Motivul anulării licitației de autobuze

După cum am publicat ieri, licitația de autobuze pentru 400 vehicule noi de către Primăria Municipiului București s-a oprit brusc dintr-un motiv absurd: sistemul electronic a blocat depunerile. În ciuda declarațiilor cum că nu ar fi fost oferte depuse, avem dovezile că au existat trei ofertanți.



După aproape un deceniu, Primăria Municipiului București (PMB) s-a decis să achiziționeze autobuze noi, care să înlocuiască o parte din vehiculele vechi aflate în parcul Regiei Autonome de Transport București (RATB). Pentru aceasta, la data de 1 iulie a fost publicată licitația de achiziție. Bucurie mare pentru unii și tristețe pentru cei care nu aveau nicio șansă să se prezinte la licitație. Contractul viza achiziția a 320 de autobuze cu o lungime de 12 metri, cu o capacitate minimă de 96 de calatori, 50 de autobuze cu o lungime de 10 metri și o capacitate minimă de 70 de călători, precum și 30 de autobuze articulate, lungi de 18 metri, cu o capacitate minima de 135 de calatori. Condițiile de participare nu erau deosebit de complicate iar cerințele, deși oarecum restrictive, erau îndreptățite.

Licitația de autobuze avea termen final de depunere data de 14 august la ora 16.00. Cu doar câteva zile înainte, pe data de 11 august, PMB a publicat o erată prin care se preciza că termenul se amână pentru data de 16 august din cauza zilei libere de pe data de 14. Desigur, ei nu știau pe 1 iulie că 14 august va fi zi liberă. Până aici nimic anormal (deși ar fi putut anticipa și să dea fie data de 11 august fie data de 16 august).
Sistemul electronic de achiziții funcționează după parametrii speciali. În momentul în care sunt introduse proceduri de achiziție, calculatorul știe exact ce are de făcut, ce documente să accepte, să centralizeze și, mai ales, când să oprească înscrierile. Cum calculatorul fusese programat să încheie licitația pe data de 14 la ora 16.00, asta a și făcut. La ora stabilită a oprit depunerile de acte. Desigur, veți spune, până atunci ar fi fost suficient timp pentru depunerea documentației. Dar există o cutumă în achizițiile publice prin care furnizorii (cel puțin la partea de autobuze) încarcă documentația în ultima zi pentru a-și surprinde concurența. Întrucât fiecare companie își face politica de prețuri în funcție de cine mai vine la licitație, este de înțeles de ce se practică depunerea “last minute”. Doar că, de data aceasta, practica a fost contrazisă de un sistem electronic care, la ora 16.00, a blocat accesul. Probabil nici aici nu ar fi fost o problemă și ar fi existat suficient timp pentru a urca documentele de la ora 9.00 până la 14.00 dacă nu s-ar mai fi blocat din când în când sistemul și trebuiau reluate încărcările documentelor. Astfel, o încărcare ce ar fi trebuit să dureze 2 ore (sunt sute de pagini de urcat pe site) s-a întins până la momentul în care s-a sistat încărcarea documentelor de către calculatorul de la achiziții electronice. Prin urmare, licitația de autobuze s-a încheiat înainte ca măcar una dintre companii să fi putut depune documentația.

Declarația PMB despre licitația de autobuze

Primăria Municipiului București a dat publicității următorul comunicat de presă:

“Ca urmare a deciziei Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP) din data de 14 august 2017, ora 16.00 – termenul limită inițial de depunere a ofertelor – , de a anula automat această licitație din cauza unei disfuncționalități tehnice, cauzate de nepreluarea completă în sistem a informației privind prelungirea perioadei de depunere până pe 16 august 2017, ora 16.00, din cauza zilelor libere de Sf. Maria (14 și 15 august), Primăria Capitalei este nevoită să reia procedura de achiziție.

Facem precizarea că, încă din data de 8 august 2017, Primăria Capitalei prin Direcția Achiziții a publicat în SEAP și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) un anunț de tip erată prin care termenul de depunere a ofertelor era prelungit până în data de 16 august 2017, ora 16:00.

Cu toate acestea, miercuri, 16 august 2017, SEAP a înștiințat PMB că licitația de autobuze a fost anulată automat încă din data de 14 august 2017 deoarece, în afara de publicarea pe site a anunțului de prelungire a termenului, era necesară și o operațiune manuală de modificare a datei limită de depunere din 14 august ora 16.00 în 16 august ora 16.00.

Subliniem faptul că această instrucțiune nu se regăsește clar explicată în Manualul de utilizare al platformei SEAP pentru autoritățile contractante, disponibil pe site-ul www.e-licitatie.ro. Mai mult decât atât, nu constituie o etapă obligatorie în derularea operațiunilor de publicare a anunțurilor, ca dovadă că atât SEAP, cât și JOUE au publicat anunțul de prelungire a termenului.

Din consultările pe care le-am avut cu reprezentații Agenției pentru Agenda Digitală a României ni s-a comunicat că s-a luat act de această situație și că, în noul sistem electronic de achiziții publice (SICAP) care este în implementare, cu perspectivă de a deveni funcțional în luna octombrie 2017, astfel de modificări vor fi operate automat în sistem, fără intervenție manuală.

15 companii, în ordinea depunerii ofertelor – SC ANADOLU AUTOMOBIL ROM SRL, EVW HOLDING SRL, BMC TRUCK AND BUS SA, MHS TRUCK AND BUS SRL, MERCEDES BENZ ROMANIA SRL, BRIARI`S IND SA, SC MLD GUNS SRL, MEGAROSA TRADE SRL, ECOPEL SRL, SOLARIS BUS&COACH SA, SC NERA CAROSERII SRL, SC BEST ACHIZITII SRL, KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET AS, THOREB INFORMATION SYSTEMS, MAN TRUCK&BUS AG – au încărcat parțial ofertele încă din data de 14 august 2017, lăsând componenta financiară pentru ultima zi (16 august 2017 – noul termen publicat), conform cutumei în cazul unor astfel de licitații internaționale. Însă, în data de 16 august, ofertanții au constatat că licitația a fost anulată automat și nu mai au posibilitatea să încarce oferta financiară.

Ca urmare a acestui viciu tehnic al SEAP, Primăria Capitalei este nevoită să reia procedura de licitație pentru achiziționarea celor 400 de autobuze, documentația rămânând aceeași.

Astăzi, 17 august 2017, anunțul de participare a fost urcat în SEAP, la ora 14.48 și a fost acceptat de ANAP la ora 15.34.

Noul calendar de achiziție este următorul: 21 septembrie 2017, ora 16.00-termen limită pentru primirea ofertelor, 16 octombrie 2017, ora 18.00-data limită de evaluare a ofertelor.”

Mai simplu spus, calculatorul nu a primit informația de modificare a datei și, la ora 16.00, a sistat urcarea documentelor pentru licitația de autobuze pe site. Declarația unor oficiali ai PMB cum că “Nu s-a prezentat nimeni la licitație” este eronată. Conform documentului “Sumarul licitației deschise” publicat de SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice), rezultă că Mercedes-Benz România SRL, KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S și MAN Truck&Bus AG începuseră să urce documentația pe site-ul dedicat însă nu au mai reușit. Prin urmare, declarația referitoare la faptul că nu s-au prezentat la licitație este complet eronată.

Judecând însă după Sumarul Licitației (vezi documentele anexate), reiese că singurele companii care au început să depună documentația erau cele trei de mai sus. Din celelalte, o parte nu sunt furnizori de autovehicule ci de subansamble iar alții s-au înscris la licitația de autobuze pentru a putea avea acces la mai multe informații referitoare la licitație.

Deci, mai așteptăm până pe 16 octombrie pentru a afla câștigătorul de la licitația de autobuze. Ia vedeți, domnilor de la PMB, nu mai găsiți vreo metodă să vă dați cu stângul în dreptul până atunci?

 

Adaugati comentariu