30 de ani de calitate, inovație și versatilitate: Mercedes-Benz Sprinter, un model de succes încǎ din 1995.
Acum treizeci de ani, Mercedes-Benz a lansat o autoutilitară menită să facă istorie: Sprinter. Fiind prima autoutilitară Mercedes-Benz cu un nume rezonant, aceasta a revoluționat segmentul autovehiculelor comerciale ușoare în 1995 și a devenit rapid un nume de referință pentru această clasă de autovehicule. Atunci, ca și acum, Sprinter a reprezentat calitatea și inovația. Modelul impresionează utilizatorii din întreaga lume și are o rată ridicată de recumpărare datorită popularității sale în rândul carosierilor și specialiștilor în conversii, care continuă să îl adapteze pentru multiple modalitǎți de utilizare.
Șaptezeci și cinci la sută dintre toate modelele Sprinter din întreaga lume sunt modificate.
Mercedes-Benz dă startul aniversării Sprinter cu o prezentare deosebită a primei generații, a modelului actual și a echivalentului său electric, eSprinter, la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart. Evenimentele sunt însoțite de o campanie de marketing sub motto-ul „Un model emblematic de 30 de ani”, evidențiind influența definitorie a Mercedes-Benz Sprinter în segmentul său.
„Cu Mercedes-Benz Sprinter, avem de 30 de ani o autoutilitară emblematică în portofoliul nostru. În tot acest timp, Sprinter a scris o poveste de succes fără precedent și a fost vândut de nenumărate ori la nivel global. Ne așteptăm să depășim pragul de cinci milioane de autovehicule vândute înainte de sfârșitul acestui an.
Timp de trei decenii, a modelat viețile oamenilor și a contribuit la menținerea lumii în mișcare. Fie că este folosit în servicii de urgență, livrări, producție sau pe șantiere, Sprinter s-a impus ca partener ideal pentru afaceri. De aproximativ cinci ani, este disponibil și ca model complet electric, funcționând fără emisii locale de CO₂” , spune Klaus Rehkugler, Head of Sales & Marketing Mercedes-Benz Vans.
30 de ani de Mercedes-Benz Sprinter
De 30 de ani, Mercedes-Benz Sprinter modeleazǎ peisajul auto la nivel mondial. Este produs pe trei continente – America de Nord, America de Sud și Europa. Printre cele mai importante repere ale sale se numără:
1995: Începutul unei noi ere
Sprinter s-a lansat în primăvara anului 1995 și, astfel, este recunoscut oficial ca autovehicul istoric în Germania. Anul 1995 a fost un moment de referință din multe puncte de vedere. Sprinter a urmat legendarului T1/TN și a fost prima autoutilitară a brand-ului care a avut un nume propriu, în locul codurilor formate din litere și cifre. De la predecesorul său a preluat doar conceptul tehnic de bază; în rest, totul a fost reproiectat și dezvoltat de la zero.
Combinația dintre caroseria autoportantă, propulsia spate, șasiul modern cu suspensie independentă pe față și motoarele performante era unică la acea vreme. Mai mult, nicio altă autoutilitară nu oferea mai multe dotări de siguranță: încă de la prima generație, Sprinter avea frâne pe disc pe toate roțile, sistem ABS, diferențial automat de frânare, centuri de siguranță în trei puncte (reglabile pe înălțime) și catarame de centură fixate în scaun, toate în echiparea standard. Opțional, era disponibil și un airbag pentru șofer.
Prima generație Sprinter a fost lansată în 1995 în mai multe variante: șasiu, platformă sau benă basculantă, fiecare cu cabină simplă sau dublă, furgon sau microbuz cu cinci sau nouă locuri, cu acoperiș standard sau înălțat. Ampatamentul varia între 3000 și 4025 mm, iar masa maximă autorizată admisă inițial era de 2590, 2800 sau 3500 kg. Siguranța a fost o prioritate și în facelift-ul din anul 2000, când airbag-ul pentru șofer a intrat în dotarea standard, iar un airbag opțional pentru pasagerul din față proteja și ocupanții unei banchete duble. Tot din acel an au devenit disponibile airbag-urile cortină și sistemul ASR (control al tracțiunii).
Odată cu introducerea programului de stabilitate electronică ESP® în 2002, Sprinter a stabilit noi standarde în siguranța activă.
2006: Actualizare de tehnologie și siguranțǎ pentru a doua generație Sprinter
A doua generație a modelului Sprinter a fost lansată la începutul anului 2006, oferind clienților și mai multă varietate. Aceștia puteau alege între trei variante de ampatament, patru lungimi, trei înălțimi ale plafonului și o masă totală autorizatăcuprinsă între trei și cinci tone.
În plus, programul electronic de stabilitate ESP® a fost introdus ca dotare standard pentru versiunile furgon de până la 3,5 tone masă totală autorizată.
Doi ani mai târziu, ESP® a devenit standard pe toate variantele de caroserie de până la 3,5 tone.
Din 2008, a fost adăugat un sistem opțional de suspensie pneumatică, destinat creșterii confortului și siguranței.
Un alt moment de referință a avut loc în 2009, odată cu introducerea tehnologiei BlueEFFICIENCY: noua cutie de viteze manuală cu șase trepte și sistemul automat start-stop au îmbunătățit considerabil dinamica și au redus consumul de combustibil.
Anul 2013 a adus o inovație importantă în materie de siguranță, prin introducerea sistemului Crosswind Assist, conceput pentru a stabiliza autovehiculul în rafalele puternice de vânt laterale – o premieră pentru o autoutilitară. Începând cu 2016, Sprinter a fost disponibil și în versiunea de 5,5 tone.
2018/2019: Conectivitate şi diversitate în cea de-a treia generație Sprinter
A treia generație a modelului a fost lansată în 2018. Sprinter nu doar că a păstrat gama existentă de variante, ci a extins-o, în principal prin introducerea tracțiunii față și, astfel, a noii variante de cabină. Acest model a stabilit noi standarde în materie de infotainment și conectivitate, fiind primul autovehicul comercial echipat cu sistemul multimedia MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Datorită acestuia, Sprinter a devenit capabil să răspundă la comenzi vocale și să faciliteze utilizarea serviciilor pentru gestionarea flotelor, autovehiculelor, șoferilor și geolocalizării.
În plus, Mercedes-Benz a îmbunătățit considerabil siguranța autovehiculului, introducând tehnologii avansate, precum asistentul activ DISTRONIC pentru menținerea distanței față de autovehiculul din față.
Un alt moment de referințǎ a avut loc în 2019, odată cu lansarea primei autoutilitare eSprinter. Cu un sistem de propulsie electric alimentat de baterii, acest model a oferit o soluție de mobilitate fără emisii de CO₂, adaptată nevoilor din domeniul comerțului, logisticii și afacerilor.
2024: Mai versatil ca niciodată
Actualul Mercedes-Benz eSprinter îmbină eficiența, autonomia și capacitatea de încărcare, transformându-l într-un model foarte versatil. Disponibil de anul trecut, eSprinter oferă acum două variante de caroserie, mai multe dimensiuni și trei variante de baterie, asigurând o autonomie de până la 478 km (WLTP). Construit pe un nou concept modular, acesta permite o adaptare ușoară pentru diverse configurații, oferind carosierilor și specialiștilor în conversii mai multă flexibilitate în dezvoltarea soluțiilor personalizate specifice diferitelor industrii.
Cu un volum de încărcare de până la 14 metri cubi și o masă totală autorizatăde până la 4,25 tone, eSprinter este la fel de practic ca varianta sa cu motor termic.
De asemenea, modelele eSprinter și Sprinter cu motor convențional beneficiază, începând de anul trecut, de îmbunătățiri în ceea ce privește conectivitatea și siguranța. Acestea includ un sistem multimedia MBUX actualizat (acum în dotarea standard) și noi funcții digitale. În plus, sistemele de siguranță și asistență au fost îmbunătățite, unele funcții noi fiind incluse deja în echiparea standard. De exemplu, Asistentul Activ la Frânare include acum și detectarea traficului din direcție transversală.
Cele mai recente actualizări aduc (ca dotări opționale) un încărcător CA de 22 kW și un pachet de asistență la conducere, care îmbunătățește funcționalitatea sistemului Active Distance Assist DISTRONIC, oferind inclusiv adaptarea vitezei în funcție de traseu.
Expoziție specială la Muzeul Mercedes-Benz
Între 4 februarie și 30 martie 2025, vizitatorii Muzeului Mercedes-Benz din Stuttgart vor avea ocazia sǎ descopere istoria modelului Sprinter. Vor fi expuse modele precum Sprinter-ul din prima generație, dar și cel actual și varianta electrică. Primii vizitatori vor primi un cadou aniversar special la achiziționarea biletelor.
În plus, va exista un stand special amenajat în magazinul muzeului, cu produse pentru fanii Sprinter.
Comentați?