Motorul fără arbore cu came

Pentru prima dată discutăm despre posibilitatea reală de a construi un motor cu ardere internă accesibil fără arbore cu came! Este opera companiei britanice Camcon Automotive și promite performanțe dinamice ridicate cu consum și emisii reduse cu până la 20%.
Motorul fără arbore cu came floteauto.ro

Ideea este veche și are la bază două beneficii. Primul – acela de a scăpa de inerția sistemelor de distribuție mecanice, care limitează viteza de reacție a supapei. Practic, gândește-te la arcul de supapă: dacă este prea tare, atunci nu mai poate fi comprimat fără a uza excesiv mecanismele, iar dacă este prea moale, atunci închide supapa cu întârziere. Deci trebuie găsit compromisul între viteza de reacție și cea de uzare.

Motorul fără arbore cu came floteauto.ro

Al doilea – limitarea flexibilității, adică nu poți deschide supapele când vrei, cu ce cursă vrei și nu le poți închide oricând, ci ești limitat de combinația dintre forma camei și mecanismul de transmitere a mișcării (lanț sau curea). Sigur, se pot varia acești parametri, însă de cele mai multe ori separat și pe plaje mici.

Ei bine, primii care au rezolvat cele două probleme sunt suedezii de la Koenigsegg, care au realizat primul motor de producție din lume fără arbore cu came. Dar nu sunt singurii care se ocupă de dezvoltarea continuă a distribuției fără arbori. Și compania britanică Camcon Automotive are același țel.

Fără arbore cu came, dar… cu came separate

Ei au construit un concept de motor pe care le place să-l numească ”digital engine” sau ”drive by wire engine”, care poate deschide fiecare supapă în orice moment, cu orice cursă. De fapt, motorul nu mai are un arbore de distribuție, ci l-a divizat în câte o camă pe fiecare supapă. Profilul acesteia este, evident, fix, însă fiecare camă este antrenată de câte un motor electric puternic (nu mai există arcuri și lanț), care o învârte sub unghiuri diferite, cu precizie de zecimi de mm, de aici o infinitate de posibilități legate de timing și de cursa supapei. Astfel, pentru fiecare regim de funcționare se determină deschiderea supapei cu precizie maximă. Mai jos aveți un clip de la începutul dezvoltării sistemului. Între timp, acesta a trecut la faza de teste avansate pe motoarele Ingenium de la Jaguar.

Cel mai interesant aspect: sistemul este compact și poate fi adaptat oricărui motor, crescându-i puterea și asigurând o funcționare mai lină. La fel de important – consumul și emisiile pot scădea cu până la 20%! Acum imaginați-vă un motor Skyactiv-X cu acest sistem grefat: să nu cântăm încă prohodul propulsoarelor cu ardere internă!

Adaugati comentariu