliţie, a reclamaţiilor cetăţenilor, dar şi administraţiilor locale”, arată Cătălin Drulă.

Concret, proiectul de modificare a OUG 195/2002, elimină sintagma „pe partea carosabilă” din prima propoziţie a art. 64 alin. (1):

(1) Poliţia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz„.

Proiectul pentru modificarea Codului Rutier a fost respins de Senat, iar acum se află în dezbaterea Camerei deputaşilor, forul decizional.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, luna aprilie 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Cât ar cheltui românii pe trotinete electrice

Personalităţi. LOUIS RENAULT şi misterul dispariţiei sale

Poliţa RCA şi pagubele provocate de un vehicul care a luat foc

Adaugati comentariu