Șoferii și administratorii de flote sunt îndemnați de Michelin să acorde o atenție deosebită presiunii corecte în anvelope. O valoare care este esențială pentru menținerea performanței acestora, dar și asupra consumului de carburant. Un aspect de multe ori neglijat.
Anvelopa este singurul punct de contact dintre vehicul și suprafața drumului și este un element esențial pentru siguranța utilizatorilor, dar și a mărfurilor transportate. Și, trebuie menționat, pentru o anumită sarcină și tip de activitate, în condiții clar definite, există o singură presiune de umflare adecvată. O valoare care permite o deplasare sigură, durabilă, economică și confortabilă. Și, cu toate acestea, sondajele relevă că presiunea în anvelope este unul dintre punctele de întreținere care adesea nu este monitorizat și menținut pe cât de bine ar trebui.
Am apelat la un expert Michelin pentru a afla detalii cu privire la presiunea corectă a anvelopelor și impactul acesteia asupra performanței anvelopelor. Cu atât mai mult cu cât sunt o mulțime de șoferi sau administratori de flote care s-au plâns cu privire la uzura neuniformă a anvelopelor autovehiculelor, ceea ce duce la pierderi de performanță și, în cele din urmă, la o scădere a eficienței.
Michelin folosește în fabricarea anvelopelor trei tehnologii inovatoare care îi asigură pe clienți că anvelopele sunt capabile să ofere o performanță de durată. Este vorba mai întâi despre REGENION – aderență pe toată durata de viață a anvelopei -, prin banda de rulare auto-regeneratoare produsă în matrițele realizate prin tehnologia 3D de imprimare a metalului. Apoi FORCION – cauciuc care este mai rezistent pentru mai mulți kilometric, dar și CARBION, un proces industrial inovator care îmbunătățește calitatea amestecului de cauciuc și îmbunătățește longevitatea kilometrică.
Nu este însă suficient atrage atenția expertul. Iar primul aspect relevat este acela că presiunea incorectă a anvelopelor are un impact negativ asupra anumitor aspecte de bază ale performanței în materie de siguranță. Cum ar fi rezistența carcasei, stabilitatea și manevrabilitatea vehiculului, nivelurile de aderență și tracțiune și sensibilitatea la lovirea bordurilor. Dar nu numai.
Presiunea incorectă a anvelopelor afectează componentele pneului, uzura neuniformă sau deteriorarea acestuia, valorile privind durata de viață (kilometrajul) scăzând substanțial. Cu influențe asupra costurilor. Capitol la care mai există un efect de mare impact. Cel al creșterii consumului de carburant. Un aspect care, au relevat studiile celor de la Michelin, e neglijat în România. Din păcate!
RISCURI
1. Umflarea insuficientă poate duce la rularea anvelopelor la temperaturi anormal de ridicate, ceea ce duce la degradarea termică a componentelor anvelopelor. Degradarea este ireversibilă și poate duce la dezumflarea rapidă a anvelopei.
2. Umflarea insuficientă conduce la:
– O creștere a rezistenței la rulare și, prin urmare, a consumului de combustibil al vehiculului
– O reducere a duratei de viață a anvelopelor (kilometraj scăzut)
– Un impact asupra manevrabilității și siguranței vehiculelor
– O reducere a rezistenței carcasei care limitează potențialul de reșapare
3. Supra-umflarea reduce:
– Siguranța și confortul la rulare
– Aderența, deoarece suprafața de contact nu va fi optimă, aplicând o presiune excesivă pe centrul modelului benzii de rulare.
– Durata de viață a anvelopelor (kilometraj), în special pe anvelopele axelor motoare
MOTIVELE VERIFICĂRII CONSTANTE A PRESIUNII DE UMFLARE
Observație importantă! Trebuie efectuate verificări ale presiunii tuturor anvelopelor de pe vehicul, inclusiv pe roata de rezervă!
- Dacă presiunea de umflare este prea scăzută, rezultatul este o creștere anormală a temperaturii de rulare, care poate duce la deteriorarea componentelor interne. Această deteriorare este ireversibilă și poate provoca distrugerea și dezumflarea rapidă a anvelopei.
- Consecințele rulării cu presiune insuficientă în anvelope nu sunt neapărat imediate și pot deveni evidente chiar și după corectarea presiunii.
- Presiunile în anvelope trebuie verificate în mod regulat pe anvelope la „rece” sau atunci când vehiculul este în service (între 15°C și temperatura ambientală), utilizând un manometru calibrat.
- Presiunea insuficientă de umflare crește, de asemenea, foarte mult riscul de acvaplanare prin blocarea evacuării apei prin umăr și duce, de asemenea, la uzura umărului sau la uzură neuniformă.
- Supra-umflarea poate provoca uzură rapidă și inegală și sensibilitate crescută la impact (deteriorarea benzii de rulare, defectarea carcasei).
- Chiar dacă anvelopele sunt umflate cu azot, presiunea trebuie verificată oricum în mod regulat.
Impactul presiunii în anvelope asupra kilometrajului
O anvelopă umflată mai puțin cu 1,5 bari (22 PSI) poate duce la o pierdere de kilometraj de până la 10%.
Influența presiunii de umflare asupra consumului de combustibil
- Presiunea de umflare are o influență dovedită asupra consumului de combustibil. O presiune de umflare inadecvată crește rezistența la rulare a anvelopelor și, prin urmare, consumul de combustibil al vehiculului.
- Umflare insuficientă de 1,5 bar = consum de combustibil crescut cu 1%*
- Consum crescut de combustibil al anvelopei la 7,5 bari pentru recomandarea a 9 bari sau 17% sub-umflate
(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2021)
CITEȘTE ȘI:
Parteneriat pentru documentația celor 10 drumuri radiale dintre Bucureşti și Autostrada de Centură
Qualcomm se extinde în industria auto. A încheiat acorduri cu Renault, Volvo şi Honda
Comentați?