Se schimbă portofoliul asigurătorilor. Poliţe CASCO pentru maşini „îmbătrânite”

Piaţa asigurărilor CASCO în 2014 nu prezintă semne pentru o revenire solidă, asigurătorii fiind de părere că probabil, nici în acest an nu va exista o crestere a vanzarilor de autovehicule noi. Singura veste bună este că produsele lor au început, timid, să fie adaptate actualei situaţii de pe piaţa auto.

Piaţa asigurărilor a debutat în 2014 cu o creştere de 3,8%, la finalul lunii ianuarie volumul total al primelor brute subscrise urcând la 796,8 milioane lei. Cele mai recente date ale Autorităţii de Supraveghere Financiară arată că, dincolo de avansul general al pieţei, şi clasa CASCO a înregistrat un rezultat care animă speranţele asigurătorilor, subscrierile însumând 158,57 milioane lei, cu 8% peste nivelul din luna ianuarie 2013. Vestea este îmbucurătoare, pentru că, influenţat de prăbuşirea vânzărilor de maşini noi, segmentul asigurărilor auto facultative a fost în scădere continuă. Cu toate acestea, asigurătorii sunt rezervaţi şi cred că este mult prea devreme pentru deschiderea sticlei de şampanie.

4 motive care frânează creşterea

Calculele arată că în ultimii cinci ani, primele brute subscrise pe acest segment s-au înjumătăţit. Asigurătorii îşi explică această situaţie nu numai prin prisma îmbătrânirii parcului auto, ci şi prin cea a tentativelor de fraudă, a concurenţei din domeniu sau prin existenţa unei infrastructuri rutire precare.

Profitabilitatea asigurărilor CASCO este strâns legată de mişcările înregistrate la nivelul pieţei auto din România. În ultimul an, deşi numărul poliţelor de asigurare a fost în uşoară creştere, s-a consemnat o scădere considerabilă a nivelului primelor de asigurare generate de segmentul CASCO. Motivele principale sunt constituite de îmbătrânirea parcului auto, precum şi de concurenţa acerbă din piaţa de profil. În continuare un cuvânt greu de spus îl are lipsa infrastructurii rutiere, aceasta generând un număr ridicat de accidente ce aduc inevitabil daune majore companiilor de asigurări. Un alt factor decisiv în evoluţia pe segmentul asigurărilor CASCO îl reprezintă fraudele sau tentativele de majorare a valorii despăgubirii. Acestea reprezintă un procent de aproximativ 20% din totalul despăgubirilor acordate la nivel de piaţă pe asigurările CASCO”, explică Bogdan Hrehorciuc, şef Serviciu Asigurări Auto, Gothaer Asigurări Reasigurări.

În aceste condiţii, reprezentantul asigurătorului german, care şi-a aniversat recent primul an de activitate pe piaţa românească, spune că una dintre provocările anului 2014 este menţinerea unui portofoliu cât mai echilibrat de clienţi între componentele retail şi corporate.

Vrem să dezvoltăm un portofoliu de clienţi echilibrat, aşa cum este în acest moment, şi care ne permite să plătim peste 80% din daunele CASCO într-o medie de 10 zile de la ultimul document depus.Pentru acest an ne propunem să investim mai mult în informarea clienţilor, determinându-i pe aceştia să înţeleagă faptul că franşiza nu este un element de evitat în poliţă, aceasta putând fi văzută mai degrabă ca o recompensă pe care o primeşte clientul care nu a avut evenimente rutiere”, punctează Bogdan Hrehorciuc.

În plus, aceasta subliniază că, în cazul clienţilor corporate, se negociază riscurile acoperite, ei participând activ atât la construirea politei de asigurare, cât şi a preţului acesteia.

„Fidelizarea clienţilor existenţi şi atragerea unora noi prin calitatea serviciilor oferite atât în procesul de vânzare, cât şi în procesul de soluţionare a dosarelor de daună, este o preocupare permanentă la nivelul companiei noastre. Există o serie de măsuri în direcţia cărora ne îndreptăm constant eforturile pentru a menţine standardele înalte ale serviciilor oferite: creşterea numărului de parteneriate cu unităţi reparatoare, dar şi verificarea permanentă a calităţii serviciilor oferite de acestea; oferirea de servicii suplimentare prin partenerii noştri; plata rapidă a dosarelor de daună; oferte personalizate”, mai arată Bogdan Hrehorciuc.

Piaţa CASCO va bate pasul pe loc

În opinia lui Radu Ionescu, directorul Departamentului Auto din cadrul Asirom, scăderea volumului de prime brute subscrise înregistrată în ultimii ani este o tot consecinţă a faptului că numărul de vehicule noi, înmatriculate pentru prima oară, a continuat să scadă.

Parcul naţional, ajuns în pragul a 6 milioane vehicule, a continuat să “îmbătrânescă” accentuat, media de “vârstă” depăşind zece ani. Doar 2,7% din autoturisme – categorie de vehicule ce reprezintă aproximativ 80% din totalul celor înmatriculate – au vechimi de până la 3 ani, în vreme ce 57% din total au vechimi de peste 10 ani, vârsta la care preţul asigurării CASCO devine prohibitiv nu numai în România, ci oriunde în lume”, explică Radu Ionescu.

Dincolo însă de îmbătrânirea parcului auto, şeful Departamentului Auto Asirom consideră că scăderea subscrierilor pe segmentul poliţelor facultative a fost cauzată şi de restrângerea bugetelor multor companii, dar mai ales de reticenţa consumatorilor de asigurări faţă de faptul că ar trebui să-şi asume o parte din risc, acceptând încheierea de asigurări CASCO cu franşiză.

„Marii utilizatori de vehicule aşa-zise „de serviciu”, şi ne referim la companiile private, apelează la companiile de leasing operaţional, astfel încât asigurările auto, de orice fel, nu îi mai privesc direct. Costurile cu asigurare sunt doar o componentă a „pachetului” care înglobeaza foarte multe articole de calculaţie, începând cu costurile „închirierii” în sine a vehiculelor. În schimb, transportatorii sunt consumatori siguri de asigurare auto, la care îi obligă fie traficul internaţional în care îşi desfăşoară activitatea, fie daunele repetate. Ei înţeleg importanţă asigurării şi necesitatea acesteia”, explică Radu Ionescu.

În ceea ce priveşte anul 2014, estimările acestuia, eufemistic spus, nu sunt prea optimiste. „În acest an, cel mai probabil, nu va exista o creştere a vânzărilor de autovehicule noi. Fără autovehicule, nu exista asigurare auto. Este de aşteptat ca parcul naţional să mai crească cu 200.000-250.000 vehicule, majoritatea vechi şi foarte vechi, importate şi greu de asigurat CASCO. Piaţa RCA va beneficia în aceste condiţii de o creştere extensivă, prin creşterea numărului de vehicule supuse asigurării obligatorii, dar piaţa CASCO va bate pasul pe loc din punctul de vedere al primelor brute subscrise.

Mai poate scădea preţul?

Răspunsul este în principiu, unul afirmativ. Problema este că, implicit, vor fi reduse riscurile acoperite, iar franşizele pot creşte.

Ceea ce trebuie să îi facem să înţeleagă pe consumatori este faptul că din primele colectate, un asigurător trebuie să plătească daune, să-şi suporte propriile cheltuieli de funcţionare, să plătească colaboratorii şi, în ultimă instanţă, să scoată şi profit, dacă se poate. Asigurătorii, din România şi de pretutindeni, sunt societăţi comerciale conduse după principiul profitului, ca orice alte firme. Mult timp, societăţile de asigurări din România au „subvenţionat” asigurările auto – şi nu numai – cu scop de a avea cotă de piaţă. De aceea există pierderi. Maturizarea pieţei se va produce atunci când asigurătorii nu vor mai accepta să subscrie la preţuri sub cele dictate de risc, iar consumatorii de asigurare vor înţelege că reducerea preţului înseamnă, de regulă, mai puţine riscuri acoperite şi franşiză mai mare”, subliniază Radu Ionescu.

Practic, în opinia sa, oferta nu înseamnă numai preţ al asigurării, ci mult mai mult, adică un ansamblu de riscuri acceptate în asigurare, preţ, franşize, limite de despăgubire.

„În aceste condiţii, ne dorim ca ofertele pe care le facem să fie în concordanţă cu riscul. Nu vrem să „subvenţionăm” preţul asigurărilor şi, dacă există un nejustificat război al preţurilor, nu sfătuim pe nimeni să îl urmeze. Am dori să câştigam războiul bunei deserviri. Credem că prin servicii şi produse de calitate, adaptate nevoilor clienţilor, reuşim să ne impunem în faţa competiţiei. Credem că pentru clienţi ar trebui să conteze raportul dintre prestarea de servicii şi preţ, respectiv dintre serviciile la daune şi în subscriere, relaţionarea cu asiguratul sau potenţialul client şi preţ. Scopul nostru principal este să fim o companie de încredere, pe care clienţii se pot baza în momentul în care survine riscul asigurat. De asemenea, bineînteles că oferim şi avantaje clienţilor care cumpara mai multe produse Asirom sau care sunt asiguraţi la compania noastră de mai mult timp”, conchide directorul Departamentului Auto Asirom.

Adaptarea la noile condiţii de piaţă

De altfel, faptul că parcul auto românesc îmbătrâneşte, iar programele „Rabla” nu mai au succesul de altadată, i-a determinat pe asigurătorii să lanseze produse CASCO pentru maşini mai vechi.
De exemplu, Gothaer Asigurări Reasigurări a lansat Go-Casco, dedicat clienţilor ce deţin autovehicule cu o vechime de peste 4 ani.

În acest moment vârsta medie a autovehiculelor înmatriculate în România este de 8 ani şi, luând în considerare dinamica importurilor de autoturisme second-hand, aceasta este în continuă creştere. Produsul se adresează persoanelor care deţin autoturisme cu vârsta de peste 4 ani şi suma asigurată sub 8.000 euro”, subliniază şeful Serviciului Asigurări Auto din cadrul Gothaer.

Chiar in aceste momente şi Asirom definitivează o serie de produse CASCO adaptate nevoilor fiecărui client. „Credem că personalizarea acestui produs este foarte importantă pentru că fiecare om are nevoi şi comportamente diferite. De altfel, pentru perioada 2014-2016 dorim însă să avem o diversificare fără precedent a produselor puse la dispoziţia consumatorilor de asigurare şi tarife pentru toate posibilităţile, fără a uita însă nicio clipă că preţul asigurării trebuie să fie în concordanţă cu riscurile şi cu costurile înlăturării efectelor acestora, odată ce s-au produs”, punctează Radu Ionescu, directorul Departamentului Auto.

Şi alţi jucători şi-au aliniat oferta la noile condiţii de pe piaţă. Generali a lansat anul trecut Casco Clasico, care se adresează proprietarilor de autoturisme mai vechi de 7 ani. Potrivit reprezentanţilor companiei, aceasta este o asigurare care acoperă daunele produse autoturismului de incendiu, trăznet, explozie, furt, evenimente naturale, avarii produse în urma unui accident cu un alt autovehicul, pierderea/furtul cheilor şi include asistenţa rutieră şi extinderea teritorială în afara ţării.

Maşinile cu o vechime cuprinsă între 3-8 ani este şi targetul poliţei co-branded lansată anul trecut de Safety Broker, în parteneriat cu Allianz Ţiriac şi Bosch Car Service, o poliţă îmbunătăţită faţă de cea standard.

Pe lângă acoperirea clasică pentru avarii şi furt include o serie de servicii disponibile gratuit. Printre acestea se numără accesul preferenţial la reţeaua Bosch, maşina la schimb pe perioada reparaţiei, asistenţă rutieră specializată prin programul „Mecanicul Meu”, call-center dedicat pentru intervenţii şi suport în caz de daună, asistenţă VIP în managementul daunelor, franşize reduse sau eliminate, precum şi discounturi importante la manoperă pentru orice intervenţie în reţeaua Bosch”, afirmă Viorel Vasile, directorul general al companiei de brokeraj, Safety Broker.

De altfel, aceasta punctează că produsul are franşize zero în ceea ce priveşte înlocuirea parbrizelor, tocmai datorită parteneriatului cu o reţea de service.

„La preţul poliţei nu am umblat. Dar am încercat altceva. De exemplu: poliţa CASCO standard de la Allianz Ţiriac are franşize la parbrize, dar poliţa Safety Broker nu le mai are. Deci, din punctul de vedere al acoperirilor, este mai bună decât cea standard. Allianz Ţiriac a reuşit să elimine franşizele, pentru că reparaţiile se realizează într-o reţea de service-uri partenere şi se evită astfel reprezentanţa, unde preţurile sunt oricum mult mai mari. La fel se controlează şi alte daune”, precizează şeful Safety Broker.

Potrivit acestuia, spre deosebire de celelalte poliţe co-brand ale Allianz Ţiriac, cea de la Safety Broker se adresează maşinilor mai vechi de 3 ani, care au încheiat leasingul.

Ne adresăm unui alt segment de piaţă. După 7-8 ani, clientul nu-şi mai face CASCO, deci targetul nostru sunt maşinile cu vechimea cuprinsă între 3-8 ani”, conchide Viorel Vasile.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna aprilie 2014)

Adaugati comentariu