Advertisement

Home Finanţare Leasing financiar Miza din 2014 pentru leasingul financiar: flotele mici ale IMM-urilor

Miza din 2014 pentru leasingul financiar: flotele mici ale IMM-urilor

Piaţa de leasing financiar a scăzut în 2013 cu 9%, reprezentanţii industriei de profil apreciind că acest rezultat a reflectat de fapt evoluţia principalelor sectoare ale economiei şi o cerere scăzută din partea companiilor. Cu toate acestea, oportunităţi de creştere există, în special în sectorul IMM.

Nu mai este niciun secret că 2013 a fost un alt an plin de dificultăţi cauzate de climatul economic şi politic nefavorabil investiţiilor. Şi cum industria leasingului financiar este în strânsă legătură cu ritmul de dezvoltare al mediului de business, evoluţia sa a fost influenţată anul trecut atât de mersul afacerilor din sectoarele specifice – transporturi, industrie prelucrătoare, energie, agricultură, domeniul medical, cât şi de presiunile exercitate de modificările cadrului legislativ, cum au fost cele care au vizat Codul fiscal, taxa de poluare, Codul insolvenţei.

Ca atare, companiile au devenit mai atente în asumarea angajamentelor de plată, iar în industria de leasing financiar a fost remarcată o prudenţă tot mai accentuată în privinţa cererilor de finanţare din partea firmelor, care şi-au amânat deciziile de înlocuire a parcului auto, continuând să-l repare pe cel deja existent.

În practică observăm o atenţie sporită a investitorilor în luarea deciziilor, o înăsprire a negocierii din punct de vedere al costurilor asociate finanţării. În acelaşi timp, bonitatea şi puterea financiară a clienţilor este în continuare scăzută”, arată Jan Kotik, directorul general al BRD Sogelease.

În aceste condiţii, provocările anului 2013 pentru compania pe care o conduce au vizat menţinerea unui nivel acceptabil al profitabilităţii, păstrarea unui portofoliu sănătos de clienţi, precum şi creşterea calităţii serviciilor furnizate.

Valoarea totală a finanţărilor acordate de BRD Sogelease în 2013 s-a ridicat la aproximativ 76 milioane euro, plasând compania pe poziţia a patra în topul societăţilor de leasing afiliate sistemului bancar din România. Deşi numărului clienţilor a crescut cu 3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, iar numărul contractelor încheiate s-a menţinut relativ la acelaşi nivel, volumul nou finanţat a scăzut cu până la 17%. „Cu toate acestea, am încheiat anul 2013 cu un rezultat financiar net pozitiv”, adaugă Jan Kotik.

Anul trecut, BRD Sogelease a încheiat o serie de contracte destinate finanţării unor flote mici de autovehicule, în medie de 15-20 unităţi, clienţii fiind companii care activează în domeniile serviciilor medicale, distribuţie, transporturi şi logistică.

Ne concentrăm eforturile către segmentul întreprinderilor mici şi mijlocii, în vederea susţinerii reînnoirii parcului auto prin promovarea de oferte personalizate în colaborare cu partenerii noştri din sectorul auto. În ceea ce priveşte opţiunea de finanţare a flotelor auto, observăm un interes ridicat din partea companiilor mari către finanţarea în leasing operaţional, principalul motiv fiind reducerea costurilor cu administrarea internă a parcului auto prin externalizare”, explică directorul general al Sogelease.

Cu toate acestea, Jan Kotic mizează, în 2014, pe aceleaşi oportunităţi de creştere identificate şi anul trecut. Cu alte cuvinte, către finanţarea vehiculelor şi, în funcţie de planurile de investiţii ale companiilor, către cea a echipamentelor. Optimismul său este însă ponderat. „În funcţie de evoluţia şi stabilitatea pieţei, putem estima o creştere a volumelor finanţate comparativ cu 2013, însă într-un procent moderat”, punctează şeful BRD Sogelease.

Aproximativ 99% din societăţile finanţate sunt persoane juridice, acest procent menţinându-se la nivelul similar ultimilor ani. De altfel, aceeaşi tendinţă se observă şi la nivelul general al pieţei, rezultatele înregistrate la finalul anului trecut confirmând faptul că firmele au atras 97% din totalul finanţărilor. „Atât contextul economic actual, cât şi modificările legislative au impactat activitatea de leasing şi au determinat clienţii persoane fizice să se reorienteze către alte soluţii de finanţare”, conchide Jan Kotik.

În pregătire, campanii şi acţiuni comerciale

Pentru RCI Leasing, cea mai mare provocare a anului 2013 a fost atingerea obiectivelor de volum într-o piaţă auto în declin. Ca pondere în totalul finanţărilor mărcilor Grupului, compania este leader, cu o evoluţie semnificativă în cota de piaţă: de la 54% în 2012, la 61% la finalul lui 2013. De altfel, RCI Leasing şi-a trecut în portofoliu anul trecut şi o tranzacţie importantă, finanţând o flotă de 167 de unităţi pentru Poşta Română.

„Cartea câştigătoare în 2014 este strategia de repoziţionare conform nevoilor clientului. Cu o gamă completă şi adaptată de produse şi servicii, mizăm pe o creştere de volum. Ne-am conturat o strategie pe termen lung care implică o creştere în gradul de satisfacţie a clienţilor şi extinderea portofoliului. Avem încredere că va fi un an mai dinamic decât precedentul, aşa cum o indică cifrele debutului de an. Vom demara o serie de campanii şi acţiuni comerciale în parteneriat cu mărcile Grupului pentru a dinamiza sectorul de finanţare”, subliniază Aurelia Leoveanu, directorul general al RCI Romania, componenta grupului Renault care sprijină vânzările grupului peste tot în lume. În România, RCI este alcătuită din trei filiale: RCI Leasing Romania pentru leasing financiar, RCI Finanţare Romania pentru leasing operaţional sau credit şi RCI Broker de Asigurare pentru asigurările încheiate pentru contractele de leasing auto prin RCI.

În ceea ce priveşte trendul actual în leasingul financiar din punctul de vedere al companiilor finanţate, situaţia este deja clasică.

Dată fiind tendinţa de scădere a pieţei auto, cei mai mulţi clienţi se orientează în egală măsură după criterii de preţ şi de calitate”, punctează Aurelia Leoveanu.

De altfel, pentru directorul general al RCI România, tranzacţia de finanţare nu reprezintă doar un scop în sine. „Ea este doar o componentă a unui parteneriat pe care ni-l asumăm faţă de client, fiind alături de acesta în timpul derulării contractului şi până la închiderea finanţării, când propunem soluţii pentru noi achiziţii, bazându-ne pe un parteneriat solid”, arată în concluzie Aurelia Leoveanu.

Produse în lei pentru optimizarea costurilor

La finalul anului trecut, UniCredit Leasing a raportat un volum de tranzacţii noi finanţate în valoare de 245 milioane euro, însă reprezentanţii companiei spun că, deşI performanţa s-a încadrat în parametrii previzionaţi, instabilitatea mediului economic şi legislativ împreună cu lipsa demarării proiectelor de infrastructură au menţinut la un nivel scăzut încrederea investitorilor, numărul oportunităţilor de afaceri şi, implicit, cererea de finanţare.

La nivelul agenţilor economici există o reală nevoie de investiţii şi, implicit, de finanţare. Dar companiile au tendinţa să amâne deciziile necesare îmbunătăţirii fluxului de producţie, reînnoirii flotelor de maşini sau cumpărării de noi echipamente de construcţii, neglijând uneori faptul că întreţinerea unei flote noi este mai ieftină decat menţinerea parcului vechi”, explică Antoaneta Curteanu, CEO UniCredit Leasing Corporation.

Potrivit acesteia, compania pe care o conduce oferă clienţilor multiple soluţii de finanţare, iar anul trecut, majoritatea tranzacţiilor de flote au fost finalizate prin contracte de leasing operaţional.

Acesta este trendul pieţei şi, în acelaşi timp, reprezintă o evoluţie normală a acesteia. Tranzacţiile mari au vizat parcuri auto ale companiilor ce activează în domeniul serviciilor şi presupun administrarea unor flote de peste 200 de autovehicule fiecare”, adaugă Antoaneta Curteanu.

În opinia sa, un potenţial mare de creştere îl au, în 2014, finanţările din sectorul agricol, medical, precum şi cele ale echipamentelor de producţie din industria producătoare de piese auto şi subansamble.

“Vom continua să îmbunătăţim şi să consolidăm oferta deja existentă şi vom acorda o atenţie specială noilor oportunităţi de finanţare pe care le prezintă economia României. Pe viitor, un alt vector de creştere va fi reprezentat de explorarea unor noi nişe, produse sau soluţii complexe de finanţare. Venim şi cu o ofertă de finanţare în lei care răspunde aşteptărilor clienţilor noştri de a-şi optimiza costurile privind finanţarea şi nu mai doresc să îşi asume riscul cursului de schimb”, subliniază directorul general al UniCredit Leasing Corporation

Cu toate acestea, Antoaneta Curteanu precizează că există un trend de scădere a finanţărilor acordate în sectorul auto, ce a fost compensat de cele acordate pentru achiziţia echipamentelor industriale, agricole şi specializate. Un alt sector care înregistrează rezultate bune este cel al autovehiculelor comerciale, destinate transportului internaţional.

“Evoluţia contractelor de finanţare în leasing încheiate este în concordanţă cu ţintele propuse pentru primul trimestru şi suntem optimişti că aceeaşi direcţie va fi menţinută pe tot parcursul anului”, conchide Antoaneta Curteanu, CEO UniCredit Leasing Corporation.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna aprilie 2014)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Garanti BBVA Leasing
Leasing financiar

Garanti BBVA Leasing obţine un împrumut de 20 milioane de euro pentru finanțarea IMM-urilor

Garanti BBVA Leasing, parte a Grupului Garanti BBVA România, îşi consolidează angajamentul...

leasing financiar
Leasing financiar

Peste 11.500 de vehicule au fost finanțate în leasing financiar în trim. I

Finanțările noi de vehicule în leasing financiar au rămas pe creștere, cele...

autovehicule
Leasing financiar

Aproape 47.000 de vehicule au fost finanțate, anul trecut, în leasing financiar

Finanțările noi de vehicule în leasing financiar au rămas pe creștere și...